23948sdkhjf

Helt fossilfritt i Skåne

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Skånes kollektivtrafik är numera helt och hållet fri från fossila drivmedel – ett omfattande omställningsarbete ligger bakom förvandlingen.

Från december 2018 drivs Skånetrafikens samtliga 1032 bussar på enbart förnybara bränslen såsom biogas, förnybar el märkt med ”Bra Miljöval” eller biodiesel.Det betyder att all allmän kollektivtrafik i Skåne nu är fossilbränslefri.

Den som reser med Skånetrafikens bussar 2019 kan allså resa med ett riktigt gott samvete. I december 2018 blev nämligen samtliga bussar fossildrivmedelsfria och drivs nu enbart av förnybart drivmedel. Det betyder också att all allmän kollektivtrafik i Skåne är fri från fossila drivmedel. Tack vare detta bidrar alla som reser med Skånetrafiken till att uppnå Sveriges nationella klimatmål, att minska Sveriges sammanlagda utsläpp från transportsektorn med 70 procent senast år 2030. Det är i alla fall vad Skånetrafiken själva tycker:

– Vi på Skånetrafiken är väldigt glada och stolta över att kunna erbjuda våra kunder en trafik som drivs med enbart förnybara bränslen. Detta gör kollektivtrafiken till ett ännu klimatsmartare sätt att resa. Genom att till exempel lägga om din arbetspendling från bil till tåg kan du, på en sträcka som Malmö-Helsingborg, spara två gånger klimatutsläppen som din matkonsumtion genererar om året, säger Iris Rehnström, miljö-och hållbarhetsansvarig hos Skånetrafiken.

Redan 2009 övergick tågtrafiken i Skåne till förnybar el. 2015 blev de gröna stadsbussarna fossilbränslefria och sedan december 2018 går även alla regionbussar på enbart förnybart bränsle.

Sammanlagt handlar det om 1032 bussar och 179 tåg. I Skånetrafikens nya miljö-och hållbarhetsprogram prioriteras förnybar eldrift. Sedan 2015 rullar elbussar i Ängelholm. I december 2018 invigdes Malmös första elbussar på linje 7 och elektrifieringen fortsätter i Skåne. I januari 2018 blir Landskronas busstrafik helt elektrisk och under sommaren 2019 kommer den helelektriska HelsingborgsExpressen att trafikera linje 1 i Helsingborgs stadstrafik. Fler skånska städer följer och både Ystad och Trelleborg står på tur.

– Genom att ställa om busstrafiken från att drivas av förbränningsmotorer till förnybar eldrift minskar energiåtgången med cirka 70 procent och klimatutsläppen med cirka 90 procent. Avgaserna från fordonen försvinner och ljudnivån minskas avsevärt med cirka fem decibel. I Stadstrafiken har eldrift betydande hälsovinster, säger Iris Rehnström.

Hur har Skånetrafiken räknat? Här kommer litet omformation om det!

Räkneexempel, jämförelse koldioxidförbrukning

  • Om du tar bussen istället för bilen sparar du cirka två kilo koldioxid på en sträcka från Värnhemstorget i Malmö till Scheelevägen i Lund. Vid daglig pendling med buss i stället för med bil, sparar du miljön med drygt 1 ton koldioxid om året.

  • Om du åker tåg istället för bil från Malmö till Helsingborg, sparar du cirka nio kilo koldioxid. Vid daglig pendling med tåg i stället för med bil besparar du miljön årligen med cirka fyra ton koldioxid.

  • Svenskarnas sammanlagda årliga matkonsumtion genererar i snitt drygt två ton koldioxid per person*. Genom att till exempel lägga om din pendling från bil till tåg på sträckan Malmö – Helsingborg kan du alltså spara in två gånger de utsläpp som din årliga matkonsumtion orsakar.

Hur vi har räknat?

  • En resa på en kilometer i en snittbil i Sverige har en snittbeläggning på 1,3 personer i bilen och släpper ut i snitt 146g C02

Källa: Trafikverket vägledning om vägtrafikens luftföroreningar

  • Sträcka Värnhemstorget Malmö – Scheelevägen Lund: 20 km

  • Sträcka Malmö C- Helsingborgs C: 64 km

  • Ett tåg släpper ut i snitt 0,48 g CO2 ekvivalenter/personkilometer, en regionbuss släpper ut i snitt 35g CO2 ekvivalenter/personkilometer

Källa: Skånetrafikens beräkningar

*Källa: FOI: Energi- och koldioxidintensiteter för 319 varor och tjänster

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fler går över till returpall

På nytt jobb
Ny vd för Logiwaste

Samarbete fångar restvärmen

Återvinningsgalan
Se filmen från Återvinningsgalan!

Nu är filmen från årets Återvinningsgala klar.

Omvärlden
Pant på festivalen

Nyhetsbrev

Stipendium till författande skrothandlare

Arkiv

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Omvärlden
Förvärvar franska Synova

TIP satsar på återvinning

Omvärlden
Avloppsvatten blir konstsnö

Med hjälp av membranbioreaktorer behandlas avloppsvattnet på skidanläggningar och blir till rent vatten, perfekt för konstsnö.

Uppgraderar biogasanläggning

Illegal sopdumpning bekämpas med oväntad teknik

Forskarnytt
Livsmedel av sågspån.....

Elbil redo ta hand om göteborgarnas sopor

Vid ett välbesökt event under gårdagen överlämnades Volvo Trucks första eldrivna lastbilar till samarbetspartners.

Kunder skänkte pant till 330 000 träd

Internationell hållbarhet – så står det till

”Vi måste hålla sex gånger högre tempo för att nå klimatmålen”

Nu tar LKAB nästa steg kring gruvavfall

Investerar 45 miljoner i två pilotanläggningar.

Restvärme från reningsverk och datahallar kan värma oss

Forskarnytt
Forskar fram hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Bättre avfallssortering med nudging

90 ton mindre avfall, bara på en enda byggarbetsplats. Det blev, enligt Wästbygg, resultatet när så kallad nudging infördes.

1

Produktnyheter
Take away-boxar i Octabagasse

Forskarnytt
Nya lösningar minskar utvinningsavfall

Skatteförändringar orsakar protester

Produktnyheter
Ny halvpall gjord av gamla....

Forskarnytt
Plast blir bränsle

Coca-Cola nu på returpall

Han tilldelas Miljöpriset 2019

Växer med ökad matavfallsinsamling

150 miljoner för att sanera gruvan

Möbeljättens nya giv

Stoppar svart plast

Teknikmagasinet blir mobilreparatör

Produktnyheter
Topping får ny grön, smart förpackning

Marksanering
Renar arsenikhaltigt vatten

Forskarnytt
Tekniken separerar blandade plasttyper

Gästrike återvinnare får ny förbundsdirektör

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126