23948sdkhjf

Helt fossilfritt i Skåne

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Skånes kollektivtrafik är numera helt och hållet fri från fossila drivmedel – ett omfattande omställningsarbete ligger bakom förvandlingen.

Från december 2018 drivs Skånetrafikens samtliga 1032 bussar på enbart förnybara bränslen såsom biogas, förnybar el märkt med ”Bra Miljöval” eller biodiesel.Det betyder att all allmän kollektivtrafik i Skåne nu är fossilbränslefri.

Den som reser med Skånetrafikens bussar 2019 kan allså resa med ett riktigt gott samvete. I december 2018 blev nämligen samtliga bussar fossildrivmedelsfria och drivs nu enbart av förnybart drivmedel. Det betyder också att all allmän kollektivtrafik i Skåne är fri från fossila drivmedel. Tack vare detta bidrar alla som reser med Skånetrafiken till att uppnå Sveriges nationella klimatmål, att minska Sveriges sammanlagda utsläpp från transportsektorn med 70 procent senast år 2030. Det är i alla fall vad Skånetrafiken själva tycker:

– Vi på Skånetrafiken är väldigt glada och stolta över att kunna erbjuda våra kunder en trafik som drivs med enbart förnybara bränslen. Detta gör kollektivtrafiken till ett ännu klimatsmartare sätt att resa. Genom att till exempel lägga om din arbetspendling från bil till tåg kan du, på en sträcka som Malmö-Helsingborg, spara två gånger klimatutsläppen som din matkonsumtion genererar om året, säger Iris Rehnström, miljö-och hållbarhetsansvarig hos Skånetrafiken.

Redan 2009 övergick tågtrafiken i Skåne till förnybar el. 2015 blev de gröna stadsbussarna fossilbränslefria och sedan december 2018 går även alla regionbussar på enbart förnybart bränsle.

Sammanlagt handlar det om 1032 bussar och 179 tåg. I Skånetrafikens nya miljö-och hållbarhetsprogram prioriteras förnybar eldrift. Sedan 2015 rullar elbussar i Ängelholm. I december 2018 invigdes Malmös första elbussar på linje 7 och elektrifieringen fortsätter i Skåne. I januari 2018 blir Landskronas busstrafik helt elektrisk och under sommaren 2019 kommer den helelektriska HelsingborgsExpressen att trafikera linje 1 i Helsingborgs stadstrafik. Fler skånska städer följer och både Ystad och Trelleborg står på tur.

– Genom att ställa om busstrafiken från att drivas av förbränningsmotorer till förnybar eldrift minskar energiåtgången med cirka 70 procent och klimatutsläppen med cirka 90 procent. Avgaserna från fordonen försvinner och ljudnivån minskas avsevärt med cirka fem decibel. I Stadstrafiken har eldrift betydande hälsovinster, säger Iris Rehnström.

Hur har Skånetrafiken räknat? Här kommer litet omformation om det!

Räkneexempel, jämförelse koldioxidförbrukning

  • Om du tar bussen istället för bilen sparar du cirka två kilo koldioxid på en sträcka från Värnhemstorget i Malmö till Scheelevägen i Lund. Vid daglig pendling med buss i stället för med bil, sparar du miljön med drygt 1 ton koldioxid om året.

  • Om du åker tåg istället för bil från Malmö till Helsingborg, sparar du cirka nio kilo koldioxid. Vid daglig pendling med tåg i stället för med bil besparar du miljön årligen med cirka fyra ton koldioxid.

  • Svenskarnas sammanlagda årliga matkonsumtion genererar i snitt drygt två ton koldioxid per person*. Genom att till exempel lägga om din pendling från bil till tåg på sträckan Malmö – Helsingborg kan du alltså spara in två gånger de utsläpp som din årliga matkonsumtion orsakar.

Hur vi har räknat?

  • En resa på en kilometer i en snittbil i Sverige har en snittbeläggning på 1,3 personer i bilen och släpper ut i snitt 146g C02

Källa: Trafikverket vägledning om vägtrafikens luftföroreningar

  • Sträcka Värnhemstorget Malmö – Scheelevägen Lund: 20 km

  • Sträcka Malmö C- Helsingborgs C: 64 km

  • Ett tåg släpper ut i snitt 0,48 g CO2 ekvivalenter/personkilometer, en regionbuss släpper ut i snitt 35g CO2 ekvivalenter/personkilometer

Källa: Skånetrafikens beräkningar

*Källa: FOI: Energi- och koldioxidintensiteter för 319 varor och tjänster

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Plaståtervinning driftklar, igen….

Boliden Bergsöes anläggning för separation och återvinning av plast från batterihöljen fick ingen smakstart precis….

Avfallsförbränning
Skatt mot bättre vetande

En skatt på avfall till förbränning har knappast någon möjlighet att öka materialåtervinningen eller minska avfallsmängderna, menar Avfall Sverige.

Bygger bioraffinaderi för 2,1 miljarder

Utökar fastighetsnära textilinsamling

Från och med september månad får de boende i 600 hushåll i centrala Göteborg bättre möjlighet att lämna textil till återanvändning.

Över 5000 sopkärl kopplas upp

Bintel AB, som kopplar upp och digitaliserar avfallsbranschen, rullar nu ut världens största installation av uppkopplade soptunnor via LoRaWan.

Nyhetsbrev

Skatt på plastbärkassar

I budgetpropositionen för 2020 aviserar regeringen att en skatt på plastbärkassar ska införas.

Arkiv

Avfallsförbränning
Skatt på avfallsförbränning 2020

Forskarnytt
Nu kan avloppströmmarna bli biogas

Spadtag för förnybara drivmedel

Setra i nysatsning med Preem

Samarbete kring textilåtervinning

Ska samla in oönskade plagg med start i veckan.

Byter till klimatsmart returpall

Avstamp mot smartare avfallshantering

100 miljoner till biogasstöd

Bättre sortering fastighetsnära

Avfall Sveriges årliga statistik över hushållsavfallet på läns- och kommunnivå har nu presenterats.

Utredning om skatt på engångsartiklar

Forskarnytt
Mjölkflaskor blir förvaringstankar och kajaker…

Forskare vid Queen´s University Belfast har tittat på nya sätt att använda engångsplastavfall som råvara till nya produkter.

Ni glömmer väl inte följa oss på LinkedIn?

Inga interna brister vid olycka

Tusen anslutna till återvinningsplattform

Den svenska miljöinnovatören Recycla.se fortsätter att vinna mark på den svenska återvinningsmarknaden.

Testar återanvändbara fraktpåsar

Hanteringslådor stark länk i återvinningskedjan

De får transportera avfall med järnväg

Plaståtervinning till Bor?

Får bidrag till koldioxidlagring

Sportkläder av återvunnen havsplast vinner pris

ÅI yttrar sig om skatt på plastbärkassar

Produktnyheter
Utökar återvinningsprogram med nya agenturer

Produktnyheter
Shredder i uppdaterad version  

Produktnyheter
Ny serie demoleringsverktyg

Produktnyheter
Minska CO2-avtrycket med upp till 250 ton/år

Utlysning: Tre projekt om 30 MSEK

BillerudKorsnäs investerar inom återvinning

Vätgas ska driva framtidens lastbilar

Produktnyheter
Arla sänker CO2 på ostförpackningar

Forskarnytt
Utlysning

Träfiber ska ersätta plast

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141