23948sdkhjf

Framtidens sopbil

| Av Martin Wänerholm | Tipsa redaktionen

Framtidens sopbilar blir mindre, flexiblare och kan köra helt på el.

Inne i GeesinkNorbas lokaler i Kalmar är det full fart med montering av sopbilar som ska levereras över hela Norden, förutom Danmark för dit säljs det direkt från huvudkontoret i Nederländerna.

Läs också: Sopbilar körs på matavfall

Vd Thomas Thuresson pekar på en grön tvåfacksbil.

— Den här ska köras längst upp i Norge till en ort som nästan är granne med Murmansk, det tar tre dagar att köra den dit.

Han har varit vd sedan november 2011 och lärt känna branschen väl. Med en leverans av 160 bilar per år ser han tydligt vilka trender som kommer när det gäller framtidens sopbilar.

Bränsle

Det första han nämner är bränslet. Framöver kommer bilarna som drivs helt på el, bolaget har redan sålt fem stycken till Norge. Thomas Thuresson tycker att man är lite snabbare i Norge att testa nya tekniker. Elhybrider, där laddning sker under drift, har funnits ett tag men ökar ständigt. Gasbilar är ganska vanliga till svenska kommuner men till exempel i Finland är det enbart diesel som säljer bäst eller miljövänligare alternativ som HVO.

— Det finns inte en framtida lösning utan det beror på vilka förutsättningar man har. Det som kommer växa är gasbilar, hybrider och fordon som drivs helt av el.

Läs också: Begär nästan halv miljon i vite

Men de nya bilarna kostar också mer, dels i investering men även i drift. Ett gasdrivet chassi väger mer och det innebär att lastbilen kan lasta mindre mängd avfall vilket innebär högre driftkostnader. Lägger man sedan till hybriddrift eller rena elbilar så stiger kostnaderna ytterligare.

— Så länge vi har lagen om offentlig upphandling som prioriterar lägsta pris och inte miljö så lägger man inte till hybriddrift bara för att det är skoj. Politikerna måste förstå att de har ansvar och de måste våga ställa krav på till exempel hybrider.

Mindre fordon

En annan trend som enligt Thomas Thuresson blir tydligare är mindre fordon. Det gäller då särskilt i stadstrafik där det även kommer lösningar med satellitbilar, det vill säga mindre bilar som kör runt i bostadsområdena och sedan tömmer över innehållet i en större bil.

— En annan viktig sak är flexibilitet. Kunderna vill ha så mycket olika utrustning som möjligt på en bil så att bilen blir flexibel samtidigt som den inte får bli för stor.

Det kan handla om att kunderna vill ha bilar med fler fack. Här bör man dock vara medveten om att det kan innebära att man kör mer luft. Blir ett fack fullt måste bilen tömmas även om övriga fack bara är halvfulla. Något som också kommer mer och mer är att man har två fack men sedan även ett bioskåp fram för matavfall som fylls ovanifrån.

Men det handlar inte bara om antalet fack. En del kunder vill koppla på en kran för att kunna hantera moloksystem, kanske kranen ska fungera både fram och bak, bak kan man också lägga till en vinsch. Det senaste när det gäller flexibilitet för en tvåfacksbil är en vägg mellan facken som med hydraulik kan fällas ned. När väggen är uppe kan du tömma 370 liters kärl, men om väggen viks undan kan du tömma ett 660 liters kärl i samma fack.

Lättvikt

Nästa viktiga ord om framtidens sopbil är lättvikt. Lastbilstillverkarna arbetar mycket med att minska vikten på grundlastbilen för att spara bränsle. Men även för de skåp som Norba tillverkar är detta också en viktig faktor. Thomas Thuresson visar ett fällbart spillskydd. På nästa generations sopbil kommer det tillverkas i ett kompositmaterial som väger betydligt mindre. Det innebär lättare bilar som kan lasta mer, men också en arbetsmiljöförbättring då föraren fäller ned och upp detta skydd många gånger på en arbetsdag och det finns risk för förslitningsskador. Arbetsmiljön är nämligen något som han också tror kommer bli ännu viktigare framöver och då kanske framförallt utökade säkerhetskrav så inte någon ska skadas på arbetet.

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Omvärlden
Siktar på 100 procent återvinning och återanvändning

Nu inleds arbetet som om tretton år ska innebära att den danska ön Bornholm radikalt ska ha byggt ut sin kapacitet för att sortera avfall.

Marksanering
Renar arsenikhaltigt vatten

Forskarnytt
Tekniken separerar blandade plasttyper

Gästrike återvinnare får ny förbundsdirektör

Patent- och marknadsdomsdomstolen fastställer dom om tillgång till återvinningsstationer

Nyhetsbrev

Lanserar återvinningssystem för kaffekapslar

Arkiv

Utvärderar förebyggande av avfall

Blir ny miljöminister

Klimatomställning kräver ökad metallproduktion

Industriell symbios avvecklas

Martin och Servera ansluter till Älskade stad

Med gasfordon och ny citylogistik ska Martin och Servera bli mer klimatvänliga.

Startar återvinning av hårda plaster

Plasten ersätts med egen påse

Lennart Wallander, vd på Food & Friends, i en krönika om plastens framtid och Bring Your Own-rörelsen.

Energirekord 2018

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

Slutförvar kan byggas ut

Svensk Kärnbränslehantering kan beviljas tillstånd enligt miljöbalken till utökad verksamhet vid Slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall, SFR.

MISAB blir ABT Väst

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Forskarnytt
Kork blir bränsle med ny förgasare

NSR fick kungligt besök

Insamlingsinitiativ sprider sig

VD-byte hos Borås Energi och Miljö

Hållbar Europanyhet från Ed

Helt fossilfritt i Skåne

Skånes kollektivtrafik är numera helt och hållet fri från fossila drivmedel – ett omfattande omställningsarbete ligger bakom förvandlingen.

Avfall Sveriges vd knyts till Lunds universitet

ÅI går med i Global Recycling Foundation

Ny förpackning minskade köttsvinn

Forskarnytt
Ny biobaserad plast för plastflaskor

Forskarnytt
Räcker råvarorna för framtidens energi?

Produktnyheter
Materialhanterare som elhybrid

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Ny mässa för VA och avfall

1

Debatt
Skatt på avfallsförbränning måste stoppas

Forskarnytt
Förpackningens utformning avgörande för källsortering

Blir ny vd

5 tips: Så minskar du matsvinnet i jul

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.119