23948sdkhjf

Returer slängs istället för att säljas

Att slänga returnerade varor är ofta billigare för e-handelsbolagen än att sälja dem igen. Det framgår i en ny rapport från Lunds universitet.

E-handeln genererar betydligt fler returer jämfört med den fysiska butikshandeln. Summan av returnerade textil- och elektronikprodukter i EU under 2022 förväntas uppgå till drygt 20 miljarder euro.

– Den krassa verkligheten är att slänga är det minst dåliga ur ekonomisk synvinkel för företagen. Det gäller särskilt varor som är billiga i förhållande till den kostnad som krävs för att granska, packa om och lägga ut dem till försäljning igen, säger Carl Dalhammar, lektor vid Internationella Miljöinstitutet, och en av författarna till rapporten från Lunds universitet.

Carl Dalhammar och hans kollegor har bland annat tittat på Frankrike där det är förbjudet för företag att slänga returer. Men att tvingas skänka osålda varor till välgörenhet eller secondhand har sina nackdelar. Värdet på ordinarie utbud kommer att devalveras.

I stället för förbud föreslår Carl Dalhammar obligatoriska avgifter på returer.
– Det är belagt att konsumenter överutnyttjar gratis returer, säger han.

E-handelsforskaren Klas Hjort är av annan åsikt. I hans tidigare studier vid Lunds universitet framkommer att företagen snabbt tjänar in omkostnaderna för returer, och även fri frakt. Eftersom returnerande kunder totalt sett ändå generar mer vinst till e-handlare än de som inte returnerar.

Klas Hjorts och hans kollegors studier visar att cirka 65 till 70 procent av kunderna som handlar online aldrig returnerar, trots att de köper produkter som ofta returneras.

– Det är alltså en förhållandevis liten andel som returnerar, men dessa personer gör det i gengäld mycket, säger han.

Många av dem som inte skickar tillbaka säger att returprocessen är krånglig och ibland dyr och att man därför behåller produkter som man i stället slänger i ett senare skede.

Klas Hjorts lösning på problemet är en effektiviserad returprocess som gör det både ekonomiskt och miljömässigt försvarbart att ta hand om det som returneras.

– Vi ser exempel på att företag som arbetar på detta sätt har minskat returkostnaderna med upp till 65 procent. Returerna har minskat med 15 procent. Detta bedömer vi är en del av lösningen för att skapa hållbara returflöden i en mer cirkulär handel.

Carl Dalhammars och Klas Hjorts forskarteam är båda eniga om att roten till problemen stavas snabbt kedjemode. Stor tilltro riktas till Europeiska unionen att lösa problemen. Här pågår flera processer för att reglera fram högre produktkvalitet så att varor håller längre och går att reparera.

I Carl Dalhammars rapport har elva representanter från klädes- och elektronikbranschen intervjuats.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.299