23948sdkhjf

Mikroplast på västkusten till 97 procent annat än däckgummi

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Nyligen har det rapporterats om förekomst av däckgranulat från konstgräs i en sjö vid Växjö. Det har även rapporterats om förekomst av däckpartiklar i havet på västkusten. – Det är olyckligt att däck och däckgummi återigen pekas ut som enormt miljöproblem på lösa eller felaktiga grunder, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen.

Vid en kontroll med berörda forskare och genomläsning av studierna visar det sig att utpekandet av däck i första hand bygger på antaganden om spridningskällor, inte vad som faktiskt har hittats i sjöar och hav. I själva verket kommer 97 procent av det material som hittats i ett litet havsområde vid Stenungsund inte från däckgummi. Övriga 3 procent liknar däckmaterial men fynden väcker mer frågor än svar.

Vid provtagningen i Växjö hittades inga gummipartiklar alls utan partiklarna kom enbart från olika typer av plast. I den studie gjord utanför västkusten, som refererats vidare om i går, kan man vid närmare läsning av rapporten konstatera att endast en enda partikel analyserats kemiskt och att förmodade gummipartiklar från däckslitage utgör ungefär tre procent av innehållet vid de enstaka provtagningsplatser där man mätte i bottensediment.

– Partiklarna man hittat i strandprover består till 100 procent av annat än gummi, i sediment är det 97 procent. Återstående tre procent liknar gummi men behöver analyseras vidare för att veta säkert. Hur man då kan dra slutsatserna att det stora problemet skulle vara vägtrafik eller konstgräsplaner är fullkomligt oförståeligt, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen. Partiklarna förefaller vara av större dimension jämfört med normala slitagepartiklar från däck som används på väg och provtagningen ligger långt ifrån land och på 20 meters djup.

– Normalt sett minskar koncentrationen av partiklar ju längre bort från källan man kommer men här är det tvärt om, om det nu skulle vara vägpartiklar. Däremot är proverna med fler gummipartiklar tagna mitt i en farled för stora fartyg som använder liknande gummi i till exempel fendrar och buffrar med mera. Provtagningen ligger nära hamnar och industriområden men långt ifrån mer trafikerade vägar.

– Det är olyckligt att däck och däckgummi återigen pekas ut som enormt miljöproblem på lösa eller felaktiga grunder, säger Fredrik Ardefors. Vi vet att de små mängder granulat som kan lämna konstgräsplaner kan hanteras med enkla medel. Vi vet också att gott väggrepp ger däckslitage och att det innebär att däckpartiklar lossnar. Dessa partiklar är dock tunga vilket gör att de inte sprids särskilt långt. Och till skillnad mot den bild som målas upp i media så de flyter inte runt i havet som mikroplast från till exempel plastförpackningar gör. Det refereras också till att däckmaterial innehåller farliga ämnen men materialet är i själva verket extremt stabilt, halterna av vissa riskämnen är lägre än i flera av våra livsmedel, och kräver starka kemikalier för att separera ur gummit. Det innebär att även om däckpartiklar hamnar bredvid vägarna så utgör de inte någon kemikalierisk.

– Det positiva med denna studie är att den ger en helt annan bild om vilka mikroplaster som faktiskt finns i havet till skillnad mot tidigare larmrapporter som utgått från antaganden om de största spridningskällorna. Det innebär att åtgärder mot mikroplaster kan sättas in på rätt plats, dvs på annat än konstgräs och däckslitage. – Jag är förvånad att såväl forskare, Naturvårdsverk som Miljöministern går ut så hårt i sina utpekningar av däck utan förankring i den fakta som idag finns tillgänglig, avslutar Fredrik Ardefors.

 

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

FTI-uppsägning av avtal var inte missbruk av dominerande ställning

FTI missbrukade inte sin dominerande ställning när man sade upp ett avtal med TMR om tillgång till återvinningsstationer.

En miljon euro till gröna affärsidéer

Förvärvar inom värmeåtervinning

Batteriskandal växer

Som tidigare rapporterats har stora mängder avfall från batteriåtervinning dumpats olagligt på platser i Kumla, Örebro och Eskilstuna.

Vill bli Sveriges första engångsfria stadskärna

Engångsförpackningar kan vara bekväma men slutresultatet blir stora mängder avfall och nedskräpning.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Varsel i plastskattens spår

Arkiv

Omvärlden
Kan inte återvinna allt - finsk plast ska exporteras

Svenska Yle skriver på sin hemsida att den finska kapaciteten för sortering och återvinning av plast inte räcker till.

Klimatskydd och cirkulär ekonomi på IFAT 2020

Världens alla engagerade inom framtidens miljöteknik möts under fem dagar i München.

Petroleum- och biodrivmedelsbranschen klimatneutral 2045

Öppnar sin tredje second hand-butik

Plus

Polestar gör bilmattor av gamla fisknät

Volvo Car Groups elektrifierade prestandatillverkare Polestar satsar på fiffigt återvunna material för kommande produktionsmodeller.

Försäljning av flytande gas ökar kraftigt

Masstransport på hög nivå

Norra Europas mest moderna och effektiva återvinningsanläggning. Så beskriver DA Mattsson sin etablering i Upplands Väsby där det senaste tillskottet är en högeffektiv norsk bandtransportör som förflyttar valda fraktioner från tvättanläggningen till ett lika flexibelt som omfångsrikt höglager.

Plus

Korken måste sitta kvar

En hel bransch förbereder sig inför kommande lagstiftning som en följd av EU:s direktiv om engångsplast "Single Use Plastic Directive".

Produktnyheter
Nu kommer flergångstops

Regeringen skärper tonen - annullerar utsläppsrätter

Shopgun byter till bättre namn

Kommuners klimatavtryck kan påverkas redan på golvnivå

Upphandlare kan bidra till att minska klimatpåverkan genom att ställa rätt krav vid byggprojekt.

Skapar jobb och rensar hav från 100 000 ton plast

Organisationerna Hand in Hand och Håll Sverige Rent har mottagit ett bidrag på 22,9 miljoner kronor från Svenska Postkodlotteriet för att genomföra projektet Waves of Change.

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

1

Plastbantar 20 ton

Produktnyheter
Satsar på återvunnen TPE

Återvinningsgalan
Se filmen från Återvinningsgalan 2020!

Nu är filmen från Återvinningsgalan här!

1

Avfallsförbränning
Rekordsatsar på resursutvinning ur flygaska

Kommer kunna ta emot hälften av all svensk flygaska.

Restprodukter från pappersbruk blir gödning till skog

All engångsplast borta på Lidl

Max-grundare instiftar stort livsmedelspris

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Utredning för mer biodrivmedel

1

Boråsföretag satsar på textilåtervinning

Butiksvinn blir luncher i eget kök

2

Kartläggning av svenska kommuners byggåteranvändning 

1

Avfallshämtning med flytande biogas

Projekterar för slutförvaret

Mindre plast återvinns

Orkla och PantaPå i samarbete för plaståtervinning

Ingen koldioxidlagring i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125