23948sdkhjf

IFAT 2018: Optimism och framtidstro

Så var den över för den här gången, Europas största mässa inom avfall och återvinning. 2018 års upplaga av IFAT i München lockade drygt 140 000 besökare som sammanlagt kunde titta på vad 3300 utställare hade att visa. Båda dessa siffror representerar en ökning jämfört med förra gången mässan arrangerades.

Mässan präglades av en stor optimism och en stark framtidstro. Ett exempel på detta var att antalet svenska företag som ställde ut ökat jämfört med gången innan. Vi talade med de flesta av dessa och många var där med syftet att hitta återförsäljare på den tyska marknaden. Många menade också att årets upplaga av mässan var bättre än den förra, med mer folk i gångar och montrar och högre kvalitet på besökarna generellt.

 

Robotsortering

Så vad kunde man titta på i gångarna och på utomhusområdet? Det mesta kändes det som, när det gäller utrustning för sortering, behandling och återvinning. På utomhusområdet kunde man exempelvis titta på första exemplaret av en helt nyutvecklad anläggning för automatiserad sortering utvecklad av svenska OP Teknik i Tollarp. Anläggningen är uppbyggd med utgångspunkt från en standard 40-fots container, berättade Mats Olofsson från företaget. Robotarna kommer från Yaskawa och är standardprodukter vilket borgar för lättillgänglig service och reservdelar. Det innebär också att de finns i olika storleksintervall vilket därmed gör att sorteringsanläggningen går att anpassa utifrån beställarnas enskilda behov när det gäller vad som ska sorteras med avseende på vikt. Anläggningen på plats i München fanns i Doppstadts utomhusmonter, då Doppstadt är återförsäljare för systemet i Tyskland. Efter mässan skulle sorteringsanläggningen levereras till en av Tysklands största återvinnare, Remondis.

  

Ny shreddergeneration

Mer om Doppstadt. Huvudnumret i deras monter var den nya shreddern Inventhor Type 9. Maskinen är först ut i vad som är företagets nya generation maskiner. På utsidan har maskinen fått en påtagligt modern design, med mjukt formgivna paneler av glasfiberarmerad plast och på insidan finns många mekaniska nyheter, till exempel drivenheten VarioDirect Drive. Genom direktdrivning utan hydraulik minskar dieselförbrukningen per bearbetat ton påtagligt. Den nya motorn uppfyller dagens krav när det gäller emissioner och är också förberedd för att klara kommande krav (Euromot Stage V) efter uppdatering. Service och underhåll har prioriterats i utvecklingen vilket innebär att åtkomligheten vid verktygsbyte och service är väsentligt förbättrad jämfört med tidigare generationer.

I samband med Doppstadts presskonferens fick vi en pratstund med bolagets VD Ferdinand Doppstadt. Han berättade att ett bekymmer (ett av få) nu och framöver är svårigheten att få tag på kompetent arbetskraft. Bolaget arrangerar egna utbildningar, men det är knappt att detta räcker för att täcka upp för pensionsavgångar.

  

Elsopbilar

Tillbaka till utomhusområdet igen. Där kunde man se ett antal olika utrustningar i drift på för- och eftermiddagarna. Ett populärt inslag, även om vädret inte direkt var Sydtysklands bästa under mässveckan. Mulet med rejäla åskskurar då och då gjorde att det var påtagligt lugnare än vad det brukar i demoområdena.

Av naturliga skäl var det åtskilliga tillverkare av sop- och transportfordon som valt att ställa ut på utomhusområdet. Ett av dessa företag var Geesink Norba där vi sprang på den svenske VD:n Thomas Thuresson. Han kunde berätta om att det varit ett mycket stort intresse montern för sobilar i allmänhet, och eldrivna i synnerhet. På plats fanns en elektrisk bil byggd på ett elchassi från DAF och som efter mässan skulle levereras till en norsk kund. Fler och fler tillverkare har nu elektriska alternativ i sortimentet och elfordonen erbjuder ju klara fördelar med nollutsläpp, hög verkningsgrad och låg ljudnivå. Än så länge är soppåbyggnaderna i stort sett undantagslöst hydrauliskt drivna, men enligt Thomas Thuresson så finns det redan en del ”nästan färdiga” elektromekaniska komponenter i pipelinen, så vem vet, till nästa IFAT kanske vi får se en fullt ut eldriven sopbil utan hydraulik.

  

Eldriven kross

Det här med eldrift var påtagligt i många montrar. Bland annat hos finska Tana som på mässan visade sin elektriskt drivna krosserie Shark. El- istället för dieseldrift ger samma fördelar för krossar som för många andra utrustningstyper, alltså lägre utsläpp, lägre bullernivåer och lägre driftkostnader. Shark finns i tre utföranden, mobil på semitrailer, stationär samt stationär utan övre och undre transportband.

 

Haas med ny försäljning

Hos Haas Recycling-Systems träffar vi Ted Augustsson, som tidigare varit svensk distributör för det tyska maskinmärket. Då var det i det egna företaget TedAB, men detta togs över av Värmdal & Traktorservice som sedan en tid är svensk försäljningspartner för Haas. Bolaget erbjuder ett stort produktionsprogram för olika arbetsuppgifter som sönderdelning, transportörer, segregering, dosering och lagring.  

Eldriven men mobil

XR3000 Mobile från Untha kombinerar eldrift och mobilitet. Krossen drivs med en elektrisk synkronmotor, men enheten har också en liten förbränningsmotor som driver larvbanden, berättar Daniel Gunnarsson från skandinaviske representanten ReTec Miljö. Även här handlar det om lägre utsläpp och mindre buller samt förstås lägre driftkostnader som fördelar. Även underhållsbehovet ska enligt uppgift vara lägre än vad som brukar förknippas med mobila utrustningar.

  

Sönderdelare med saxteknik

Nya Polaris från Lindner är en sönderdelare som försetts med en ny typ av tänder. Genom att placera dessa på en gemensam bom får de en vinkel som gör att de fungerar ungefär som skären på en sax. Resultatet blir att sönderdelningen sker smidigare och med mindre energiåtgång, berättar Erik Skoglund på Prominova som representerar Lindner i Sverige.

  

Det här var ett litet axplock av nyheter från IFAT 2018. Nästa IFAT arrangeras i München den 4 till och med 8 maj 2020.

Peter Olofsson

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109