23948sdkhjf

Second hand-Lucia, någon?

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

H&M Sverige lanserar kampanjen ”För traditionen vidare” och bjuder mellan den 21 november och 15 december in kunder till 70 H&M-butiker över hela landet för att lämna in urvuxna lucialinnen som inte längre passar.

De insamlade linnena säljs sedan vidare och intäkterna från försäljningen går till välgörenhet.

Priset på ett begagnat lucialinne är 50 kronor varav hela summan oavkortat går till Rädda Barnen. För varje inlämnat lucialinne skänker modekedjan ytterligare 10 kronor.

Vi vill ständigt testa nya saker och lösa utmaningar tillsammans med våra kunder. Vi tror att samarbete är lösningen för att kunna skapa en verklig förändring och genom den här kampanjen gör vi något bra för miljön. Julen är barnens högtid, och därför tycker jag personligen att det känns extra bra att alla pengar som vi får in från försäljningen av de begagnade lucialinnena oavkortat går till Rädda Barnen, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig på H&M Sverige i en kommentar.

Mer om: H&M
Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Forskarnytt
Studie: Prioritera återvinning av kväve

Plus

Forskarnytt
Ny metod gör flygbränsle av växter

Bussbatterier får nytt liv i byggnader

Produktnyheter
100 % återvunnen plast

Produktnyheter
Tar förnybart sugrör till marknaden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan (tisdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

När blir återvunnen elektronik årets julklapp?

Fler än åtta av tio svenskar vill ge bort mer elektronik gjord av återvunnet material i julklapp.

Arkiv

Miljöfarligt batteriavfall dumpat

Plus

Från spill till guld

En restprodukt som en industri vill bli av med visar sig ha goda möjligheter förbättra en annan industris process och samtidigt minska användningen av jungfruliga råvaror. Låter det för bra för att vara sant? Det är det inte.

Plus

Enda vägen framåt - “design for recycling”

"Svårt motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i kedjans tredje butik.

Använd plagget fler gånger, halvera klimatpåverkan

Svenskarnas klädkonsumtion står för 3 till 4 procent av den genomsnittliga klimatpåverkan, men det kan halveras om ett plagg används dubbelt så många gånger.

80 miljoner till biogasanläggning

Plus

Returraff, en het fråga för Stenungsund

Klimatsmart presentkort

Hon ska utreda producentansvar för textilavfall

De delar på 10 miljoner i prispengar

Vill göra masshantering lika enkelt som att boka resor

En världsunik lösning för att hantera logistiken kring förorenade jordmassor har utvecklats i Sverige.

1

Omvärlden
Stort intresse för dansk plastinnovation

2

Naturvårdsverket backar om bilåtervinning

Nya riktlinjer för återvinningsbarhet

Produktnyheter
Lanserar krukor av återvunnen plast

Får bullerplank av återvunnen träfiber

ABB och Stena i miljösmart återvinningssamarbete

Forskarnytt
Utvecklar chipspåse utan plastfilm

Innovativ upphandling i Göteborg

Returkartong får ny vd

Slutar sortera matavfall

De blev Årets Kretslöpare 2019

Nudging minskar hushållsavfall

Återbrukat mode till museum

Årets Sopa 2019 utsedd!

Centralt beslut: Coop slopar plastpåsarna – inför papperspåsar

Produktnyheter
Ny serie livsmedelsgodkända återvunna färdigrättstråg

Returpack välkomnar Coca-Colainitiativ 

Forskarnytt
Ny teknik för kemisk PET-återvinning

Produktnyheter
Coca-Cola Sverige först med 100 % återvunnen plast

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.209