23948sdkhjf

E-handelsjätten satsar på produktreparation: - ”sparar pengar och miljö”

Amazon lanserar en ny "butik" på sin hemsida. Den ska underlätta för kunderna att laga, förnya och förlänga livet på sina saker.

Efter att ha smygtestat konceptet i höstas har Amazon bestämt sig för en bred lansering av Hemmafix, som ska vara en del av hemsidan där kunderna kan klicka in och få hjälp att förlänga livet på det de köpt. Det innebär att alla svenskar nu kan få tag i guider, reparationsverktyg och reservdelar för att laga och förnya sina saker.

– Slitage är normalt, men att slänga nästan fungerande saker borde inte vara det. Idén till Hemmafix-butiken föddes när jag själv var på jakt efter något att laga mina utslitna skor med, och insåg hur Amazons stora utbud av reparationskit kan hjälpa fler förlänga livslängden på sina prylar. Jag är så glad att butiken kan erbjuda både kunskap och verktyg för att hjälpa folk laga det de redan har, säger Philip Brodd, produktutvecklare hos Amazon.

Hemmafix är en koncept som skapats av Philip Brodd som sitter på koncernens kontor i Sverige. 

Enligt en undersökning som Amazon genomfört är den främsta anledningen till att de tillfrågade inte reparerar sina saker att man inte vet hur man gör eller att man saknar rätt verktyg. Idén med Hemmafix är att åtgärda den okunskapen.

– Vi kan alla bli bättre på att förlänga livslängden på våra saker, oavsett om det handlar om ett par skor, en cykel eller en teknikpryl. Med Hemmafix har vi samlat verktyg och reparationskit till bra priser ihop med användbar information, som vi hoppas ska få fler att upptäcka att det faktiskt är roligt att reparera samtidigt som det sparar pengar och är snällare mot miljön, säger Linnéa Forrester, kommunikationsansvarig på Amazon.se.

Konceptet har även lanserats i Mexiko och Australien de senaste månaderna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109