23948sdkhjf

Vill göra något åt varumärkens baksida…

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Malmöbaserade skylttillverkaren Accus vill göra varumärkesskyltar som passar i den cirkulära ekonomin.

Idag erbjuder skyltbranschen främst engångsskyltar som är anpassade till ett företags logotyp samt lokalen företaget verkar i. När företag flyttar eller byter grafisk identitet blir skylten avfall. Materialen som används i branschen, som exempelvis aluminium, är energikrävande att utvinna, de plaster som används är av fossilt ursprung och avfallet som skapas är i regel svårhanterligt eftersom det innehåller elektronik.

Läs också: Låt återvinningen bevara resurser och avgifta samhället

Accus cirkulära arbete går ut på att designa en hållbar och attraktiv produktportfölj, utveckla affärsmodeller som är lönsamma och miljömässigt hållbara samt att utveckla ett fungerande retursystem där värdet i nedmonterade skyltar fångas upp och företagets avfall minimeras.

Företaget bedriver sedan 2016 forskning och utveckling kring omställning till en cirkulär ekonomi. Projektet kommer fortgå fram till och med december 2019 och har finansiellt stöd från Sveriges innovationsmyndighet Vinnova. Projektet dokumenteras akademiskt av Lunds universitet.

Projektmålen är:

  • utveckla system för recirkulering som stödjer återanvändning och återtillverkning
  • skapa affärsmodeller som är ekonomiskt och ekologiskt hållbara
  • skapa en hållbar och attraktiv produktportfölj av skyltar som kan recirkulera
  • skapa nationell spridning och inspiration till andra företag kring möjligheterna och behovet av omställning mot en cirkulär ekonomi
  • att öppna för en samhällsvetenskaplig analys och spridning av hur organisationer kan bli mera cirkulär
  • leda och främja utvecklingen av en nationellt hållbar skyltbransch
Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Enda vägen framåt - “design for recycling”

"Svårt motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i kedjans tredje butik.

Använd plagget fler gånger, halvera klimatpåverkan

Svenskarnas klädkonsumtion står för 3 till 4 procent av den genomsnittliga klimatpåverkan, men det kan halveras om ett plagg används dubbelt så många gånger.

80 miljoner till biogasanläggning

Plus

Returraff, en het fråga för Stenungsund

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan (tisdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Klimatsmart presentkort

Arkiv

Hon ska utreda producentansvar för textilavfall

De delar på 10 miljoner i prispengar

Vill göra masshantering lika enkelt som att boka resor

En världsunik lösning för att hantera logistiken kring förorenade jordmassor har utvecklats i Sverige.

1

Omvärlden
Stort intresse för dansk plastinnovation

2

Naturvårdsverket backar om bilåtervinning

Nya riktlinjer för återvinningsbarhet

Produktnyheter
Lanserar krukor av återvunnen plast

Får bullerplank av återvunnen träfiber

ABB och Stena i miljösmart återvinningssamarbete

Forskarnytt
Utvecklar chipspåse utan plastfilm

Debatt
Låt återvinningen bevara resurser och avgifta samhället

Krav på alltför hög renhet i återvunnet material skulle kunna leda till att en stor del av dagens återvinning måste läggas ner, liksom ambitionen om en mer cirkulär ekonomi. Det menar flera debattörer.

FTI: Sätt miljönyttan i fokus

Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI, publicerar idag en rapport om framtidens insamlings- och återvinningssystem.

Debatt: Oklar statistik för returpapper

Innovativ upphandling i Göteborg

Rapport: Begagnathandelns positiva miljöeffekt

Att handla begagnat är bra för miljön.

Produktnyheter
Samarbete återvinner mer metaller

Produktnyheter
Återvunnen aluminium blir standard 

Scanfill investerar i ny produktionslinje

Returkartong får ny vd

Slutar sortera matavfall

De blev Årets Kretslöpare 2019

Nudging minskar hushållsavfall

Återbrukat mode till museum

Årets Sopa 2019 utsedd!

Centralt beslut: Coop slopar plastpåsarna – inför papperspåsar

Produktnyheter
Ny serie livsmedelsgodkända återvunna färdigrättstråg

Returpack välkomnar Coca-Colainitiativ 

Forskarnytt
Ny teknik för kemisk PET-återvinning

Produktnyheter
Coca-Cola Sverige först med 100 % återvunnen plast

Recyclingdagen Stockholm
Nu är det bara en vecka kvar!

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.261