23948sdkhjf

Elbilsbatteriers klimatpåverkan mindre

Klimatpåverkan från tillverkningen av elbilsbatterier har studerats av IVL har på uppdrag av Energimyndigheten. Rapporten bygger på livscykelanalyser och är en uppdatering av en tidigare rapport från 2017.

Enligt de nya beräkningarna släpper tillverkningen av litiumjonbatterier i snitt ut 61-106 kilo koldioxidekvivalenter per producerad kilowattimme batterikapacitet. Den stora intervallen beror på produktionssätt och vilken typ av el som används vid tillverkningen. Siffrorna för klimatutsläppen är lägre nu än de var 2017, då genomsnittet låg på 150-200 kilo.

– Att utsläppen är lägre nu beror framför allt på att batterifabrikerna har blivit större och kör full produktion, vilket gör att de blir mer effektiva per producerad enhet. Vi har också räknat med möjligheterna att använda el som är i det närmaste fossilfri i flera av produktionsstegen, säger Erik Emilsson, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Att använda grön el är fortfarande ovanligt i dagens batteritillverkning men håller på att utvecklas i takt med att kraven ökar. För att komma ner under 60 kilo behövs lägre utsläpp från brytningen och upparbetningen av grundråvarorna och mer andel återvunna material.

Rapporten tar också upp försörjningsrisker vad gäller metallerna som ingår i litiumjonbatterier och återvinning av uttjänta batterier.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Återvinningsgalan 2022: De vann!
Kan färre plaster göra "skurken" till hjälte?
Black Friday = 13 500 ton förpackningar till återvinning
Ny partner i projekt för att sluta cirkeln för plast
Plattform för klimatneutralt byggande nu igång
Finns det en koppling mellan toalettspolning och tillverkning av elbilsbatterier?
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Plastforum SE
Packnet

Sänd till en kollega

0.11