23948sdkhjf

Batteriåtervinning: ”Den stora vågen börjar 2030”

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

När dagens våg av elektrifierade bilar har tjänat ut kommer batterierna att behöva tas omhand. IVL Svenska Miljöinstitutet har studerat vad som händer då.

Antalet elfordon ökar snabbt. Elbilsflottan i de nordiska länderna beräknas växa från en halv miljon förra året till fyra miljoner år 2030. I en rapport till Nordiska ministerrådet har IVL Svenska Miljöinstitutet studerat vad som händer när batterierna har tjänat ut och vilka mängder som man kan förväntas ta omhand.

Läs också: Vill se ökad hållbarhet för elektronikprodukter

– Fram till idag har mycket få batterier från bilar och bussar samlats in. Den stora vågen med uttjänta batterier börjar 2030. Då gäller det att vi har väl fungerande återvinning på plats så att vi kan ta vara på de värdefulla metaller som ingår i dessa batterier, säger Lisbeth Dahllöf, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Syftet med studien har varit att bidra med ny kunskap till de nordiska naturvårdsverken för att de ska kunna ge råd till den översyn av Batteridirektivet som pågår.

Enligt institutet är det svårt att säga hur många litiumjonbatterier som samlas in och återvinns i dagsläget, eftersom rapporteringen till Batteridirektivet inte särskiljer mellan olika batterityper. Men med hjälp av data om mängden batterier som når sin livslängdsgräns går det att beräkna hur många batterier som kommer att finnas tillgängliga för återvinning framöver.

De elbilsbatterier som används i dag kommer att finnas tillgängliga för återvinning någon gång mellan 2025 och 2030. Den stora vågen börjar 2030 då runt 50 000 enheter väntas nå slutet av sin livslängd.

Läs också: Automatiserade omfattande återvinningsanläggning 

På grund av sin vikt kommer bil- och bussbatterier att dominera flödet vilket gör dem till de viktigaste att se till vad gäller materialåtervinning. Batterier för elcyklar och elsparkcyklar kommer att finnas i stora mängder, men de har så låg vikt att de inte bidrar lika mycket sett ur ett resursperspektiv.

Kina ligger i dagsläget i framkant när det gäller återvinningsteknik, på grund av att landet har betydande batteriproduktion och stora mängder begagnade batterier. Återvinning sker också i Europa av kobolt, nickel och koppar med relativt hög effektivitet. Litium återvinns däremot inte i dagsläget i stor skala på grund av återvinningskostnader, relativt lågt råvarupris och låga volymer inkommande batterier.

Hur många batterier som i realiteten kommer att återvinnas beror på hur många batterier som samlas in och skickas till återvinning. Återbruk där batterierna får ett andra liv i andra applikationer väntas bli vanligare i framtiden.

– Så länge det finns energilagringskapacitet kvar i batterierna kommer de förmodligen inte att skickas till återvinning, eftersom det för närvarande innebär en kostnad, medan ytterligare användning kan innebära intäkter, säger Lisbeth Dahllöf.

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Produktnyheter
Papper ersätter plast

Produktnyheter
Plast på kartong ett minne blott?

Stora Enso lanserar nya kartongkvaliteter med barriärer för att ersätta plast i livsmedelsförpackningar.

Utredning för mer biodrivmedel

Boråsföretag satsar på textilåtervinning

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan (tisdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Pop up-butik för secondhand

Reuse-koncept snart tillgängligt via webbutik och Instagram.

Arkiv

Jodå, även vi har problem med plastpåsar i naturen

Den 1 maj införs som bekant en ny skatt på plastpåsar.

Butiksvinn blir luncher i eget kök

Plus

Dagligvarujättens tankar om plast

Omvärlden
Markant minskad export av avfallsbränsle

En rapport visar att exporten av avfallsbaserat bränsle från Storbritannien under 2019 minskade markant.

Plus

Intervjun
Han ska förädla skogens rester

Med flera stora industriella partnerföretag i ryggen ska norska Biozin Holding omvandla skogens restprodukter till en lätt bioråolja som sedan kan förädlas av raffinaderier.

Plus

Miljövänligt engångsmode

Ett modemässigt paradigmskifte, där ägande ersätts av brukande och konsumerade plagg läggs i komposten. Möt eldsjälen bakom textila utvecklingsprojektet Streamateria.

Besked: Sopbilsfavorit blir eldriven

Debatt
Kan Alla Hjärtans Dag bli hållbar i en cirkulär ekonomi?

Dagen i kärlekens tecken får auktions-vd att fundera kring hållbarhet.

Sveriges största återbruksprojekt nominerat till arkitektpris 

Kartläggning av svenska kommuners byggåteranvändning 

EU-parlamentet säger nej till plaståtervinning

Europaparlamentet har idag stoppat kommissionens förslag om begränsningar av bly i PVC.

Plus

Krav: Begagnade bildelar vid reparationer

Allt fler försäkringsbolag ställer krav på att bilverkstäder ska använda begagnade bildelar vid reparationer. Det är både bättre för miljön och kostar mindre. Det kan samtidigt innebära att bilägaren inte får en bättre bil efter reparationen.

Kök räddar käk på nordvästskånska restauranger

Under 2019 har ett 20-tal restauranger i nordvästra Skåne jobbat aktivt för att minska matsvinnet genom projektet Kök som räddar käk.

1

Avfallshämtning med flytande biogas

Vill bli Airbnb för mode

Forskarnytt
Skal från kaffesump ny bioplastingrediens

Omvärlden
Maskininstallation under speciella förhållanden

Produktnyheter
Mobil metallseparering

Projekterar för slutförvaret

Mindre plast återvinns

Orkla och PantaPå i samarbete för plaståtervinning

Ingen koldioxidlagring i Sverige

Forskarnytt
Framställ fossilfri olja på 30 minuter

 Sopbrand i kraftvärmeverk

Satsar på Frukt & Grönt i papperspåse

Omvärlden
PVC-återvinning under hot?

Prisas för fosforprocess

Pilotprojekt tillverkar jord av restavfall från pappersindustri

Produktnyheter
Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

På nytt jobb
Han blir hållbarhetsansvarig på SVDH

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.562