23948sdkhjf

Gammal järnvägsmakadam blir värdefull i vägbeläggning

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Förorenad makadam från en banvall har efter rening visat sig vara mycket väl lämpad som ballast i asfalt. Materialet har nu använts av Peab Asfalt i en beläggning som till 93,4 procent utgörs av återvunnet material.

Det stenmaterial som används vid anläggandet av banvallar måste vara av mycket hög kvalitet för att klara de stora påfrestningar det utsätts för. Materialet skulle därför kunna vara väldigt attraktivt även som återvunnet, i varje fall om det inte vore för att det i allmänhet är förorenat eftersom banvallarna besprutas för att hålla efter oönskad vegetation. Vid uppgrävning blandas den också med sand, grus och jord med inslag av kvistar, plast och geotextil.

Oftast hanteras materialet därför som förorenat avfall, vilket innebär att att det vanligtvis deponeras eller används som fyllnadsmaterial.

I samband med ombyggnad av en järnväg hamnade banvallens stenmassor vid Swerocks återvinningsanläggning i Malmö. Företagets bedömning var att stenen höll mycket hög kvalitet och till och med kunde bli en ny högvärdig råvara för asfalttillverkning.

Kontakt togs med systerföretaget Peab Asfalt som genast nappade. Stenens ursprungliga användning borgade för att den skulle hålla måttet, då återstod ”bara” att säkra kvaliteten och säkerställa att massorna rengjordes.

Lösningen blev behandling i Swerocks våtsikt, där förorenade partiklar och vätskor avskildes i flera behandlingssteg. Enligt företaget visar laboratorieanalyser att stenen blivit helt ren efter behandlingen och kunde klassas som ofarlig för människa och miljö. Den krossades till rätt storlek, kvalitetstestades och levererades till asfaltverket där asfaltmassan blandades enligt ett recept som krävdes vid ett beläggningsjobb i Lunds kommun, med resultatet att 93,4 procent utgjordes av återvunnet material.

Enligt Karin Bergkvist, hållbarhetsstrateg på Peab Asfalt och Swerock, visar den här typen av projekt vägen till en resurseffektiv framtid där cirkulära flöden är en självklarhet.

Vi vill hitta den bästa lösningen för varje projekt, utifrån krav på funktion, miljö och ekonomi, men också utifrån vilka råmaterial som finns att tillgå – jungfruliga och sekundära. Järnvägsmakadam blir kanske inte det nya normala, men projektet visar vad som är möjligt när vi tänker cirkulärt. Ett material som en gång har producerats för att hålla extremt hög kvalitet har återanvänts i en applikation där värdet bevaras. Med god kunskap, rätt utrustning och ambitiösa beställare kan vi nå långt.

Asfalt består, något förenklat av 95 procent sten och fem procent bindemedel. Stenmaterialet kommer vanligtvis från bergtäkter eller utgörs av restprodukter från tunnelsprängningar och andra anläggningsarbeten. Möjligheten att förvandla förorenat avfall till en högvärdig råvara måste då ses som ett synnerligen attraktivt alternativ.

2

3

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Återvinningsgalan
Nomineringen öppen!

Nu är nomineringen öppen till nästa Återvinningsgala.

Skrottjuvar åkte dit

Erbjuder plockanalyser

Asfaltåtervinning för miljoner

Börjar använda återvunnen PET

Nyhetsbrev

Skumglastillverkare nu i samma koncern

Arkiv

Fransk matsvinnshjälte får prestigefyllt pris

80 recept och 70 tips i Paul Svenssons Rädda maten-bok

Lanserar drinkar av matsvinn från hotellfrukosten

Göteborgsmodell mot matsvinn blir rikstäckande

Göteborgs modell för att minska matsvinn har halverat mängden slängd mat. Nu ska Livsmedelsverket införa modellen i hela Sverige.

Biogas från containerbaserad lösning

En containerbaserad lösning för småskalig produktion av biogas är på väg att se dagens ljus strax utanför Enköping.

Intervjun
Weine Wiqvist summerar 25 år som vd

Efter tjugofem år som vd för Avfall Sverige lämnar Weine Wiqvist jobbet vid halvårsskiftet. I den här stora intervjun samtalar Recycling med honom om frågor som varit mer eller mindre aktuella under de här åren.

Visionen: Pendlare på morgonen, varor på dagen och sopor nattetid

Med NTX presenterar Scania ett nytt koncept för flexibla urbana transporter.

Fyrklöver förnyar samarbete för hållbart samhälle

Rester från skogen framtidens flygbränsle

Omvärlden
Etablerar JV kring kemisk återvinning

30 000 kronor till uppsatser om avfallshantering

Två examensarbeten får Avfall Sveriges stipendium 2019.

Andrahandsmarknaden för kläder ökar mer än fast fashion

Kläder har länge varit ett sätt för människor att kommunicera och förmedla personlighet, men modeindustrin innebär också en stor belastning på miljön allt eftersom konsumtionen ökat.

Storföretag i nytt initiativ för cirkulära flöden

Svenska företag kan göra mer för att förebygga avfall och ta bättre vara på det avfall som uppstår i olika led i industrin.

Ängelholm satsar på återvinning

Ett system för återvinning av pappershanddukar ska införas i Ängelholm, för att minska miljöpåverkan. Till en början utvärderas systemet på tre skolor.

Brand på återvinningsanläggning

Techmiljardär hjälper återvinnare växla upp

2011 grundade Dino Eklöf företaget Office Recycling och gjorde fossilfri kontorsåtervinning och källsortering till sin affärsidé.

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

Omvärlden
Vill standardisera bionedbrytbara plastmaterial

Gruvornas roll i en hållbar framtid

Vid Biobase visas ny teknik för tillverkning av ligninolja

Ni glömmer väl inte följa oss på LinkedIn?

Marksanering
Ny teknik ska rena BT Kemiområdet

Samverkan för ökat återbruk i byggbranschen

Avfallsupphandling som främjar innovation

FTI kommenterar avbrutet samarbete

Avfall Sverige fick ny ordförande

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Samlade in 999 kg fett på tre månader

Vill bli möblernas Uber

Arbete för att minska avfall vann Miljömålspriset

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139