23948sdkhjf

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

– Nu är vi i ett skede där vi har visat att det går att göra drivmedel av däck och att pyrolysoljan är ett möjligt sätt för den petrokemiska industrin att minska förbrukningen av fossil olja, säger Linda Sandström, projektledare hos RISE.

Läs också: Förhinder för Enviro i Kina

Målet med projektet var att utvärdera tre olika tillvägagångssätt för att uppgradera pyrolysolja till mer högvärdiga produkter, med särskilt fokus på samuppgradering till drivmedel tillsammans med fossil råvara i raffinaderiprocesser.

– Vi har under projektet karaktäriserat och uppgraderat pyrolysoljan genom olika raffinaderitekniker. Vid RISE ETC:s laboratorium i Piteå har vi gjort försök i pilotskala där vi jämfört uppgradering av ren fossil olja med olja bestående av 20 procent pyrolysolja. Resultaten visar att det inte finns några signifikanta skillnader och att pyrolysoljan passar väldigt bra i drivmedel.

Nästa steg är nu att få till stånd ett fortsättningsprojekt för att dels verifiera resultaten och dels förbereda för en kommersialisering av konceptet med pyrolysolja i drivmedel.

– Nu vill vi ha ett raffinaderi som är villiga att ta in pyrolysoljan som råmaterial i produktionen och därigenom påbörja en minskning av förbrukningen av fossil olja. När vi visar att en kommersialisering är möjlig och även lönsam är förhoppningen att branschen i stort är villiga att vara med och utveckla det vidare, säger Linda Sandström.

Läs också: Kommersialiserar återvunnen kolfiber

För Enviro är målet med utvecklingsarbetet tillsammans med RISE och Ragn-Sells att pyrolysoljan ska prissättas baserat på värdet för den petrokemiska industrin både som drivmedel och ur ett hållbarhetsperspektiv.

– Med hjälp av Enviros patenterade teknik utvinner vi cirka 500 kilo pyrolysolja ur ett ton däck och med en anläggning som processar 30 000 ton däck per år blir det cirka 14 000 ton olja per år tillgängligt för marknaden, så den ekonomiska potentialen är betydande. Vi ser fram emot en fortsättning på projektet där både de miljömässiga och kommersiella fördelarna med pyrolysoljan detaljeras ytterligare, säger Thomas Sörensson, vd Enviro.

 

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Omvärlden
Pantflaska blir biljett i Istanbul

Nytt logistikcenter nordisk knutpunkt för it-återtag

Återvinningsgalan
Nomineringen öppen!

Nu är nomineringen öppen till nästa Återvinningsgala.

Avfall Sverige tycker till om vägledning

ÅI-synpunkter på vägledning för insamlingssystem

Nyhetsbrev

Tv-kock i nytt svinnprojekt

Arkiv

Debatt
Fri rörlighet bör gälla även avfall

Forskarnytt
Receptet för återvinning av nyttiga metaller

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Fiberbaserat tråg kan ersätta svart plast

Skrottjuvar åkte dit

Erbjuder plockanalyser

Asfaltåtervinning för miljoner

Börjar använda återvunnen PET

Skumglastillverkare nu i samma koncern

80 recept och 70 tips i Paul Svenssons Rädda maten-bok

Fransk matsvinnshjälte får prestigefyllt pris

Lanserar drinkar av matsvinn från hotellfrukosten

Göteborgsmodell mot matsvinn blir rikstäckande

Göteborgs modell för att minska matsvinn har halverat mängden slängd mat. Nu ska Livsmedelsverket införa modellen i hela Sverige.

Biogas från containerbaserad lösning

En containerbaserad lösning för småskalig produktion av biogas är på väg att se dagens ljus strax utanför Enköping.

Intervjun
Weine Wiqvist summerar 25 år som vd

Efter tjugofem år som vd för Avfall Sverige lämnar Weine Wiqvist jobbet vid halvårsskiftet. I den här stora intervjun samtalar Recycling med honom om frågor som varit mer eller mindre aktuella under de här åren.

Visionen: Pendlare på morgonen, varor på dagen och sopor nattetid

Med NTX presenterar Scania ett nytt koncept för flexibla urbana transporter.

Fyrklöver förnyar samarbete för hållbart samhälle

Rester från skogen framtidens flygbränsle

Ni glömmer väl inte följa oss på LinkedIn?

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

Gruvornas roll i en hållbar framtid

Vid Biobase visas ny teknik för tillverkning av ligninolja

Marksanering
Ny teknik ska rena BT Kemiområdet

Samverkan för ökat återbruk i byggbranschen

Avfallsupphandling som främjar innovation

FTI kommenterar avbrutet samarbete

Avfall Sverige fick ny ordförande

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Samlade in 999 kg fett på tre månader

Vill bli möblernas Uber

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.163