Skogsråvara och ny teknik ska få Sverige att flyga bättre

| Av Magnus Lilienström | Tipsa redaktionen

Teknik baserad på förgasning av biomassa i kombination med en förvätskningsprocess kan innebära att dagens fossila bränsle för svenskt inrikesflyg, kan bytas ut mot bioflygbränsle tillverkat av skogsrester.

Det är forskare vid Luleå tekniska universitet som i ett samarbete med bland annat IVL Svenska Miljöinstitutet nu vill demonstrera tekniken bakom tillverkningen av bioflygbränslet från skogsrester. De vill göra kommersiella inrikesflygningar i Sverige.

Läs också: Sveriges biopannor kan klara omställning till förnybara bränslen

– Vi har hittat en lösning där dagens bränsle för inrikesflyget i Sverige i en nära framtid kan bytas ut mot bioflygbränsle producerat av svensk skogsråvara. Vi vet tillverkningstekniker som fungerar och vi vet att tillgången på restprodukter av svensk skog är mycket stor. Våra skogsrester täcker teoretiskt mer än väl behovet, för att med bästa teknik, på ett hållbart sätt, tillverka bioflygbränsle som försörjer både inrikes- och utrikesflyg i Sverige, säger Fredrik Granberg, projektledare vid energiteknik, Luleå tekniska universitet.

Under 2017 genomförde Luleåforskarna en förstudie för produktion av grönt flygbränsle. Förstudien visar att teknik baserad på förgasning av biomassa i kombination med en förvätskningsprocess, så kallad Fischer Tropsch-syntes, kan ge konkurrenskraftig och hållbar produktion av bioflygbränsle av skogsindustris restprodukter. Verkningsgraden för produktion av grönt flygbränsle från de två mest lovande skogsråvarorna grenar och toppar (GROT) och svartlut är cirka 40 procent. Därför är forskarna slutsats att Sverige skulle kunna bli självförsörjande på bioflygbränsle med den tillverkningsteknik de föreslår. Sveriges skogsindustri har stor potential och erbjuder synergier.

– Vi har en skogsindustri med en mycket utvecklad och effektiv råvarulogistik och det ger fördelar. Vår utvecklade massaindustri har även väldigt bra möjligheter att integrera produktion av biodrivmedel, vilket kan sänka produktionskostnaderna för bioflygbränsle. På utvecklingssidan finns en mycket stor teknikkunskap uppbyggd, bland annat genom de satsningar Energimyndigheten gjort med sikte på biodrivmedel för vägtransporter, något som har stora synergier med bioflygbränslen, säger Erik Furusjö, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och adjungerad professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet.

Det pilot/demonstrationsprojekt som nu planeras ger tillräckligt mycket bränsle för att utföra kommersiella inrikesflygningar. Forskarna jobbar nu för att hitta finansiering och partners för projektet. En sådan produktionsdemonstration kan göras i LTU Green Fuels anläggning i Piteå. Där är det första processteget, att omvandla flytande biomassa till en energirik gas, syntesgas, redan byggt och testat. För processteg nummer två, själva tillverkningen av flygbränslet, krävs en partner som vill tillämpa och utveckla sin Fischer-Tropsch (FT) teknik för produktion av Jet-bränsle som huvudprodukt. Resultaten från demonstrationsprojektet skulle användas för att minimera tekniska och marknadsmässiga risker inför en senare uppskalning till en riktig kommersiell anläggning.

Genom att redan nu producera ett flygbränsle som uppfyller kraven på framtida certifiering för flygbränsle blir vägen till kommersialisering snabbare. Den totala kostnaden för ett projekt vid LTU Green Fuels, som inkluderar ombyggnad av pilotanläggningen och åtminstone två års produktion av bränslet, uppskattas till ca 150 MSEK.

– Vår plan för utveckling av grönt flygbränsle tillverkat av svenska skogsrester, innebär en vilja att snarast starta arbetet mot en teknikdemonstration av grönt flygbränsle tillverkat av skogsrester, eftersom det tar 5-10 år innan steg 3, som innebär att en första kommersiell storskalig anläggning kan vara i produktion, säger Fredrik Granberg.



Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Omvärlden
Här ska plast sorteras som restavfall

"Ju mer vi vet om avfallet desto mer kan vi göra med det"

Johan Hultén analyserar som bäst innehållet i ett tiotal containrar från olika återvinningscentraler i Skåne.

ÅI-synpunkter på regeringsförslag

Öl bryggd på renat avloppsvatten

På fredag är det premiär för PU:REST, Sveriges första öl bryggd på återvunnet vatten.

Omvärlden
Dansk startup gör avfallshantering effektivare

Logiwaste löser avfalls- och tvätthanteringen på Nya Karolinska

På Nya Karolinska är modern teknologi ett signum. Inte minst när det gäller avfalls- och tvätthantering.

Nyhetsbrev

Bioplast bara ett sidospår

Björn Florman, Materialbiblioteket höll i samband med Produktionsmässorna i Jönköping.....

Arkiv

Lyckad miljösanering med grönlutslam

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Omvärlden
Återvunnen asfalt på dansk motorväg

Omvärlden
Mer dansk plast till återvinning

Sydafrikanskt intresse för svensk miljöteknik

PACK@lunch i Malmö lockade storpublik

Stipendium till engagerad komet-ledare

"Laga plast istället för att byta ut"

Förpackningar på stan ska inte bli skräp

De delar resurser, energi och utrustning

170 000 ton koldioxid, 750 ton fosfat och 190 ton svaveldioxid. Det har ett industrinätverk utanför Norrköping besparat miljön årligen genom så kallad industriell symbios.

Forum för cirkulära materialflöden

Sveriges biopannor kan klara omställning till förnybara bränslen

Med tio års energiforskning banar Chalmers nu vägen för en radikal omställning mot förnybara bränslen. Vill se förgasning av biomassa på bred front. ”Vi kan producera förnybart bränsle som motsvarar 10 procent av världens flygbränsle”

Hållbar värme i Lund

Det står nu klart att Lunds kommun kommer att få uppvärmda torg och spårvagnshållplatser – Dessutom handlar det om återvunnen värme, läs om hur det går till här!

Välkomnar nyordning för förpackningar och tidningar

FTI ger avgiftsrabatt på lättåtervunnen plast

Centerförslag löser inte problemet

Torks pappersåtervinning vann

Tork Paper Circle från Essity vann 2018 Amsterdam Innovation Award i kategorin Management, Training Solutions and Related Products på Interclean-mässan i Amsterdam. Produkten vann dessutom Visitor's Choice-utmärkelsen, den blev alltså mässbesökarnas favorit.

Ny hållbarhetschef

Bara vart tredje storbolag cirkulärt

Ragn-Sells säljer konsult- och utbildningsföretag

Internationell marknadsföring av svenska miljöteknikföretag

Erikshjälpen startar e-handel

Debatt
Skala ned renoveringarna

Forskarnytt
Ny metod förbättrar sortering av hushållsavfall

Inför digital pant på plastpåsar

Bygger ny förbehandling för biogas

Robot återvinner iPhone

Forskarnytt
Muterande enzym bryter ner PET

Ministerbesök vid klädåtervinning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142