23948sdkhjf

Skogsråvara och ny teknik ska få Sverige att flyga bättre

| Av Magnus Lilienström | Tipsa redaktionen

Teknik baserad på förgasning av biomassa i kombination med en förvätskningsprocess kan innebära att dagens fossila bränsle för svenskt inrikesflyg, kan bytas ut mot bioflygbränsle tillverkat av skogsrester.

Det är forskare vid Luleå tekniska universitet som i ett samarbete med bland annat IVL Svenska Miljöinstitutet nu vill demonstrera tekniken bakom tillverkningen av bioflygbränslet från skogsrester. De vill göra kommersiella inrikesflygningar i Sverige.

Läs också: Bioplast måste öka i konkurrenskraft

– Vi har hittat en lösning där dagens bränsle för inrikesflyget i Sverige i en nära framtid kan bytas ut mot bioflygbränsle producerat av svensk skogsråvara. Vi vet tillverkningstekniker som fungerar och vi vet att tillgången på restprodukter av svensk skog är mycket stor. Våra skogsrester täcker teoretiskt mer än väl behovet, för att med bästa teknik, på ett hållbart sätt, tillverka bioflygbränsle som försörjer både inrikes- och utrikesflyg i Sverige, säger Fredrik Granberg, projektledare vid energiteknik, Luleå tekniska universitet.

Under 2017 genomförde Luleåforskarna en förstudie för produktion av grönt flygbränsle. Förstudien visar att teknik baserad på förgasning av biomassa i kombination med en förvätskningsprocess, så kallad Fischer Tropsch-syntes, kan ge konkurrenskraftig och hållbar produktion av bioflygbränsle av skogsindustris restprodukter. Verkningsgraden för produktion av grönt flygbränsle från de två mest lovande skogsråvarorna grenar och toppar (GROT) och svartlut är cirka 40 procent. Därför är forskarna slutsats att Sverige skulle kunna bli självförsörjande på bioflygbränsle med den tillverkningsteknik de föreslår. Sveriges skogsindustri har stor potential och erbjuder synergier.

– Vi har en skogsindustri med en mycket utvecklad och effektiv råvarulogistik och det ger fördelar. Vår utvecklade massaindustri har även väldigt bra möjligheter att integrera produktion av biodrivmedel, vilket kan sänka produktionskostnaderna för bioflygbränsle. På utvecklingssidan finns en mycket stor teknikkunskap uppbyggd, bland annat genom de satsningar Energimyndigheten gjort med sikte på biodrivmedel för vägtransporter, något som har stora synergier med bioflygbränslen, säger Erik Furusjö, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och adjungerad professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet.

Det pilot/demonstrationsprojekt som nu planeras ger tillräckligt mycket bränsle för att utföra kommersiella inrikesflygningar. Forskarna jobbar nu för att hitta finansiering och partners för projektet. En sådan produktionsdemonstration kan göras i LTU Green Fuels anläggning i Piteå. Där är det första processteget, att omvandla flytande biomassa till en energirik gas, syntesgas, redan byggt och testat. För processteg nummer två, själva tillverkningen av flygbränslet, krävs en partner som vill tillämpa och utveckla sin Fischer-Tropsch (FT) teknik för produktion av Jet-bränsle som huvudprodukt. Resultaten från demonstrationsprojektet skulle användas för att minimera tekniska och marknadsmässiga risker inför en senare uppskalning till en riktig kommersiell anläggning.

Genom att redan nu producera ett flygbränsle som uppfyller kraven på framtida certifiering för flygbränsle blir vägen till kommersialisering snabbare. Den totala kostnaden för ett projekt vid LTU Green Fuels, som inkluderar ombyggnad av pilotanläggningen och åtminstone två års produktion av bränslet, uppskattas till ca 150 MSEK.

– Vår plan för utveckling av grönt flygbränsle tillverkat av svenska skogsrester, innebär en vilja att snarast starta arbetet mot en teknikdemonstration av grönt flygbränsle tillverkat av skogsrester, eftersom det tar 5-10 år innan steg 3, som innebär att en första kommersiell storskalig anläggning kan vara i produktion, säger Fredrik Granberg.

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Återanvändning av vatten kan sexdubblas

EU-parlamentet röstade häromdagen för ett förslag till EU-lagstiftning om återanvändning av vatten.

Produktnyheter
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Vinnovastöd för hållbar hantering av textilier

Tillverkare av förpackningsmaterial tar stort steg mot nollvision

Nyhetsbrev

Blir nyckeltalare på konferens om återvunnen kimrök

Arkiv

Omvärlden
Finsk studie: "Konsumenten föredrar kartong"

FTI överklagar domstolsbeslut

De vann tungt miljöpris

Forskarnytt
Plast blir bränsle

Omvärlden
Danmark enas kring ny plastplan

Coca-Cola nu på returpall

Åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

De vill hitta innovationerna i skogen

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Han tilldelas Miljöpriset 2019

Hjälp klassa förorenade massor

Fick pris för gammal mjölk....

Städning, nu vid en älv nära dig…

Mindre byggavfall med upphandlingskrav

Klart med ny vd för FTI

Förpacknings- och tidningsinsamlingen har nu utsett en ny verkställande direktör.

Plastinitiativ uppmärksammades

Debatt
”Skatt på avfallsförbränning verkningslös”

Avfall Sverige och Energiföretagen förvånas över att se ett förslag på en skatt på avfallsförbränning i januariavtalet.

Första jollen av plastskräp från havet döpt

Den allra första optimisten byggd av plastskräp är nu döpt….

Växer med ökad matavfallsinsamling

150 miljoner för att sanera gruvan

Möbeljättens nya giv

Stoppar svart plast

Teknikmagasinet blir mobilreparatör

Produktnyheter
Topping får ny grön, smart förpackning

Marksanering
Renar arsenikhaltigt vatten

Forskarnytt
Tekniken separerar blandade plasttyper

Gästrike återvinnare får ny förbundsdirektör

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

MISAB blir ABT Väst

VD-byte hos Borås Energi och Miljö

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125