23948sdkhjf

Helt fossilfritt i Skåne

Skånes kollektivtrafik är numera helt och hållet fri från fossila drivmedel – ett omfattande omställningsarbete ligger bakom förvandlingen.

Från december 2018 drivs Skånetrafikens samtliga 1032 bussar på enbart förnybara bränslen såsom biogas, förnybar el märkt med ”Bra Miljöval” eller biodiesel.Det betyder att all allmän kollektivtrafik i Skåne nu är fossilbränslefri.

Den som reser med Skånetrafikens bussar 2019 kan allså resa med ett riktigt gott samvete. I december 2018 blev nämligen samtliga bussar fossildrivmedelsfria och drivs nu enbart av förnybart drivmedel. Det betyder också att all allmän kollektivtrafik i Skåne är fri från fossila drivmedel. Tack vare detta bidrar alla som reser med Skånetrafiken till att uppnå Sveriges nationella klimatmål, att minska Sveriges sammanlagda utsläpp från transportsektorn med 70 procent senast år 2030. Det är i alla fall vad Skånetrafiken själva tycker:

– Vi på Skånetrafiken är väldigt glada och stolta över att kunna erbjuda våra kunder en trafik som drivs med enbart förnybara bränslen. Detta gör kollektivtrafiken till ett ännu klimatsmartare sätt att resa. Genom att till exempel lägga om din arbetspendling från bil till tåg kan du, på en sträcka som Malmö-Helsingborg, spara två gånger klimatutsläppen som din matkonsumtion genererar om året, säger Iris Rehnström, miljö-och hållbarhetsansvarig hos Skånetrafiken.

Redan 2009 övergick tågtrafiken i Skåne till förnybar el. 2015 blev de gröna stadsbussarna fossilbränslefria och sedan december 2018 går även alla regionbussar på enbart förnybart bränsle.

Sammanlagt handlar det om 1032 bussar och 179 tåg. I Skånetrafikens nya miljö-och hållbarhetsprogram prioriteras förnybar eldrift. Sedan 2015 rullar elbussar i Ängelholm. I december 2018 invigdes Malmös första elbussar på linje 7 och elektrifieringen fortsätter i Skåne. I januari 2018 blir Landskronas busstrafik helt elektrisk och under sommaren 2019 kommer den helelektriska HelsingborgsExpressen att trafikera linje 1 i Helsingborgs stadstrafik. Fler skånska städer följer och både Ystad och Trelleborg står på tur.

– Genom att ställa om busstrafiken från att drivas av förbränningsmotorer till förnybar eldrift minskar energiåtgången med cirka 70 procent och klimatutsläppen med cirka 90 procent. Avgaserna från fordonen försvinner och ljudnivån minskas avsevärt med cirka fem decibel. I Stadstrafiken har eldrift betydande hälsovinster, säger Iris Rehnström.

Hur har Skånetrafiken räknat? Här kommer litet omformation om det!

Räkneexempel, jämförelse koldioxidförbrukning

  • Om du tar bussen istället för bilen sparar du cirka två kilo koldioxid på en sträcka från Värnhemstorget i Malmö till Scheelevägen i Lund. Vid daglig pendling med buss i stället för med bil, sparar du miljön med drygt 1 ton koldioxid om året.

  • Om du åker tåg istället för bil från Malmö till Helsingborg, sparar du cirka nio kilo koldioxid. Vid daglig pendling med tåg i stället för med bil besparar du miljön årligen med cirka fyra ton koldioxid.

  • Svenskarnas sammanlagda årliga matkonsumtion genererar i snitt drygt två ton koldioxid per person*. Genom att till exempel lägga om din pendling från bil till tåg på sträckan Malmö – Helsingborg kan du alltså spara in två gånger de utsläpp som din årliga matkonsumtion orsakar.

Hur vi har räknat?

  • En resa på en kilometer i en snittbil i Sverige har en snittbeläggning på 1,3 personer i bilen och släpper ut i snitt 146g C02

Källa: Trafikverket vägledning om vägtrafikens luftföroreningar

  • Sträcka Värnhemstorget Malmö – Scheelevägen Lund: 20 km

  • Sträcka Malmö C- Helsingborgs C: 64 km

  • Ett tåg släpper ut i snitt 0,48 g CO2 ekvivalenter/personkilometer, en regionbuss släpper ut i snitt 35g CO2 ekvivalenter/personkilometer

Källa: Skånetrafikens beräkningar

*Källa: FOI: Energi- och koldioxidintensiteter för 319 varor och tjänster

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094