Presonas teknikexpertis hjälper Smurfit Kappa att spara pengar på ett ”dubbelt” lufttransportsystem
När Smurfit Kappa köpte en supermodern laminator till sin fabrik i Nybro uppstod ett problem: Skulle man kunna köra den nya maskinen parallellt med den gamla laminatorn utan att bygga ett nytt och helt separat lufttransportsystem?
Smurfit Kappas anläggning i Nybro tillverkar snygg wellpapp, sådan som används för förpackningar som ska vara på display – till exempel lådor för bag-in-box-viner. När wellpappen skärs till så skapas spill. Dessa wellpappsbitar transporteras via rör i innertaket och på byggnadens tak till två komprimatorer som står utanför byggnaden. Därifrån transporteras det komprimerade spillet bort från anläggningen.
När Smurfit Kappa bestämde sig för att köpa en ny laminator kontaktade man Presona, som levererat det existerande lufttransportsystemet (också kallat trimspillutsug), för att hjälpa till.
– Den stora utmaningen var att vi ville köra både den gamla och den nya laminatorn samtidigt medan vi genomförde tester och utbildade personalen på den nya maskinen, säger Smurfit Kappas produktionschef Eric Johansson.
Den enkla lösningen hade varit att bygga ett helt nytt och separat lufttransportsystem för den nya maskinen – men Smurfit Kappa ville behålla så mycket som möjligt av det gamla lufttransportsystemet som har fungerat mycket bra i många år. Genom att göra så skulle man både spara pengar och kunna behålla ett system som man vet fungerar. Lösningen blev ett utbyggt lufttransportsystem där flera viktiga komponenter, såsom huvudfläkt, filter och komprimatorer, används för båda laminatorerna.
Lufttryck kan vara knepigt
Även om lösningen kan låta enkel så är det mer komplicerat i verkligheten. Att arbeta med lufttryck och transportera material med hjälp av fläktar kan vara utmanande – särskilt om man vill bygga en robust och pålitlig lösning som ska funka i många år.
Presona har lång erfarenhet av att hitta lösningar på utmanande problem och man lyckades även denna gång. Smurfit Kappa är mycket nöjda med leveransen.
– Presona levererade en bättre lösning än den vi beställde. Presona-teamet är lösningsorienterat och vi fick många bra förslag under våra diskussioner med dem, säger Smurfit Kappas underhållschef Kalevi Nordström.
När den nya lamineringsmaskinen är driftsatt kommer den gamla maskinen att tas ur drift och flera av komponenterna från dess lufttransportsystem kommer att användas som reservdelar för de nya delarna av systemet.