23948sdkhjf

Satsar på världsunik metallåtervinning

I Göteborg byggs en anläggning för återvinning av zink ur aska från avfallsförbränning.

Renovas teknik för att återvinna zink ur askan som bildas vid avfallsförbränning är den enda i världen i sitt slag. Nu bygger man  en anläggning vid avfallskraftvärmeverket i Sävenäs där tekniken ska appliceras i stor skala. Satsningen innebär stora miljömässiga vinster och beräknas samtidigt spara miljoner.

Läs också: Fortums nya tjänst – helhetslösning för metallåtervinning

Den nya anläggningen för så kallad asktvätt med zinkåtervinning ska projekteras och börja byggas under 2019 och 2020. Det finns idag ingen anläggning i världen som hanterar flygaska enligt denna teknik och byggnationen placerar Renova i fronten för hållbar hantering av sådan aska.

Renovas vd Anders Åström är mycket positiv till satsningen:

– Det här är ett strålande exempel på hur vi är med och driver utvecklingen mot hållbar hantering av avfall. Vi hanterar flygaskan på ett säkert och hållbart sätt och kan ta till vara på tidigare outnyttjade naturresurser säger han. Dessutom sparar vi pengar, säger Åström i ett pressmeddelande.

Metoden bygger på att flygaska, det vill säga askan som följer med rökgasen från förbränningen, tvättas med syra som också avskilts ur rökgasen. Tvättvätskan fångar upp zink som därefter filtreras ut, tvättas och blir ny zinkråvara. Råvaran bedöms uppfylla kraven för att kunna upparbetas vidare till högvärdig metall. Resultat från en tidigare pilotstudie visar att cirka 70 procent av zinken i flygaskan kan återvinnas och säljas till metallindustrin på det här sättet.

Läs också: Lågenergimetod utvinner metaller ur miljöfarligt glasavfall

I dag blandas flygaskan ihop med slammet från vattenreningen till en restprodukt som deponeras. Enligt en ny lagstiftning 2018 klassas den som farligt avfall, varför den måste transporteras till extern och dyrare hantering.

– Den stora vinsten med den här metoden är att vi slipper deponera så mycket avfall, säger Karin Karlfeldt Fedje, docent i miljö- och materialteknik och forskare på Renova och Chalmers. Hon har initierat och lett projektet från labbstudier till pilotstudien i samarbete med Babcock & Wilcox Vølund AB (tidigare Götaverken Miljö AB).

Den tvättade flygaskan innehåller lägre halter av bland annat klorider och tungmetaller och kan återföras till förbränningen. Giftiga dioxiner som bildas under processen och binds till askpartiklarna kan inte tvättas bort av syran, men bryts däremot ner om askan återförs. Enkelt uttryckt kan alltså värdefulla metaller återvinnas samtidigt som askresterna blir renare.

– Vi ser faktiskt inga nackdelar alls, säger Karin Karlfeldt Fedje. Pilotstudien visar att tekniken fungerar, det finns en ekonomisk potential och stora miljömässiga vinster i form av mindre deponi, färre transporter och mindre brytning av ny zink.

– Vi behöver heller inte köpa in nya kemikalier. Vi har redan allt vi behöver eftersom syran också är en restprodukt.

Den nya anläggningen har en investeringsbudget på cirka 90 miljoner kronor. Kalkylen visar att asktvätt med zinkåtervinning ger minskade kostnader och förväntas ge en besparing på tolv miljoner kronor per år jämfört med dagens hantering.

Se mer om eventet

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.219