23948sdkhjf

”Vart tar alla elbilsbatterier vägen?”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Elbilar säljer nu som smör i Sverige och hybridbilar vimlar det av. Ändå hittade Remigijus Jucas knappt några hybridbilsbatterier alls när han letade ett begagnat till en kunds Toyota Prius.

Hos bilelektronikspecialisten Bestronic utanför Uppsala fick man nyligen besök av en kund med en äldre Toyota Prius som ville ha hjälp med felsökning.

Verkstaden i Stockholm som kunden tidigare besökt rekommenderade i stället kunden att besöka Bestronic i Knivsta. Som antog utmaningen.

– Det var inte jättesvårt. Vi lokaliserade felet till högspänningsbatteriet – batteriet till hybridsystemet. Vi hittade ett begagnat högspänningsbatteri på Bildelsbasen för en tredjedel av nypriset. Vi bytte batteriet och gjorde lite kodning. Jobbet tog lite mer än en halv dag, förklarar Bestronics ägare och vd Remigijus Jucas.

Remigijus bestämde sig tidigt för att service och reparationer på elbilar är något de ska satsa på och har så smått börja titta närmare på batterirenovering. Men när han började titta efter begagnade högspänningsbatterier till el- och hybridbilar på Bildelsbasen fanns knappt några alls. Elbilsbatterier hittade han inte ett enda i hela Sverige.

– Det finns ju många även äldre Toyota Prius i Sverige. Jag tror man kastar de här batterierna, eller kanske i bästa fall bara låter dem ligga på lager.

– När jag söker på Bildelsbasen efter elbilsbatterier så finns det inga – varför? De ligger bara i lager hos bildemonterarna. De vet nog inte hur de ska hantera batterierna.

I Norge finns det en utvecklad andrahandsmarknad för delar till el- och hybridbilar, berättar Remigijus.

– Vi har kontakter där och vi kommer börja köpa batterier, elmotorer och andra delar där. Vi har erbjudanden om bra rabatt och vi har en fungerande lösning för leverans därifrån.

Det är mycket som fortfarande är oklart kring hanteringen och reparationer av elbilsbatterier och kunskaperna i branschen verkar fortfarande vara ganska bristfälliga, tycker Remigijus Jucas:

– Det brukar vara så när ny teknik kommer ut på marknaden.

Remigijus undrar till exempel om det finns någon riktig certifiering för den som avser att jobba med reparation och underhåll av elbils- och hybridbatterier och om det finns någon utbildning på detta område.

– Att renovera batterier är framtiden. Tyvärr är det så här i Sverige att man är så inriktad på att byta mot nya komponenter i stället för att laga. Men i flera länder i Europa har man redan börjat jobba med renovering av högspänningsbatterier.

Remigijus anser att branschen är alldeles för fokuserad på att byta till nytt i stället för att renovera och gå till botten med felsökandet.

– Man är lite för bekväma här i Sverige. Man vill hellre slippa besvärliga felsökningar än lösa kundens problem.

Det trasiga batteriet till Toyota Priusen som man bytte ut ska man så småningom renovera, berättar Remigijus:

– Vi vet att det är cell nummer åtta som är trasig. Den cellen ska vi byta, och sedan kommer batteriet fungera igen.

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Spännande samtal på nya mässan

Recyclingdagen Stockholm
Programmet klart för metall- och WEEE-konferens

Intervjun
Avfall Sveriges nye vd presenterar sig

Möt Avfall Sveriges nye vd Tony Clark i vår stora intervju om bland annat det nya insamlingssystemet, skatt på avfallsförbränning och återvinning i stort.

Forskarnytt
Allt plastskräp kan återvinnas med utvecklad ångkrackning

En forskargrupp på Chalmers har tagit fram en effektiv process för att bryta ner vilket plastavfall som helst till molekylnivå.

Kronprinsessan besökte Svensk Plaståtervinning

H.K.H. Kronprinsessan Victoria brinner för miljö- och klimatfrågor.

Nyhetsbrev

Slår ett slag för IT-insamling

Arkiv

Tar ytterligare steg mot cirkularitet

Lagrådsremiss om skatt på plastbärkassar

Regeringen har remitterat ett förslag om skatt på plastbärkassar till Lagrådet.

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

Producentansvar och skatter för cirkulär ekonomi

Stor ökning av fosfor, kväve och mull

Produktnyheter
Juiceflaska av 100 % rPET

Sopbil i krasch! Uppdaterad

Omvärlden
Offensiv i striden mot plastskräpet

Greklands regering tar krafttag i kampen mot plastavfallet som förorenar landets stränder.

Mindre skräp efter årets Älvstädning

Trendbrott: Återvunnen PET dyrare än ny

För första gången på tio år har återvunnen PET blivit dyrare än nytillverkad.

Förenklad vägledning kring förpackningar och tidningspapper

I somras kom den efterlängtade vägledningen kring det nya systemet för insamling av förpackningar och tidningar från Naturvårdsverket. Nu släpps ”light”-versionen.

Muggar högklassig råvara

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Forskarnytt
Kemisk återvinning tar nya kliv

Forskarnytt
Genombrott för återvunnen opak PET

Vill se återvinning av jordartsmetaller

Satsar på återvinning av lågaktivt avfall

Ekot avslöjar oklarheter kring bilars återvinning

Sveriges Radios Ekot har rapporterat att tusentals ton bildelar malts ner och lagts på stängda soptippar och sedan redovisats som materialåtervinning. Enligt Naturvårdsverket strider det mot regelverket, men Bil Sweden anser att branschen klarar återvinningskraven.

Omvärlden
Vill bygga ny slaggugn

Maskinleverantör satsar i Karlstad

BASF investerar i kemisk plaståtervinning

ÅI kommenterar promemoria

Oväntat fynd i marken leder till miljonkrav på kommun

Sopåkare fick revben knäckta

Omvärlden
Utvidgad pant i Danmark

Halv miljon ska utveckla återanvändning av grovavfall

Plastbantar 25 procent

Textil innovation prisad på nytt

Svensk Plaståtervinning kammade hem hederspris

Avstamp mot smartare avfallshantering

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.245