23948sdkhjf

Framtidens sopbil

| Av Martin Wänerholm | Tipsa redaktionen

Framtidens sopbilar blir mindre, flexiblare och kan köra helt på el.

Inne i GeesinkNorbas lokaler i Kalmar är det full fart med montering av sopbilar som ska levereras över hela Norden, förutom Danmark för dit säljs det direkt från huvudkontoret i Nederländerna.

Läs också: Sopbilar körs på matavfall

Vd Thomas Thuresson pekar på en grön tvåfacksbil.

— Den här ska köras längst upp i Norge till en ort som nästan är granne med Murmansk, det tar tre dagar att köra den dit.

Han har varit vd sedan november 2011 och lärt känna branschen väl. Med en leverans av 160 bilar per år ser han tydligt vilka trender som kommer när det gäller framtidens sopbilar.

Bränsle

Det första han nämner är bränslet. Framöver kommer bilarna som drivs helt på el, bolaget har redan sålt fem stycken till Norge. Thomas Thuresson tycker att man är lite snabbare i Norge att testa nya tekniker. Elhybrider, där laddning sker under drift, har funnits ett tag men ökar ständigt. Gasbilar är ganska vanliga till svenska kommuner men till exempel i Finland är det enbart diesel som säljer bäst eller miljövänligare alternativ som HVO.

— Det finns inte en framtida lösning utan det beror på vilka förutsättningar man har. Det som kommer växa är gasbilar, hybrider och fordon som drivs helt av el.

Läs också: Youtube-succén som kör sopbil

Men de nya bilarna kostar också mer, dels i investering men även i drift. Ett gasdrivet chassi väger mer och det innebär att lastbilen kan lasta mindre mängd avfall vilket innebär högre driftkostnader. Lägger man sedan till hybriddrift eller rena elbilar så stiger kostnaderna ytterligare.

— Så länge vi har lagen om offentlig upphandling som prioriterar lägsta pris och inte miljö så lägger man inte till hybriddrift bara för att det är skoj. Politikerna måste förstå att de har ansvar och de måste våga ställa krav på till exempel hybrider.

Mindre fordon

En annan trend som enligt Thomas Thuresson blir tydligare är mindre fordon. Det gäller då särskilt i stadstrafik där det även kommer lösningar med satellitbilar, det vill säga mindre bilar som kör runt i bostadsområdena och sedan tömmer över innehållet i en större bil.

— En annan viktig sak är flexibilitet. Kunderna vill ha så mycket olika utrustning som möjligt på en bil så att bilen blir flexibel samtidigt som den inte får bli för stor.

Det kan handla om att kunderna vill ha bilar med fler fack. Här bör man dock vara medveten om att det kan innebära att man kör mer luft. Blir ett fack fullt måste bilen tömmas även om övriga fack bara är halvfulla. Något som också kommer mer och mer är att man har två fack men sedan även ett bioskåp fram för matavfall som fylls ovanifrån.

Men det handlar inte bara om antalet fack. En del kunder vill koppla på en kran för att kunna hantera moloksystem, kanske kranen ska fungera både fram och bak, bak kan man också lägga till en vinsch. Det senaste när det gäller flexibilitet för en tvåfacksbil är en vägg mellan facken som med hydraulik kan fällas ned. När väggen är uppe kan du tömma 370 liters kärl, men om väggen viks undan kan du tömma ett 660 liters kärl i samma fack.

Lättvikt

Nästa viktiga ord om framtidens sopbil är lättvikt. Lastbilstillverkarna arbetar mycket med att minska vikten på grundlastbilen för att spara bränsle. Men även för de skåp som Norba tillverkar är detta också en viktig faktor. Thomas Thuresson visar ett fällbart spillskydd. På nästa generations sopbil kommer det tillverkas i ett kompositmaterial som väger betydligt mindre. Det innebär lättare bilar som kan lasta mer, men också en arbetsmiljöförbättring då föraren fäller ned och upp detta skydd många gånger på en arbetsdag och det finns risk för förslitningsskador. Arbetsmiljön är nämligen något som han också tror kommer bli ännu viktigare framöver och då kanske framförallt utökade säkerhetskrav så inte någon ska skadas på arbetet.



Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Följ oss på LinkedIn!

Brist på kobolt till elbilsbatterier hotar snabb grön omställning

Den snabba globala omställningen till elfordon hotas av brist på kobolt, en viktig komponent i fordonsbatterier. Ökad återvinning och produktion i nya länder räcker inte till för att kompensera för den ökade åtgången, visar en ny rapport från EU-kommissionen.

De motverkar nedskräpning bäst

Förra året utsågs Borås till Årets Håll Sverige Rent-kommun. Vem blev det i år?

Var femte produkt på ÅVC går att återanvända

Ny banbrytande vattenrening

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Flyttpizza med återvinningsinstruktioner

Arkiv

Fett från stekpannan kan bli bränsle

Fettproppar i avloppsrören är ett vanligt och kostsamt problem i dagens samhälle. Nu testar Mölndalsbostäder och tekniska förvaltningen på Mölndals stad ett nytt sätt att samla in gammal matolja och annat flytande matfett för återvinning.

Årets julklapp återvunnen

Återvinningsgalan
Finalisterna klara!

Juryn har nu sammanträtt och det står klart vilka finalisterna är till årets Återvinningsgala.

Forskarnytt
Svampar omvandlar restprodukter

Egna brödavdelningar ska minska matsvinn

Statliga pengar för läkemedelsrening

Trioplast i internationellt projekt om plaståtervinning

Sex av åtta återvinningsmål för förpackningar uppfyllda

Sverige klarar sex av åtta nationella materialåtervinningsmål för förpackningar och tidningar, visar statistik från Naturvårdsverket för 2017.

Matavfallsmål nått

FTI digitaliserar ÅVS

I ett pilotprojekt testar FTI just nu en interaktiv skärm i anslutning till en återvinningsstation.

Samarbete räddar prylar och kläder till välgörenhet

Omvärlden
Varutransporter med butikers eget bioavfall

Låg kunskap om nedskräpning

Få svenska kommuner vet hur mycket skräp som slängs utanför papperskorgarna och som riskerar att hamna i vattendrag och hav.

Produktnyheter
Lanserar ny betongsax

Produktnyheter
Bättre återvinning av PET-flaskor

Produktnyheter
Nya kapsyler av ÅV-plast

Produktnyheter
Hög kvalitet på returträ i ett steg

Produktnyheter
Liten trumsikt

Förbundsdirektör avgår

Kylskåp för minskat matsvinn

Skärpta krav = längre liv för elektronik?

Vill ha vite för defekt sopbil

Får agenturen för två maskinjättar

Stort och smått på miljökonferens

De investerar för att främja återvinning av textilfibrer

FTI får interims-vd

Forskarnytt
"EU behöver en gemensam strategi för testbäddar"

Engångsplast i EU-parlamentet

Matavfallsprojekt gav rekordökning

Lyckat hållbarhetsinitiativ till Göteborg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164