23948sdkhjf

Vill bli Airbnb för mode

I dag lanserar entreprenören Emelie Gustafsson Maistedt sajten Gemme Collective. Målet är att expandera i de största städerna i Europa, skriver Recyclings systertidning Habit.se.

Delningsekonomin växer. Enligt en prognos från Nordea kommer delningsekonomin i Sverige omsätta runt 12 miljarder kronor om fem år. Andra beräkningar som har gjorts visar betydligt högre belopp. Enligt stiftelsen World Economic Forum kommer delningsekonomin att normaliseras och bli mainstream omkring år 2026. Vanligast är bostadsuthyrning och Uber. Elsparkcyklarna har undgått få.

Emelie Gustafsson Maistedt är förvissad om att svenskarna är redo för delningsekonomi vad gäller mode. Särskilt den yngre generationen. I stället för att köpa in ett sortiment låter Gemme konsumenten göra jobbet: att dela sin garderob mot betalning med andra. Företaget ska rikta in sig på premium- och lyxsegmentet. 

– Millennials gillar att hustla, att ta sig tid att fixa och trixa för att tjäna pengar på det man inte använder. De som är 30 och under är väldigt benägna att hyra ut och tjäna pengar, säger Emelie Gustafsson Maistedt till Habit.

Men det handlar också om avsaknaden av hållbart och etiskt mode.

– Om man vill fortsätta klä sig som vi har gjort fram tills i dag; att uttrycka sig med mode, ändra stil och inte ha samma klänning på fyra bröllop i rad, är det enda hållbara att vi alla med coola garderober snurrar runt sina plagg. Konsumenten är mogen att testa vad som helst så länge det är schyst mot miljön och de som jobbar i branschen.

Gemme startade som ett ”kul” sidoprojekt under namnet Common Closets för två år sedan. Emelie Gustafsson Maistedt hade funderat på idén i flera år. I fjol fick hon en delägare ombord, som är hemlig, samt en rad mindre investerare. I vår väntar ännu en investeringsrunda.

Hur stort kan det bli?
Vi vill bli ett Airbnb för mode. Vår plan är att det ska bli jättestort. Vi vill ha hubbar i alla stora städer i Europa. Vi vill att alla modeälskare ska kunna hyra och hyra ut  genom Gemme Collective. 

Stockholm är vår testmarknad, vilket är bra eftersom befolkningen är väldigt techmogna. Vi är redo att konsumera ännu mer online, vi är sjukt miljömedvetna. Funkar Stockholm, då är det lätt att addera Göteborg och Malmö. Men planen är att bli störst i Europa, säger Emelie Gustafsson Maistedt. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.063