23948sdkhjf

”Vart tar alla elbilsbatterier vägen?”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Elbilar säljer nu som smör i Sverige och hybridbilar vimlar det av. Ändå hittade Remigijus Jucas knappt några hybridbilsbatterier alls när han letade ett begagnat till en kunds Toyota Prius.

Hos bilelektronikspecialisten Bestronic utanför Uppsala fick man nyligen besök av en kund med en äldre Toyota Prius som ville ha hjälp med felsökning.

Verkstaden i Stockholm som kunden tidigare besökt rekommenderade i stället kunden att besöka Bestronic i Knivsta. Som antog utmaningen.

– Det var inte jättesvårt. Vi lokaliserade felet till högspänningsbatteriet – batteriet till hybridsystemet. Vi hittade ett begagnat högspänningsbatteri på Bildelsbasen för en tredjedel av nypriset. Vi bytte batteriet och gjorde lite kodning. Jobbet tog lite mer än en halv dag, förklarar Bestronics ägare och vd Remigijus Jucas.

Remigijus bestämde sig tidigt för att service och reparationer på elbilar är något de ska satsa på och har så smått börja titta närmare på batterirenovering. Men när han började titta efter begagnade högspänningsbatterier till el- och hybridbilar på Bildelsbasen fanns knappt några alls. Elbilsbatterier hittade han inte ett enda i hela Sverige.

– Det finns ju många även äldre Toyota Prius i Sverige. Jag tror man kastar de här batterierna, eller kanske i bästa fall bara låter dem ligga på lager.

– När jag söker på Bildelsbasen efter elbilsbatterier så finns det inga – varför? De ligger bara i lager hos bildemonterarna. De vet nog inte hur de ska hantera batterierna.

I Norge finns det en utvecklad andrahandsmarknad för delar till el- och hybridbilar, berättar Remigijus.

– Vi har kontakter där och vi kommer börja köpa batterier, elmotorer och andra delar där. Vi har erbjudanden om bra rabatt och vi har en fungerande lösning för leverans därifrån.

Det är mycket som fortfarande är oklart kring hanteringen och reparationer av elbilsbatterier och kunskaperna i branschen verkar fortfarande vara ganska bristfälliga, tycker Remigijus Jucas:

– Det brukar vara så när ny teknik kommer ut på marknaden.

Remigijus undrar till exempel om det finns någon riktig certifiering för den som avser att jobba med reparation och underhåll av elbils- och hybridbatterier och om det finns någon utbildning på detta område.

– Att renovera batterier är framtiden. Tyvärr är det så här i Sverige att man är så inriktad på att byta mot nya komponenter i stället för att laga. Men i flera länder i Europa har man redan börjat jobba med renovering av högspänningsbatterier.

Remigijus anser att branschen är alldeles för fokuserad på att byta till nytt i stället för att renovera och gå till botten med felsökandet.

– Man är lite för bekväma här i Sverige. Man vill hellre slippa besvärliga felsökningar än lösa kundens problem.

Det trasiga batteriet till Toyota Priusen som man bytte ut ska man så småningom renovera, berättar Remigijus:

– Vi vet att det är cell nummer åtta som är trasig. Den cellen ska vi byta, och sedan kommer batteriet fungera igen.

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De välkomnar krav i slamutredningen

Slamutredning överlämnad

Utredningen om en hållbar hantering av avloppsslam överlämnades idag till Miljödepartementet.

San Sac Group får ny ägare

Stort svinn av mat i skolan

Vid en vanlig skollunch slängs i genomsnitt ett halvt hekto mat per matgäst.

Milstolpe uppnådd för anläggning med ny teknik

Lättare sortera avfall i samarbetande kommuner

Unikt samarbete mellan kommuner möjliggör övergång till fyrfacksinsamling.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan (tisdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Vinner avfallsinsamling i fyra kommuner

Arkiv

Minskar tunga transporter på Lindholmen

Återvinningsgalan
Först i Stockholm att återvinna pappershanddukar

Tillsammans med Inspira, Essity och Stena Recycling blir Folksam först i huvudstaden med att återvinna pappershanddukar.

Ny medlem i 4evergreen

Förslag för resurssmartare textilsektor

Behovet av nya textilfibrer tros öka med 150 procent till år 2050.

Möbler med återvunnet material

Samarbete mellan Rise och känd designer

Kim Olsson lämnar NSR

Under våren kommer vd Kim Olsson att avsluta sin tjänst hos NSR AB.

Forskarnytt
Mikroorganismer + giftgas = biobränsle

Plus

Så mycket växer begagnat mode

Allt fler modeaktörer positioner sig på secondhandmarknaden, som just nu är en av de snabbast växande sektorerna i modebranschen. Här är satsningarna.

Brand i sopbil

Större papperskorgar – mindre miljöpåverkan 

Verkstadsägare åtalas för grovt miljöbrott

Återbruksgalleria får ny centrumledare

Ny teknik plockar metaller ur vatten

Pantare gav 18 miljoner till föreningar

Retursystemet minskade koldioxidutsläppen med tiotusentals ton

Produktnyheter
Biobaserat och bionedbrytbart

Nu får Barsebäck rivas - men rivning dröjer

Lakverk för bättre återvinning

Forskarnytt
Plastätande bakterie upptäckt

Satsar på biokol

Han blir expert i miljömålsberedningen

Forskarnytt
Rena vatten med bark?

1

Produktnyheter
Ståpåse med återvunnen polyeten

Forskarnytt
Studie: Prioritera återvinning av kväve

Plus

Enda vägen framåt - “design for recycling”

80 miljoner till biogasanläggning

Hon ska utreda producentansvar för textilavfall

Naturvårdsverket backar om bilåtervinning

Innovativ upphandling i Göteborg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11