23948sdkhjf

Gammal järnvägsmakadam blir värdefull i vägbeläggning

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Förorenad makadam från en banvall har efter rening visat sig vara mycket väl lämpad som ballast i asfalt. Materialet har nu använts av Peab Asfalt i en beläggning som till 93,4 procent utgörs av återvunnet material.

Det stenmaterial som används vid anläggandet av banvallar måste vara av mycket hög kvalitet för att klara de stora påfrestningar det utsätts för. Materialet skulle därför kunna vara väldigt attraktivt även som återvunnet, i varje fall om det inte vore för att det i allmänhet är förorenat eftersom banvallarna besprutas för att hålla efter oönskad vegetation. Vid uppgrävning blandas den också med sand, grus och jord med inslag av kvistar, plast och geotextil.

Oftast hanteras materialet därför som förorenat avfall, vilket innebär att att det vanligtvis deponeras eller används som fyllnadsmaterial.

I samband med ombyggnad av en järnväg hamnade banvallens stenmassor vid Swerocks återvinningsanläggning i Malmö. Företagets bedömning var att stenen höll mycket hög kvalitet och till och med kunde bli en ny högvärdig råvara för asfalttillverkning.

Kontakt togs med systerföretaget Peab Asfalt som genast nappade. Stenens ursprungliga användning borgade för att den skulle hålla måttet, då återstod ”bara” att säkra kvaliteten och säkerställa att massorna rengjordes.

Lösningen blev behandling i Swerocks våtsikt, där förorenade partiklar och vätskor avskildes i flera behandlingssteg. Enligt företaget visar laboratorieanalyser att stenen blivit helt ren efter behandlingen och kunde klassas som ofarlig för människa och miljö. Den krossades till rätt storlek, kvalitetstestades och levererades till asfaltverket där asfaltmassan blandades enligt ett recept som krävdes vid ett beläggningsjobb i Lunds kommun, med resultatet att 93,4 procent utgjordes av återvunnet material.

Enligt Karin Bergkvist, hållbarhetsstrateg på Peab Asfalt och Swerock, visar den här typen av projekt vägen till en resurseffektiv framtid där cirkulära flöden är en självklarhet.

Vi vill hitta den bästa lösningen för varje projekt, utifrån krav på funktion, miljö och ekonomi, men också utifrån vilka råmaterial som finns att tillgå – jungfruliga och sekundära. Järnvägsmakadam blir kanske inte det nya normala, men projektet visar vad som är möjligt när vi tänker cirkulärt. Ett material som en gång har producerats för att hålla extremt hög kvalitet har återanvänts i en applikation där värdet bevaras. Med god kunskap, rätt utrustning och ambitiösa beställare kan vi nå långt.

Asfalt består, något förenklat av 95 procent sten och fem procent bindemedel. Stenmaterialet kommer vanligtvis från bergtäkter eller utgörs av restprodukter från tunnelsprängningar och andra anläggningsarbeten. Möjligheten att förvandla förorenat avfall till en högvärdig råvara måste då ses som ett synnerligen attraktivt alternativ.

2

3

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stor ökning av fosfor, kväve och mull

Produktnyheter
Juiceflaska av 100 % rPET

Sopbil i krasch! Uppdaterad

Omvärlden
Offensiv i striden mot plastskräpet

Greklands regering tar krafttag i kampen mot plastavfallet som förorenar landets stränder.

Mindre skräp efter årets Älvstädning

Trendbrott: Återvunnen PET dyrare än ny

För första gången på tio år har återvunnen PET blivit dyrare än nytillverkad.

Nyhetsbrev

Förenklad vägledning kring förpackningar och tidningspapper

I somras kom den efterlängtade vägledningen kring det nya systemet för insamling av förpackningar och tidningar från Naturvårdsverket. Nu släpps ”light”-versionen.

Arkiv

Muggar högklassig råvara

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Forskarnytt
Kemisk återvinning tar nya kliv

Forskarnytt
Genombrott för återvunnen opak PET

Vill se återvinning av jordartsmetaller

Satsar på återvinning av lågaktivt avfall

Ekot avslöjar oklarheter kring bilars återvinning

Sveriges Radios Ekot har rapporterat att tusentals ton bildelar malts ner och lagts på stängda soptippar och sedan redovisats som materialåtervinning. Enligt Naturvårdsverket strider det mot regelverket, men Bil Sweden anser att branschen klarar återvinningskraven.

Produktnyheter
Nya prototyper av fiberflaska för öl

Optimistisk näringsminister besökte Ragn-Sells

Vill slå nordiskt rekord i insamling av elskrot

Måndagen den 14 oktober är det International E-Waste Day. Då ska det nordiska rekordet i elskrotinsamling slås!

Omvärlden
Vill bygga ny slaggugn

Renar vatten från PFAS-ämnen

Forskarnytt
Biologisk rening av metallhaltigt lakvatten

Hässleholms Kretsloppscenter, HKC, i Vankiva är en modern avfallsanläggning som kan ta emot de flesta typer av avfall.

Maskinleverantör satsar i Karlstad

Bättre för miljön bryta i Sverige

BASF investerar i kemisk plaståtervinning

Swipa för containertömning

ÅI kommenterar promemoria

Oväntat fynd i marken leder till miljonkrav på kommun

Sopåkare fick revben knäckta

Omvärlden
Utvidgad pant i Danmark

Halv miljon ska utveckla återanvändning av grovavfall

Plastbantar 25 procent

Textil innovation prisad på nytt

Svensk Plaståtervinning kammade hem hederspris

Avstamp mot smartare avfallshantering

Utredning om skatt på engångsartiklar

Hanteringslådor stark länk i återvinningskedjan

Plaståtervinning till Bor?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.243