23948sdkhjf

Skogsråvara och ny teknik ska få Sverige att flyga bättre

| Av Magnus Lilienström | Tipsa redaktionen

Teknik baserad på förgasning av biomassa i kombination med en förvätskningsprocess kan innebära att dagens fossila bränsle för svenskt inrikesflyg, kan bytas ut mot bioflygbränsle tillverkat av skogsrester.

Det är forskare vid Luleå tekniska universitet som i ett samarbete med bland annat IVL Svenska Miljöinstitutet nu vill demonstrera tekniken bakom tillverkningen av bioflygbränslet från skogsrester. De vill göra kommersiella inrikesflygningar i Sverige.

Läs också: Bioplast måste öka i konkurrenskraft

– Vi har hittat en lösning där dagens bränsle för inrikesflyget i Sverige i en nära framtid kan bytas ut mot bioflygbränsle producerat av svensk skogsråvara. Vi vet tillverkningstekniker som fungerar och vi vet att tillgången på restprodukter av svensk skog är mycket stor. Våra skogsrester täcker teoretiskt mer än väl behovet, för att med bästa teknik, på ett hållbart sätt, tillverka bioflygbränsle som försörjer både inrikes- och utrikesflyg i Sverige, säger Fredrik Granberg, projektledare vid energiteknik, Luleå tekniska universitet.

Under 2017 genomförde Luleåforskarna en förstudie för produktion av grönt flygbränsle. Förstudien visar att teknik baserad på förgasning av biomassa i kombination med en förvätskningsprocess, så kallad Fischer Tropsch-syntes, kan ge konkurrenskraftig och hållbar produktion av bioflygbränsle av skogsindustris restprodukter. Verkningsgraden för produktion av grönt flygbränsle från de två mest lovande skogsråvarorna grenar och toppar (GROT) och svartlut är cirka 40 procent. Därför är forskarna slutsats att Sverige skulle kunna bli självförsörjande på bioflygbränsle med den tillverkningsteknik de föreslår. Sveriges skogsindustri har stor potential och erbjuder synergier.

– Vi har en skogsindustri med en mycket utvecklad och effektiv råvarulogistik och det ger fördelar. Vår utvecklade massaindustri har även väldigt bra möjligheter att integrera produktion av biodrivmedel, vilket kan sänka produktionskostnaderna för bioflygbränsle. På utvecklingssidan finns en mycket stor teknikkunskap uppbyggd, bland annat genom de satsningar Energimyndigheten gjort med sikte på biodrivmedel för vägtransporter, något som har stora synergier med bioflygbränslen, säger Erik Furusjö, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och adjungerad professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet.

Det pilot/demonstrationsprojekt som nu planeras ger tillräckligt mycket bränsle för att utföra kommersiella inrikesflygningar. Forskarna jobbar nu för att hitta finansiering och partners för projektet. En sådan produktionsdemonstration kan göras i LTU Green Fuels anläggning i Piteå. Där är det första processteget, att omvandla flytande biomassa till en energirik gas, syntesgas, redan byggt och testat. För processteg nummer två, själva tillverkningen av flygbränslet, krävs en partner som vill tillämpa och utveckla sin Fischer-Tropsch (FT) teknik för produktion av Jet-bränsle som huvudprodukt. Resultaten från demonstrationsprojektet skulle användas för att minimera tekniska och marknadsmässiga risker inför en senare uppskalning till en riktig kommersiell anläggning.

Genom att redan nu producera ett flygbränsle som uppfyller kraven på framtida certifiering för flygbränsle blir vägen till kommersialisering snabbare. Den totala kostnaden för ett projekt vid LTU Green Fuels, som inkluderar ombyggnad av pilotanläggningen och åtminstone två års produktion av bränslet, uppskattas till ca 150 MSEK.

– Vår plan för utveckling av grönt flygbränsle tillverkat av svenska skogsrester, innebär en vilja att snarast starta arbetet mot en teknikdemonstration av grönt flygbränsle tillverkat av skogsrester, eftersom det tar 5-10 år innan steg 3, som innebär att en första kommersiell storskalig anläggning kan vara i produktion, säger Fredrik Granberg.

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Produktnyheter
Diskmedelsflaska av 100 % återvunnen plast

Produktnyheter
Samarbete för återvinning av betong

Allu och Mapei har tagit fram en lösning för att omvandla färsk returbetong till ett högkvalitativt återvunnet granulat.

Produktnyheter
Resväska med fokus på retur….

Forskarnytt
Projekt om kompositåtervinning

Trender inom cirkulär ekonomi

Nyhetsbrev

Apple återvinner fyra gånger fler mobiler

Apples robot för demontering av iPhone klarar femton modeller och tvåhundra telefoner per timme.

Arkiv

Årets kontor kör hållbart

Återbrukade möbler belönades av anställda

Omvärlden
Miljardsatsning på biodrivmedel

Göteborgsmodell mot matsvinn blir Sverigemodell

Skrot försvann

Tidningen Norra Skåne skriver att en stöld inträffat på återvinningscentralen i Vankiva.

1

Omvärlden
Återvinner plast från organiskt avfall

Produktnyheter
Toppkvalitet med återvunnen plast

Mindre brand vid värmeverk

Mängder av skräp plockat utmed västkusten

Uppemot 45 ton mindre skräp utmed västkusten. Så lyder en första prognos för vad vårens Städa Kust-insats genomförd av Städa Sverige och tusentals idrottsungdomar resulterar i. 

Hybrit nominerat till pris

Återvinn med Arket

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Recyclingdagen
Programmet klart för Recyclingdagen!

Programmet för Recyclingdagen Helsingborg 2019 om trender som driver avfallshantering och återvinning är nu klart.

Recyclingdagen
Investerar i digital avfallshantering

Recyclingdagen
Framtidens sophämtning: On demand!

I Helsingborg genomför NSR, Bintel och Öresundskraft just nu ett försök där de boendes sopkärl försetts med sensorteknik och uppkoppling till ett IoT-nätverk. Därmed möjliggörs hämtning av avfall när kunden själv vill.

Serie: Åt vilket håll styr lagarna?
Del 4: Forskningens syn

Cirkulär ekonomi kan minska CO2-utsläpp med 56 procent

Digitala marknadsplatser för återvunnet, fler samarbetande leverantörer men också ekonomiska styrmedel ska göra cirkulära materialflöden mer lönsamma.

Risk för radioaktiv läcka

Ikea mest hållbart, när konsumenten får välja

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Handeln om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

Forskarnytt
Bättre återvinning av PUR

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Produktnyheter
Flergångspåsar för frukt och grönt

Forskarnytt
Matrester kan bli till hållbar plast

Väg till arbete via återvinning beviljas medel från Tillväxtverket

Här blir överskottsplantor till pesto

Produktnyheter
Ljudmodul till smart papperskorg

Omvärlden
Cirkulär skandinavisk handelsplattform för plast

Forskarnytt
Kommersialiserar återvunnen kolfiber

San Sac förvärvar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157