23948sdkhjf

Så hamnade matavfall i fokus

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Det senaste decenniet har matavfall gått från att vara en ickefråga till att bli en miljöfråga i fokus, både i samhället i stort och i livsmedelshandeln.

Forskare och experter har nu undersökt denna förändring, och i en rapport beskriver de vilka drivkrafter och nyckelaktörer som varit avgörande för utvecklingen. De pekar också ut strategier som kan vara överförbara till aktörer inom andra miljöområden där förändring behöver ske.

Läs också: Borås framtidssäkrar insamling av hushållsavfall

I studien har forskare och experter från IVL Svenska Miljöinstitutet, Statistikmyndigheten SCB, och Linnéuniversitetet kombinerat kvantitativa och kvalitativa metoder för att förstå hur förändringen kom till, och vad den har inneburit.

En medieanalys som projektet genomfört visar att rapporteringen kring matavfall och matsvinn ökade drastiskt i svensk media mellan åren 2008 och 2018.

– Förenklat kan förändringen beskrivas som att rapporteringen utvecklades från att matavfall och matsvinn etablerades som ett problem i början av perioden genom att man visade siffror på dess omfattning, till att det beskrevs som ett stort miljö- och klimatproblem runt år 2013 med fler ansvariga än endast konsumenter. Från 2016 och framåt framställs matavfall mer som ett gemensamt problem genom hela kedjan, från producent till konsument, myndigheter och på politisk nivå, säger Åsa Nyblom, etnolog och miljösociolog på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Medias roll

Den ökade mediebevakningen lyfts av intervjuade experter och butiksanställda fram som en av nyckelfaktorerna bakom förändringen i synen på matavfall. En annan viktig del var när Konsumentföreningen Stockholm tog initiativ till att börja mäta omfattningen av hushållens matavfall. Det gjorde matsvinnet synligt och la också grunden till Samverkansgruppen för minskat matavfall, SaMMa, ett nätverk där myndigheter, forskare, intresseorganisationer och aktörer i olika delar av livsmedelskedjan arbetar tillsammans för att minska matavfall.

– Medias roll både som katalysator och som motivationsfaktor för att driva förändring kan nog inte underskattas i det här fallet, och det användes också medvetet av de aktörer som ville påverka i frågan. Betydelsen av data som synliggjorde hur mycket mat som faktiskt slängs blev också en ögonöppnare och la grund för opinionsbildning och attitydförändringar, säger Åsa Nyblom.

Butikschefen viktig

Studien visar att butikschefernas inställning är avgörande för vilket arbete med att minska matavfallet som drivs i enskilda butiker. Alla butiker använder sig inte av separat matavfallsinsamling, trots att det erbjuds, och en analys av avfallsmängderna visar på stora variationerna mellan butikerna. Låga priser på mat gör att det många gånger är billigare för butikerna att slänga överbliven mat än att arbeta avfallsförebyggande. Datummärkning och regler kring information för icke färdigförpackad mat är andra områden som lyfts fram som problematiska och som leder till mer matsvinn.

– Att titta på hur incitamenten för butikssektorn att minska matavfallet kan förstärkas är en viktig uppgift framöver för ansvariga myndigheter, säger Louise Sörme, projektledare på Statistikmyndigheten SCB. Det är också viktigt att titta på hela kedjan av aktörer och se till så att det i affärssystemet finns incitament för att samarbeta kring minskat matsvinn.

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Forskarnytt
Studie: Prioritera återvinning av kväve

Plus

Forskarnytt
Ny metod gör flygbränsle av växter

Bussbatterier får nytt liv i byggnader

Produktnyheter
100 % återvunnen plast

Produktnyheter
Tar förnybart sugrör till marknaden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan (tisdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

När blir återvunnen elektronik årets julklapp?

Fler än åtta av tio svenskar vill ge bort mer elektronik gjord av återvunnet material i julklapp.

Arkiv

Miljöfarligt batteriavfall dumpat

Plus

Från spill till guld

En restprodukt som en industri vill bli av med visar sig ha goda möjligheter förbättra en annan industris process och samtidigt minska användningen av jungfruliga råvaror. Låter det för bra för att vara sant? Det är det inte.

Plus

Enda vägen framåt - “design for recycling”

"Svårt motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i kedjans tredje butik.

Använd plagget fler gånger, halvera klimatpåverkan

Svenskarnas klädkonsumtion står för 3 till 4 procent av den genomsnittliga klimatpåverkan, men det kan halveras om ett plagg används dubbelt så många gånger.

80 miljoner till biogasanläggning

Plus

Returraff, en het fråga för Stenungsund

Klimatsmart presentkort

Hon ska utreda producentansvar för textilavfall

De delar på 10 miljoner i prispengar

Vill göra masshantering lika enkelt som att boka resor

En världsunik lösning för att hantera logistiken kring förorenade jordmassor har utvecklats i Sverige.

1

Omvärlden
Stort intresse för dansk plastinnovation

2

Naturvårdsverket backar om bilåtervinning

Nya riktlinjer för återvinningsbarhet

Produktnyheter
Lanserar krukor av återvunnen plast

Får bullerplank av återvunnen träfiber

ABB och Stena i miljösmart återvinningssamarbete

Forskarnytt
Utvecklar chipspåse utan plastfilm

Innovativ upphandling i Göteborg

Returkartong får ny vd

Slutar sortera matavfall

De blev Årets Kretslöpare 2019

Nudging minskar hushållsavfall

Återbrukat mode till museum

Årets Sopa 2019 utsedd!

Centralt beslut: Coop slopar plastpåsarna – inför papperspåsar

Produktnyheter
Ny serie livsmedelsgodkända återvunna färdigrättstråg

Returpack välkomnar Coca-Colainitiativ 

Forskarnytt
Ny teknik för kemisk PET-återvinning

Produktnyheter
Coca-Cola Sverige först med 100 % återvunnen plast

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.18