Bakom uppgången ligger ett snart årslångt samarbete mellan Tetra Pak och Världsnaturfonden WWF och en bred satsning i olika kanaler. Bland annat har WWF och Tetra Pak genomfört skoltävlingen ”Jakten på de glömda kartongerna” som engagerade över 61 000 elever i hela Sverige. WWF:s barn och ungdomssatsning ”Panda Planet” har även skapat engagemang i återvinningsfrågan. Dessutom har Återvinnarna etablerats på Facebook, i syfte att sprida kunskap och avliva myter om återvinning. Här redovisas återvinningsstatistik varje månad för att intresserade ska kunna följa utvecklingen.
- Det är otroligt roligt att WWF och vi lyckats få fler att återvinna sina kartongförpackningar och på så sätt bidra med värdefull råvara till nya produkter. Vår målsättning var att öka återvinningen med fem procentenheter i ett första steg 2012, och det överträffar vi, säger Erik Lindroth, Miljödirektör, Tetra Pak Sverige.
I Europa återvanns i genomsnitt 37 procent av kartongförpackningarna under 2011, och Sverige har nu börjat knappa in. En undersökning som Tetra Pak har gjort visar att viljan att återvinna kartongförpackningar ökar om människor förstår varför det är bra för miljön och om de känner sig säkra på att insamlade förpackningar verkligen används till nya produkter.
- Det är avgörande att få fler människor att förstå att de gör rätt och minskar sin egen miljöpåverkan när de återvinner sina kartongförpackningar. Det är uppenbart att våra ansträngningar ger effekt, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF.
Målsättningen på sikt är att minst 50 procent av alla dryckeskartonger i Sverige ska materialåtervinnas så att returfibern kan användas i nya produkter, som exempelvis pizzakartonger, glass- eller flingpaket. Tetra Pak och WWF fortsätter nu sitt samarbete för ökad återvinning även under 2013 och 2014. Målet för i år är att återvinningen av dryckeskartong ökar med tre till fem procentenheter.