23948sdkhjf

Laddade bilen med frityrolja

Laddstationen drivs av använt matfett. Nu har Polestar tagit sig genom den öde australiensiska öknen.

Nullaborslätten, som sträcker sig över South Australia och West Australia, är ett av flera avlägsna områden ute i australiensiska ”The Outback”. Här saknades laddinfrastrukturen för att kunna korsa med elbil, tills att den pensionerade civilingenjören Jon Edwards nu kommit på ett billigare alternativ än en solpanelsdriven laddstation nämligen att omvandla begagnad frityrolja till el.

Polestar var inte sena med att backa upp idén och den nya laddstationen placerades vid vägkrogen the Caiguna Roadhouse, som både befinner sig på en perfekt position och som sitter på den nödvändiga råvaran.

Flottet från matkrogen driver en generator. Den vegetabiliska oljan kommer från frögrödor, som raps och solros, och därför ska elen var emissionsfri, enligt ett pressmeddelande från Polestar.

Kostnaden för att installera en likvärdig soldriven snabbladdare är över fem gånger kostnaden för att bygga den här snabbladdningsenheten. Solenergi skulle inte ha varit ekonomiskt genomförbart för en plats med så låg trafik, berättar Jon Edward.

Tack vare den så kallade biofil-snabbladdarna kunde några batteridrivna Polestar 2 ta sig den 70 mil långa sträckan från Caiguna till Southern Cross, på sin resa mot Perth.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Ersättning för kommunernas förpackningsinsamling: Så blir den
Stena Recycling redo för mer elektronikplast
Metaller förbränns för att skapa el, kan sedan återvinnas
Byggare startar avfallsråd
”Batteriguldet” ingen "quick fix”
Använder enbart återvunnet aluminium
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Plastforum SE
Packnet

Sänd till en kollega

0.359