23948sdkhjf

Unikt kärltvättsystem lanseras till våren

Avfallslukt har länge varit ett problem i miljöhusen och på återvinningsstationer. Nu har Eleiko Sanera i Halmstad och Renhab i Helsingborg fixat problemet. De har tillsammans utvecklat den unika kärltvättanläggningen T3. En ombyggd sopbil, en Volvo FL 408 -87års modell, med kapacitet att nu också kunna rengöra avfallskärl. Efter ett års utveckling är nu den mobila kärltvättsbilen klar.
- Vi kom på idén efter att vi köpt en tvättvagn för kärl av Eleiko. Sedan spånade vi vidare och ett år senare har vi nu T3 här, berättar Mats Elgström VD på Renhab.
T3 är tänkt att användas hos fastighetsägare, kommunala återvinningsstationer och renhållare . Dock inte hos den enskilde villaägaren.
- Nej, det hade varit alltför många kärl att hantera och vi hade inte hunnit med det eftersom vi bara har en bil än så länge påpekar Elgström.Kärlen som kan tvättas i systemet är alla från 190 – 660 liter. Tankarna med vatten inehåller 1500 liter vatten.Till en låg kostnad kunde man utveckla T3, den enda i Sverige.
- Eftersom vi redan hade en bil och ett system utvecklat för kärltvätt kunde vi bara sammanfoga systemet med bilen och på så vis hålla utvecklingskostnaderna nere. Vi slapp investera i nya fordon, berättar Bengt Larsson på Eleiko Sanera.
Rent konkret går det till som så att man tömmer kärlet på innehåll i en behållare som sitter på bilen. Sedan kör man in kärlet bak på bilen där lyftanordningar skickar upp det till tvättanläggningen. Med hett vatten, ca 70 grader, tvättas kärlet och sedan fyller man kärlet med avfallet som töms tillbaka igen, man kan därför tvätta kärl för olika ändamål vid samma tillfälle och är då oberoende av tömningsfrekvensen. Inget tvättmedel används, även om möjligheten till det finns. Ungefär 100 stycken kärl om dagen klarar man av att tvätta om ingen haveri uppstår. Hela proceduren styrs av en fjärrkontroll vilket gör att arbetsmiljön för renhållningsarbetarna blir bättre.
- Vi tar till vara det smutsiga vattnet och under bilen sitter två tankar, en som är full med färskt vatten och en som är tom, där det använda vattnet hamnar, berättar Elgström.
Det finns ett mindre alternativ också, T2, då är det samma typ av kärltvättsystem som används men den är uppsatt på en pickup.
- Kanske något för ett gatubolag som inte har råd att investera i någon större bil, analyserar Elgström.
Men det är inte bara avfallskärl som kan rengöras och saneras. Även klotter går att få bort med högtryckstvätten.- Det följer med en handhögtryckstvätt till varje bil. Så klotter och tvätt av golv i ett miljöhus kan ske samtidigt som kärlen tvättas, berättar Mats Elgström.

Både Renhab och Eleiko hoppas på att man inom några år får tillverka fler T3:s.
- Om två år tror jag att vi ska ha en två-tre bilar inom Helsingborg. Vilket i sin tur gör att vi kan rengöra flera kärl, förklarar Elgström. Vi har visat att tekniken finns och att det går att få bort lukten från avfallskärl.
Till våren, mars-april nästa år, ska T3 lanseras och visas upp för fastighetsbolag och Miljö- och Hälsoskyddsförvaltningen. Om kommunen vill satsa på systemet står Renhab redo att utföra uppdraget. Cirka en halv miljon kronor har systemet kostat att ta fram.

Martin DybergFaktaruta:Renhab ägs av Helsingborgs kommun. Tekniska förvaltningen är Renhabs uppdragsgivare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125