De är mest hållbara – Tror kunden

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Coop, Ikea och Lantmännen hamnar i topp när svenska konsumenter listar de varumärken som de tror är mest hållbara.

Efter två år i topp får Apoteket ge vidare förstaplatsen till Coop i Sustainable Brand Index, en årlig undersökning som kartlägger hur hållbara kunderna tror att olika varumärken är. Resultaten baseras på cirka 40 000 intervjuer med konsumenter i Norden – varav 16 600 svenskar – och 5 000 i Nederländerna.

Läs också: Forum för cirkulära materialflöden

Listan består totalt av 326 företag, som valts ut med hänsyn till om de har verksamhet i respektive land, omsättning och marknadsandel samt generell varumärkeskännedom.

I rankningen för Sverige kammar Coop hem förstaplatsen. Förra året hamnade företaget på plats 5. Coop följs av Ikea och Lantmännen innan Apoteket – som legat på förstaplats två år i rad – träder in på plats 4 i år.

De uppfattas som mest hållbara – topp 10

(Rankningen visar hur många av de tillfrågade som givit respektive varumärke högsta betyg på en femgradig skala)

Placering 2018 Företag Ranking 2018 Placering 2017 Ranking 2017
1 Coop 95 % 5 87 %
2 Ikea 93 % 4 87 %
3 Lantmännen 92 % 6 85 %
4 Apoteket 87 % 1 95 %
5 Ica  86 % 3 88 %
6 Tesla  80 % 7 82 %
7 Saltå Kvarn 77 % 2 89 %
8 Systembolaget 77 % 8 80 %
9 SJ 77 % 11 75 %
10 GoGreen 76 % –  – 

Undersökningen visar att allt fler tar hänsyn till hållbarhetsfrågor när de handlar. Andelen har ökat något, från 68 procent år 2014 till 73 procent i år.

Läs också: Inför digital pant på plastpåsar

– Den försiktiga men ändå stadiga positiva utvecklingen visar att svenskarna inte ser på hållbar utveckling som en övergående trend utan verkligen tar det på allvar. I annat fall hade siffran sannolikt ändrats mer över åren, i takt med att intresset för olika frågor går upp och ner. Det säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Andelen svenskar som säger att deras köpbeslut inte påverkas av hållbarhetstänk är tolv procent.

I år har de intervjuade dessutom fått svara på vilka av FN:s 17 globala hållbarhetsmål som de anser är viktigast inom dagligvaruhandeln. Allra viktigast ansågs mål 12 vara; hållbar konsumtion och produktion. På andra plats kommer rent vatten och sanitet (mål 6) och på tredje plats ekosystem och biologisk mångfald (mål 15).



Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Sommarledigt!

Nomineringen öppen!

Nu öppnar vi för nomineringar till Återvinningsgalan!

Stora samhällsvinster med ökad plaståtervinning

Återvunna korkar blir kabeltrummor

”Miljöministern skickar miljardnotan till hushållen”

Avfall Sverige välkomnar förordningsändring

Nyhetsbrev

Regeringsbeslut: Mer tillgänglig källsortering nära hemmet

Regeringen har idag beslutat om förordningsändringar om producentansvaren för förpackningar och returpapper samt kommunernas insamling av matavfall. Detta ska leda till enklare, mer lättillgängliga och rationella insamlingssystem för hushållen.

Arkiv

Paket för cirkulär ekonomi snart lag

I måndags antog Europeiska rådet slutsatserna för att förverkliga EU:s handlingsplan för cirkulär ekonomi.

Ragn-Sells koncernchef talar vid FN-konferens

Intresset att återanvända ökar kraftigt

Omvärlden
Stål starkt i återvinningen

Stålförpackningar återvinns i allt högre utsträckning i Europa.

Hyr plasten i stället för att köpa den

Tuffa kritiken: "Kan inte anses hålla tillräcklig kvalitet"

Regeringens återvinningsförslag i blåsväder.

Produktnyheter
Renar allt vatten med patenterad metod

EU ger klartecken för tallolja

Eu ger grönt ljus för tallolja som förnyelsebart drivmedel, men fasar ut palmoljan till 2030.

FTI sågar regeringsförslaget efter faktagranskning

Presenterar ett alternativt förslag, med uppmaning till miljöministern.

Först med 1 miljard helt förnybara förpackningar

Produktnyheter
Lanserar helt återvinningsbar kaffekopp

Sjösätter sorteringskit för båt

Absolut Vodka i cirkulär ekonomi

Gemensamma processer genererar biovätgas, protein och bioplast

I MultiBio blir avfall från massa- och pappersbruk till produkter som samhället efterfrågar. 

Avfall ökar fortfarande

LignoCity ger Sverige försprång inom bioekonomi

Testbädden LignoCity har visat hur lignin kan användas. Nu görs en ny satsning som ska vidareutveckla LignoCity och hjälpa startups samt små och medelstora företag att utveckla nya ligninbaserade och koldioxidsnåla lösningar.

Obefintliga krav på återvunnet material i kommuners upphandling

Ragn-Sells säljer polsk verksamhet

Forskarnytt
Forskning kring drivmedel från uttjänta däck

Utredning om svensk biogas

Avgift för plastpåsar en succé

H&M:s kunder köper färre påsar

Stöd till riskavfallsbehållare av biokomposit

ÅI-synpunkter på regeringsförslag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147