23948sdkhjf

Framtidens sopbil

| Av Martin Wänerholm | Tipsa redaktionen

Framtidens sopbilar blir mindre, flexiblare och kan köra helt på el.

Inne i GeesinkNorbas lokaler i Kalmar är det full fart med montering av sopbilar som ska levereras över hela Norden, förutom Danmark för dit säljs det direkt från huvudkontoret i Nederländerna.

Läs också: Elbil redo ta hand om göteborgarnas sopor

Vd Thomas Thuresson pekar på en grön tvåfacksbil.

— Den här ska köras längst upp i Norge till en ort som nästan är granne med Murmansk, det tar tre dagar att köra den dit.

Han har varit vd sedan november 2011 och lärt känna branschen väl. Med en leverans av 160 bilar per år ser han tydligt vilka trender som kommer när det gäller framtidens sopbilar.

Bränsle

Det första han nämner är bränslet. Framöver kommer bilarna som drivs helt på el, bolaget har redan sålt fem stycken till Norge. Thomas Thuresson tycker att man är lite snabbare i Norge att testa nya tekniker. Elhybrider, där laddning sker under drift, har funnits ett tag men ökar ständigt. Gasbilar är ganska vanliga till svenska kommuner men till exempel i Finland är det enbart diesel som säljer bäst eller miljövänligare alternativ som HVO.

— Det finns inte en framtida lösning utan det beror på vilka förutsättningar man har. Det som kommer växa är gasbilar, hybrider och fordon som drivs helt av el.

Läs också: Sopbilar körs på matavfall

Men de nya bilarna kostar också mer, dels i investering men även i drift. Ett gasdrivet chassi väger mer och det innebär att lastbilen kan lasta mindre mängd avfall vilket innebär högre driftkostnader. Lägger man sedan till hybriddrift eller rena elbilar så stiger kostnaderna ytterligare.

— Så länge vi har lagen om offentlig upphandling som prioriterar lägsta pris och inte miljö så lägger man inte till hybriddrift bara för att det är skoj. Politikerna måste förstå att de har ansvar och de måste våga ställa krav på till exempel hybrider.

Mindre fordon

En annan trend som enligt Thomas Thuresson blir tydligare är mindre fordon. Det gäller då särskilt i stadstrafik där det även kommer lösningar med satellitbilar, det vill säga mindre bilar som kör runt i bostadsområdena och sedan tömmer över innehållet i en större bil.

— En annan viktig sak är flexibilitet. Kunderna vill ha så mycket olika utrustning som möjligt på en bil så att bilen blir flexibel samtidigt som den inte får bli för stor.

Det kan handla om att kunderna vill ha bilar med fler fack. Här bör man dock vara medveten om att det kan innebära att man kör mer luft. Blir ett fack fullt måste bilen tömmas även om övriga fack bara är halvfulla. Något som också kommer mer och mer är att man har två fack men sedan även ett bioskåp fram för matavfall som fylls ovanifrån.

Men det handlar inte bara om antalet fack. En del kunder vill koppla på en kran för att kunna hantera moloksystem, kanske kranen ska fungera både fram och bak, bak kan man också lägga till en vinsch. Det senaste när det gäller flexibilitet för en tvåfacksbil är en vägg mellan facken som med hydraulik kan fällas ned. När väggen är uppe kan du tömma 370 liters kärl, men om väggen viks undan kan du tömma ett 660 liters kärl i samma fack.

Lättvikt

Nästa viktiga ord om framtidens sopbil är lättvikt. Lastbilstillverkarna arbetar mycket med att minska vikten på grundlastbilen för att spara bränsle. Men även för de skåp som Norba tillverkar är detta också en viktig faktor. Thomas Thuresson visar ett fällbart spillskydd. På nästa generations sopbil kommer det tillverkas i ett kompositmaterial som väger betydligt mindre. Det innebär lättare bilar som kan lasta mer, men också en arbetsmiljöförbättring då föraren fäller ned och upp detta skydd många gånger på en arbetsdag och det finns risk för förslitningsskador. Arbetsmiljön är nämligen något som han också tror kommer bli ännu viktigare framöver och då kanske framförallt utökade säkerhetskrav så inte någon ska skadas på arbetet.

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Omvärlden
Pantflaska blir biljett i Istanbul

Nytt logistikcenter nordisk knutpunkt för it-återtag

Återvinningsgalan
Nomineringen öppen!

Nu är nomineringen öppen till nästa Återvinningsgala.

Avfall Sverige tycker till om vägledning

ÅI-synpunkter på vägledning för insamlingssystem

Nyhetsbrev

Tv-kock i nytt svinnprojekt

Arkiv

Debatt
Fri rörlighet bör gälla även avfall

Forskarnytt
Receptet för återvinning av nyttiga metaller

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Fiberbaserat tråg kan ersätta svart plast

Skrottjuvar åkte dit

Erbjuder plockanalyser

Asfaltåtervinning för miljoner

Börjar använda återvunnen PET

Skumglastillverkare nu i samma koncern

80 recept och 70 tips i Paul Svenssons Rädda maten-bok

Fransk matsvinnshjälte får prestigefyllt pris

Lanserar drinkar av matsvinn från hotellfrukosten

Göteborgsmodell mot matsvinn blir rikstäckande

Göteborgs modell för att minska matsvinn har halverat mängden slängd mat. Nu ska Livsmedelsverket införa modellen i hela Sverige.

Biogas från containerbaserad lösning

En containerbaserad lösning för småskalig produktion av biogas är på väg att se dagens ljus strax utanför Enköping.

Intervjun
Weine Wiqvist summerar 25 år som vd

Efter tjugofem år som vd för Avfall Sverige lämnar Weine Wiqvist jobbet vid halvårsskiftet. I den här stora intervjun samtalar Recycling med honom om frågor som varit mer eller mindre aktuella under de här åren.

Visionen: Pendlare på morgonen, varor på dagen och sopor nattetid

Med NTX presenterar Scania ett nytt koncept för flexibla urbana transporter.

Fyrklöver förnyar samarbete för hållbart samhälle

Rester från skogen framtidens flygbränsle

Ni glömmer väl inte följa oss på LinkedIn?

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

Gruvornas roll i en hållbar framtid

Vid Biobase visas ny teknik för tillverkning av ligninolja

Marksanering
Ny teknik ska rena BT Kemiområdet

Samverkan för ökat återbruk i byggbranschen

Avfallsupphandling som främjar innovation

FTI kommenterar avbrutet samarbete

Avfall Sverige fick ny ordförande

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Samlade in 999 kg fett på tre månader

Vill bli möblernas Uber

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142