23948sdkhjf

Digital attack på reklamblad

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Appen Shopgun har siktet inställt mot att ersätta fysiska reklamblad i brevlådorna.

Appen började som en idé 2009 i Aalborg, Danmark. Varför inte ta reklambladen, som läses av allt färre, och samla ihop dem i smarta mobiltelefoner?

Programmerarna Christian Birch och Morten Bo Rønsholdt skapade med utgångspunkt i denna idé Shopgun som snabbt blev Danmarks mest nerladdade app och som idag laddats ner två miljoner gånger. Den används i Danmark av 100 000 personer varje dag och genererade 2,14 miljarder sidvisningar förra året.

Enligt Christian Birch är reklambladens tid långt ifrån förbi.

– Folk gillar själva innehållet men de ogillar formatet. Det var helt enkelt dags att ge människor möjligheten att kunna söka själva i reklambladen och inte bara läsa av dem, säger han.

Appen möttes från början av viss skepsis av butikerna då de inte riktigt visste om Shopgun var en konkurrent eller inte.

– Många undrade om de som laddade ner Shopgun skulle låta bli att ladda ner till exempel Coops egna app. Men vi har lärt oss att det här inte är en tävling om användarna, utan det viktiga är att ha en gemensam plattform. Alla har sina favoritbutiker och de butikerna kan skapa sina egna unika kundupplevelser som är relevanta för deras kunder. Vi tar en holistisk approach och försöker se hela bilden, i slutändan skickar vi ju kunder till butikerna där de har alla möjligheter att erbjuda dem något annat.

Sedan 2016 har Shopgun funnits också i Sverige. I dagarna har man inlett ett samarbete med hemsidan Nadareklamo, som tillverkar "Ingen reklam, tack"-klistermärken, för att minska på pappersanvändningen.

- Ett klistermärke kostar vanligtvis 45 kronor, men vi gör det möjligt att beställa det gratis då vi står för den kostnaden, säger Shopguns svenske kommunikationsansvarige Lukas Ohlsson och fortsätter: 

- Många reklamkataloger slängs direkt efter att ha tagits emot i brevlådan, eftersom man blir överöst av reklam man inte önskar läsa. Vi tycker att detta är en onödig belastning för miljön. Det går åt många ton papper till att producera pappersreklam och det sker stora utsläpp vid såväl papperstillverkningen som vid transporten och distributionen. Svenska hushåll tar i genomsnitt emot femtio kg pappersreklam varje år och om man lägger ihop alla hushåll motsvarar det cirka tre miljoner träd, enligt Naturskyddsföreningen. 

Mer om: Shopgun
Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Samarbete ökar återvinning i fastigheter

De vill tömma byrålådor på gamla mobiler

Spännande samtal på nya mässan

Recyclingdagen Stockholm
Programmet klart för metall- och WEEE-konferens

Intervjun
Avfall Sveriges nye vd presenterar sig

Möt Avfall Sveriges nye vd Tony Clark i vår stora intervju om bland annat det nya insamlingssystemet, skatt på avfallsförbränning och återvinning i stort.

Nyhetsbrev

Forskarnytt
Allt plastskräp kan återvinnas med utvecklad ångkrackning

En forskargrupp på Chalmers har tagit fram en effektiv process för att bryta ner vilket plastavfall som helst till molekylnivå.

Arkiv

Kronprinsessan besökte Svensk Plaståtervinning

H.K.H. Kronprinsessan Victoria brinner för miljö- och klimatfrågor.

Slår ett slag för IT-insamling

Tar ytterligare steg mot cirkularitet

Lagrådsremiss om skatt på plastbärkassar

Regeringen har remitterat ett förslag om skatt på plastbärkassar till Lagrådet.

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

Producentansvar och skatter för cirkulär ekonomi

Stor ökning av fosfor, kväve och mull

Produktnyheter
Juiceflaska av 100 % rPET

Sopbil i krasch! Uppdaterad

Omvärlden
Offensiv i striden mot plastskräpet

Greklands regering tar krafttag i kampen mot plastavfallet som förorenar landets stränder.

Mindre skräp efter årets Älvstädning

Trendbrott: Återvunnen PET dyrare än ny

För första gången på tio år har återvunnen PET blivit dyrare än nytillverkad.

Förenklad vägledning kring förpackningar och tidningspapper

I somras kom den efterlängtade vägledningen kring det nya systemet för insamling av förpackningar och tidningar från Naturvårdsverket. Nu släpps ”light”-versionen.

Muggar högklassig råvara

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Forskarnytt
Kemisk återvinning tar nya kliv

Forskarnytt
Genombrott för återvunnen opak PET

Vill se återvinning av jordartsmetaller

Satsar på återvinning av lågaktivt avfall

Omvärlden
Vill bygga ny slaggugn

Maskinleverantör satsar i Karlstad

BASF investerar i kemisk plaståtervinning

ÅI kommenterar promemoria

Oväntat fynd i marken leder till miljonkrav på kommun

Sopåkare fick revben knäckta

Omvärlden
Utvidgad pant i Danmark

Halv miljon ska utveckla återanvändning av grovavfall

Plastbantar 25 procent

Textil innovation prisad på nytt

Svensk Plaståtervinning kammade hem hederspris

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169