23948sdkhjf

Textil: Fler reparationer med nya tjänster

Arbetsklädföretaget Fristads nya tjänster för reparation av arbetskläder har fått ett positivt mottagande och man hoppas nu kunna rulla ut tjänsterna till fler kunder och marknader.

Vid sidan av de nya reparationstjänsterna erbjuder Fristads också reparationer som en del av reklamationsprocessen och under förra året reparerades 27 procent av de reklamerade plaggen istället för att ersättas med en ny produkt. Därmed säkerställer man att inte mer kläder än nödvändigt produceras och att utsläpp minskas i tillverkningsfasen.

– Vi har som mål att halvera vår klimatpåverkan till 2030 och våra reparationsinitiativ är en viktig del i detta arbete. Genom att förlänga produkternas livslängd innan de återvinns minskar vi på behovet av att tillverka nya plagg vilket är den del av vår värdekedja där den största påverkan på klimatet sker. Vi jobbar nu för att göra det möjligt att rulla ut tjänsterna till fler kunder och marknader, kommenterar Anne Nilsson, direktör för marknadsföring och hållbarhet vid Fristads.

Företaget har också inlett ett pilotprojekt med Vattenfall Services där begagnade arbetskläder från medarbetare samlas in, kvalitetskontrolleras och vid behov repareras, för att därefter användas igen. Vid sidan av det projektet inleder Fristads också ett projekt för insamling av arbetskläder tillsammans med Ahlsell. Projektet pågår under våren 2024 och innebär att använda arbetskläder samlas in via boxar i utvalda Ahlsell-butiker för att därefter sorteras och repareras.

– På detta sätt kan vi se till att befintliga plagg används så länge som möjlighet genom att ge plaggen en andra chans. Projektet med Ahlsell är viktigt för att få mer information om vilka drivkrafter som finns när det gäller att bidra till insamling och om incitament krävs för att lämna tillbaka använda plagg. Med dessa insikter kommer vi sedan kunna skala upp tjänsten och nå fler, säger Anne Nilsson.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.411