23948sdkhjf

Batteriåtervinning: ”Den stora vågen börjar 2030”

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

När dagens våg av elektrifierade bilar har tjänat ut kommer batterierna att behöva tas omhand. IVL Svenska Miljöinstitutet har studerat vad som händer då.

Antalet elfordon ökar snabbt. Elbilsflottan i de nordiska länderna beräknas växa från en halv miljon förra året till fyra miljoner år 2030. I en rapport till Nordiska ministerrådet har IVL Svenska Miljöinstitutet studerat vad som händer när batterierna har tjänat ut och vilka mängder som man kan förväntas ta omhand.

Läs också: De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

– Fram till idag har mycket få batterier från bilar och bussar samlats in. Den stora vågen med uttjänta batterier börjar 2030. Då gäller det att vi har väl fungerande återvinning på plats så att vi kan ta vara på de värdefulla metaller som ingår i dessa batterier, säger Lisbeth Dahllöf, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Syftet med studien har varit att bidra med ny kunskap till de nordiska naturvårdsverken för att de ska kunna ge råd till den översyn av Batteridirektivet som pågår.

Enligt institutet är det svårt att säga hur många litiumjonbatterier som samlas in och återvinns i dagsläget, eftersom rapporteringen till Batteridirektivet inte särskiljer mellan olika batterityper. Men med hjälp av data om mängden batterier som når sin livslängdsgräns går det att beräkna hur många batterier som kommer att finnas tillgängliga för återvinning framöver.

De elbilsbatterier som används i dag kommer att finnas tillgängliga för återvinning någon gång mellan 2025 och 2030. Den stora vågen börjar 2030 då runt 50 000 enheter väntas nå slutet av sin livslängd.

Läs också: Återvinningsmetoden kan göra PUR hållbart

På grund av sin vikt kommer bil- och bussbatterier att dominera flödet vilket gör dem till de viktigaste att se till vad gäller materialåtervinning. Batterier för elcyklar och elsparkcyklar kommer att finnas i stora mängder, men de har så låg vikt att de inte bidrar lika mycket sett ur ett resursperspektiv.

Kina ligger i dagsläget i framkant när det gäller återvinningsteknik, på grund av att landet har betydande batteriproduktion och stora mängder begagnade batterier. Återvinning sker också i Europa av kobolt, nickel och koppar med relativt hög effektivitet. Litium återvinns däremot inte i dagsläget i stor skala på grund av återvinningskostnader, relativt lågt råvarupris och låga volymer inkommande batterier.

Hur många batterier som i realiteten kommer att återvinnas beror på hur många batterier som samlas in och skickas till återvinning. Återbruk där batterierna får ett andra liv i andra applikationer väntas bli vanligare i framtiden.

– Så länge det finns energilagringskapacitet kvar i batterierna kommer de förmodligen inte att skickas till återvinning, eftersom det för närvarande innebär en kostnad, medan ytterligare användning kan innebära intäkter, säger Lisbeth Dahllöf.

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Omvärlden
Gigantisk batterifabrik med restprodukter som råvara

Produktnyheter
Svart plast? Inget problem!

Leverans av långsamtgående kross

Värmland nu del av digitalt masshanteringssystem

FTI chockar producenter – Förpackningsavgifter högre än Tysklands

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Ny rapport om företags arbete för cirkularitet

Arkiv

Avfall Sverige: ”Skjut fram krav på separat matavfallsinsamling"

Att föreskrifter och vägledning kring insamling av matavfall dröjer innebär stora osäkerheter för kommunerna när de ska förbereda och anpassa sina insamlingssystem.

Forskarnytt
Mikrosvampar ska rena gruvvattnet

De är bäst i Sverige på avfallshantering

Igår hölls Avfall Sveriges årsmöte, denna gång i digital form på grund av corona. Som vanligt utsågs ”Bästa kommun” när det gäller avfallshantering.

Svenska Burger King först med energiåtervinnande ventilation

VA- och avfallsduo blir en trio

Plaståtervinning kan få klimatpris

Northvolt och Hydro i jv kring batteriåtervinning

Produktnyheter
Retrofitlösning för bearbetning av rPET

De ska producera apatit från gruvavfall

1

Svensk Handel efter nya påssiffror: Riv upp plastpåseskatten!

Batteriskandalen: ÅI kommenterar dom

Forskarnytt
Batteriåtervinning förenklas med ny metod

En ny metod för att återvinna gamla batterier kan ge bättre och billigare laddningsbara hydridbatterier (NiMH).

Skoglig restprodukt blir isolering

Isolering gjord av trämassa är framtiden för Topcell.

Batteriskandalen: Samtliga åtalade döms till fängelse

Idag har domen kommit mot de fyra män som åtalats för att hanterat och grävt ned stora mängder batteriavfall i Örebro, Eskilstuna och Kumla.

Förbundskaptenens nya uppdrag

Med ett inställt fotbolls-EM blev sommaren inte riktigt som många hade tänkt sig.

Brukspecialisten återproducerar tegel

Kör biogasbilar åt Svenska retursystem

Ett steg på väg mot målet om fossilfria transporter om fem år.

Omvärlden
Ny återvinnare mot byggsektorn tar form

FTI-vd lämnar

Forskarnytt
Aluminium armerad med återvunnen PET

Nytt avtal klart med Stockholm Vatten och Avfall

ÅI om avslag för insamling

FTI: Vi välkomnar NVV:s beslut

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Produktnyheter
Svensk stol av återvunnen PP

Pilotförsök med viktmätning av hushållsavfall

Byter påse för matavfall

Omvärlden
Portugal stoppar avfallsimport

Forskarnytt
Isolera med majskolvar?

Corona
Matsmart hittar nya partners i krisen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159