23948sdkhjf

”Vart tar alla elbilsbatterier vägen?”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Elbilar säljer nu som smör i Sverige och hybridbilar vimlar det av. Ändå hittade Remigijus Jucas knappt några hybridbilsbatterier alls när han letade ett begagnat till en kunds Toyota Prius.

Hos bilelektronikspecialisten Bestronic utanför Uppsala fick man nyligen besök av en kund med en äldre Toyota Prius som ville ha hjälp med felsökning.

Verkstaden i Stockholm som kunden tidigare besökt rekommenderade i stället kunden att besöka Bestronic i Knivsta. Som antog utmaningen.

– Det var inte jättesvårt. Vi lokaliserade felet till högspänningsbatteriet – batteriet till hybridsystemet. Vi hittade ett begagnat högspänningsbatteri på Bildelsbasen för en tredjedel av nypriset. Vi bytte batteriet och gjorde lite kodning. Jobbet tog lite mer än en halv dag, förklarar Bestronics ägare och vd Remigijus Jucas.

Remigijus bestämde sig tidigt för att service och reparationer på elbilar är något de ska satsa på och har så smått börja titta närmare på batterirenovering. Men när han började titta efter begagnade högspänningsbatterier till el- och hybridbilar på Bildelsbasen fanns knappt några alls. Elbilsbatterier hittade han inte ett enda i hela Sverige.

– Det finns ju många även äldre Toyota Prius i Sverige. Jag tror man kastar de här batterierna, eller kanske i bästa fall bara låter dem ligga på lager.

– När jag söker på Bildelsbasen efter elbilsbatterier så finns det inga – varför? De ligger bara i lager hos bildemonterarna. De vet nog inte hur de ska hantera batterierna.

I Norge finns det en utvecklad andrahandsmarknad för delar till el- och hybridbilar, berättar Remigijus.

– Vi har kontakter där och vi kommer börja köpa batterier, elmotorer och andra delar där. Vi har erbjudanden om bra rabatt och vi har en fungerande lösning för leverans därifrån.

Det är mycket som fortfarande är oklart kring hanteringen och reparationer av elbilsbatterier och kunskaperna i branschen verkar fortfarande vara ganska bristfälliga, tycker Remigijus Jucas:

– Det brukar vara så när ny teknik kommer ut på marknaden.

Remigijus undrar till exempel om det finns någon riktig certifiering för den som avser att jobba med reparation och underhåll av elbils- och hybridbatterier och om det finns någon utbildning på detta område.

– Att renovera batterier är framtiden. Tyvärr är det så här i Sverige att man är så inriktad på att byta mot nya komponenter i stället för att laga. Men i flera länder i Europa har man redan börjat jobba med renovering av högspänningsbatterier.

Remigijus anser att branschen är alldeles för fokuserad på att byta till nytt i stället för att renovera och gå till botten med felsökandet.

– Man är lite för bekväma här i Sverige. Man vill hellre slippa besvärliga felsökningar än lösa kundens problem.

Det trasiga batteriet till Toyota Priusen som man bytte ut ska man så småningom renovera, berättar Remigijus:

– Vi vet att det är cell nummer åtta som är trasig. Den cellen ska vi byta, och sedan kommer batteriet fungera igen.

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Corona
Containrar ställs ut tidigare än vanligt

Nytt verktyg tar strid mot giftigt elavfall

Tusentals ton giftigt elavfall dumpas illegalt i utsatta regioner varje år.

Produktnyheter
Munvårdsprodukter av återvunnen plast

Ökar satsning på återvunnen plast

Ragn-Sells nominerat till Food Planet Prize

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Färdplan Bioenergi klar

Arkiv

Rapport kring återbruk av IT-utrustning

Att återanvända IT-utrustning istället för att köpa nytt kan ge stora klimatbesparingar.

Avfallstransport ledde till dryga böter…

Corona
Stena Recycling varslar över 500

Corona
Transport av avfall från hantering av covid-19-patienter

MSB har tillsammans med Folkhälsomyndigheten utarbetat ett beslut som gör det möjligt att transportera avfall från hantering av patienter med Covid-19 i containrar.

Avfall Sverige-expert i utredningen kring textil

De ska ta bort batteriavfallet

Turerna i den så kallade ”Batteriskandalen” går vidare.

Pack Point Nordic livesänds

Pack Point Nordic kommer att kunna genomföras som webinar.

Säkert vårtecken: Farligt avfall-bilen börjar köra

Corona
Regeringen presenterar krispaket för småföretag

Nu presenterar regeringen ytterligare åtgärder för att mildra de ekonomiska konsekvenserna av virusutbrottet.

Container med flygaska läckte

300 kg stulen koppar - män döms

Corona
Anställda ägare kan nu få hjälp av staten

Tillväxtverket har nu omtolkat reglerna för korttidspermittering, så att även anställda ägare, till exempel åkare, omfattas.

Hanteringen av biogas i EU:s utsläppshandel utreds

Naturvårdsverket har fått i uppdrag av regeringen att utreda hanteringen av biogas i EU:s utsläppshandelssystem.

Uppdaterad: Standard för återanvändning av batterier

Produktnyheter
Vattentålig pappbox minskar plastavfall

Ställer om produktion från biodrivmedel till handsprit

Kopparkupp: 200 meter kabel stals

Ska göra drivmedel av trärester

Ny teknik ska öka plaståtervinning

Produktnyheter
Glasfasad med CO2-snålt aluminium

Produktnyheter
Kärnmaterial av återvunnen PET

Återbruksgalleria prisad av Postnord

Ny hållbarhetsmärkning för däckmaterial

Forskarnytt
Värmestabil polyamid från terpentinolja

Avfall Sverige ger EU-plan tummen upp

Produktnyheter
Från trä till plast till kartong

Marksanering
Svevia sanerar arsenik

Pop up-secondhand i tre veckor

Karensdagen slopas – och stopp för stora sammankomster

Humana till Göteborg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.1