23948sdkhjf

Cirkulär omställning hos kafferosteriet

Kaffebranschen har behov av cirkulär omställning, och familjeägda Löfbergs vill vara med och driva utvecklingen.

Nu siktar kafferosteriet på att eliminera allt avfall relaterat till odling, förädling och konsumtion till år 2030.

- Den cirkulära omställningen är en del i vår nya affärsstrategi, en förändring vi tror kommer att löna sig både kommersiellt, socialt och miljömässigt, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs, i ett pressmeddelande.

För att nå målet noll avfall till 2030 kommer Löfbergs att bjuda in andra aktörer, både inom och utanför branschen. Löfbergs initiativ Circular Coffee Community, som ska bidra till eliminera allt avfall relaterat till kaffe, är ett exempel. För att påskynda utvecklingen har kafferosteriet nu utsett Lars Aaen Thøgersen till  Chief Innovation and Circular Transformation Officer.

- Klimatförändringarna och slöseriet med resurser hotar inte bara vår verksamhet utan hela den globala kaffebranschen, från odlare till konsumenter. Vi måste förändra hur vi ser på kaffe och använda alla resurser i hela värdekedjan, säger han.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
JOBB I FOKUS
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
De bildar världens första storskaliga däckåtervinningsbolag
Projekt kring cirkulär bilplast tar fart
Uppmaningen: Panta fler returglas!
Renässans för returförpackningar?
Kaffesump får nytt liv i bioplast
58 miljoner att tjäna på att slänga matavfallet rätt
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Plastforum SE
Packnet

Sänd till en kollega

0.11