23948sdkhjf

Liselotte Lööf kommenterar sopproblem

I förra veckan uppmärksammade vi de problem som uppstått i Stockholm i samband med byte av entreprenör för sophämtningen den 1 oktober.

Både Stockholm Vatten och Avfall och RenoNorden har i kommentarer anklagat avgående entreprenören Liselotte Lööf Miljö AB för att försvåra och rent av sabotera övergången. Nu bemöter företaget detta i en lång kommenter på sin hemsida.

Där konstaterar man att SVAAB har gjort en upphandling under 2016 för hämtning av hushållsavfall i kärl, säck, bottentömmade behållare och container samt slam och fettavfall för samtliga 11 områden i Stockholm. RenoNorden, som hade 6 av 11 områden, har nu 7 områden motsvarande ca 80 % av den totala volymen. Företaget Suez Recycling har återstående 4. Liselotte Lööf Miljö tilldelades inga områden. Trots överklaganden om brist på transparens så hålls utvärderingens innehåll och juryns sammansättning fortfarande hemligt skriver man också.

Läs även: Sluter sophämtningsavtal trots överprövning

Överlämningen har enligt Liselotte Lööf förberetts med SVAAB i över ett år för att få en smidig övergång. Man föreslog SVAAB att gå ut till fastighetsägare och begära in reservnycklar i företagets områden, och har uppfattat att detta gjordes med framgång. Man har också erbjudit de nya entreprenörerna att åka med den egna personalen för att lära sig logistiken, vilket de har avböjt.

Fredagen den 29 september 2017 träffades SVAAB, Liselotte Lööf Miljö och tillträdande entreprenörer för en formell överlämning. Då lämnades nycklar, koder och annan dokumentation enligt överenskommelse över, vilket signerades av stadens representant utan anmärkning. Nycklarna satt på uppmärkta ringar, sorterade efter område, på samma sätt som Liselotte Lööf och övriga entreprenörer mottagit dem genom förmedling av Stockholms stad under tidigare år.

SVAAB:s nya upphandling innebär enligt Liselotte Lööf stora förändringar i hur områdena ska delas in och köras. De nya entreprenörerna har också valt att lägga om rutterna inom områdena, vilket verkar ha komplicerat uppstarten. Vidare är det nya fordon och ny personal, och allt detta samverkar till problemen som uppstått.

Man bemöter också påståenden om att man ska ha saboterat för de nya entreprenörerna. Detta påstående har florerat i media den senaste veckan. Det är en absurd tanke, som vi betraktar som förtal. Vi har inte blivit kontaktade av någon som gjort dessa påståenden eller fått ta del av någon form av bevis. Vi har arbetat åt Stockholms stad i 20 år och är angelägna om en god relation även fortsättningsvis. Förhoppningsvis framgår det nu att vi som företag gjort vad vi kan för att underlätta överlämnandet på ett professionellt sätt” skriver man på sin hemsida.

Länk till Liselotte Lööfs kommentar: Frågor och svar på tal om sopkaoset

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079