23948sdkhjf

H&M:s kunder köper färre påsar

Så mycket har plastpåseförbrukningen minskat i kedjans svenska butiker. I höst väntar papperspåsar.

Plastpåseförbrukningen i H&M:s butiker i Sverige har minskat med 58 procent det senaste året och sedan initiativet One Bag Habit, i samarbete med Kappahl och Lindex, lanserades. För att markera årsdagen sedan påsinitiativet drogs igång i ska kedjan under juni erbjuda kunderna möjligheten att köpa en tygpåse till samma pris som en plastpåse.

Under hösten ska kedjan gå över till att sälja papperspåsar av 100 procent återvunna material.

Överskottet från H&M Sveriges påsförsäljning går till WaterAids projekt i norra Bangladesh och donationen sedan årsdagen uppgår nu till 5,9 miljoner kronor. För pengarna får skolelever tillgång till rent vatten, toaletter och utbildning inom hygien. Donationen sker årligen och i samband med årsdagen av One Bag Habit uppgår den summan till cirka 5,9 miljoner kronor.

Vid halvårsrapporteringen i december hade förbrukningen minskat med 50 procent.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Sopigt i Köpenhamn
Investerar 280 miljoner i kolfri stålåtervinning
Hydro först med byggsystem av 100 procent återvunnet aluminium
Resultat över förväntan med ”Smarta sopkärl”
Vill fånga CO2 med gruvavfall
Uppdaterad: Brand vid Renewcell
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Plastforum SE
Packnet

Sänd till en kollega

0.094