23948sdkhjf

Initiativ för återvinning av kaffemuggar

Cafékedjan Le Croissant ansluter sig nu till &Repeats digitala pantsystem. Genom att scanna en QR-kod på sin takeaway kaffemugg kan gästerna nu erhålla rabatt på nästa köp.

Le Croissant är en av Sveriges största och snabbast växande kafé-kedjor med 40 försäljningsenheter ut över landet och omkring två miljoner sålda kaffemuggar årligen.

I dag ansluter sig alla Le Croissant kaffebarer i Sverige till &Repeats pantsystem. Genom att gå med i &Repeats plattform kommer kedjan bidra till att reducera både sitt resursanvändande och sin miljöpåverkan. Enligt uppskattade siffror från Le Croissant med cirka 160 ton kartong vilket motsvarar cirka 600 ton minskade CO2-utsläpp.

Kunder som scannar QR-koden på muggen med sin mobil och intygar att muggen lämnats till en av de befintliga stationerna för återvinning kommer bli belönad i form av credits som kan användas vid betalning för nästa köp hos Le Croissant, eller annan ansluten &Repeat-restaurang i Sverige.

– Stora kedjor som Le Croissant som når ut till så många konsumenter över hela Sverige har en unik möjlighet till att vara med och påskynda utvecklingen mot en mer cirkulär restaurangbransch. Detta är ett mycket viktigt bidrag i rätt riktning och något vi är väldig stolta över, säger Mikael Berglin, Säljchef och medgrundare på &Repeat.

– När en sådan stor kedja som Le Croissant går med i plattformen vet vi att det också får stora ringar på vattnet utöver kedjans egna produkter och restauranger. Den ökade räckvidden som detta medför bidrar också till att andra kedjors återvinning ökar då en konsument tar med sig beteendet från ett köptillfälle till andra köptillfällen. En konsument är kund till flera varumärken och produkter och vi får den så kallade nätverkseffekten av en beteendeförändring, fortsätter Mikael Berglin.

För Le Croissant är hållbarhet en självklarhet:

– Omställningen till ett cirkulärt samhälle är en av de viktigaste prioriteringar som vi behöver lyckas med för att nå våra klimatmål i Sverige. För Le Croissant är det viktig att aktivt vara med och bidra i denna omställning och därför har vi valt att arbeta med &Repeat för att underlätta för våra gästar att göra rätt och skapa en konsumtion med mindre avtryck på miljön, säger David Mirzajani som är Verkställande Direktör på Le Croissant.

Från och med den 3 oktober finns QR-koden på de redan återvinningsbara salladsförpackningarna och på alla nya kaffemuggar. Vid scanning ges instruktioner på hur förpackningen skall sorteras och en karta med översikt på närmaste station som kan ta emot förpackningen. Har gästen återvinning på sitt kontor eller hemma kan gästen också registrera denna station och på samma sätt bli belönad för att ha lämnat förpackningen till återvinning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093