23948sdkhjf

Plannja vill ta nästa hållbarhetssteg: Profiler med återvunnet stål

Byggplåtföretaget vill bli marknadsledande inom hållbara produkter och lanserar nu ett nytt varumärke för fossilfritt stål, där kraven på sänkt CO2 i nybyggen förväntas driva på efterfrågan.

Byggplåtföretaget Plannja har satt som målsättning att bli marknadsledande inom hållbara byggplåtsprodukter. Företaget uppger att man sedan 2019 har minskat verksamhetens direkta utsläpp (scope 1 & 2) med 86 procent, vilket innebär att man redan nått Rukkis, moderkoncernen, mål att minska verksamhetens direkta utsläpp med 70 procent fram till år 2030 med råge.

Med intåget av SSAB Zero-stål i sortimentet vill man ta ytterligare ett kliv framåt och lanserar nu ett nytt varumärke, Plannja Infinity, som erbjuder tak- och fasadprofiler i återvunnet stål. SSAB Zero-stålet är själva råmaterialet och färgbeläggningssystemet är också SSAB:s där de traditionella fossila oljorna till stor del har ersatts med den svenska rapsoljan GreenCoat Pro BT.

– Vi vill ju hjälpa SSAB få ut budskapet om fossilfritt stål. Vi har haft samtal med stora strategiska kunder om vilka produkter som ska fram och det finns lite begränsningar i vad man kan erbjuda. Men inom vissa segment, framförallt nybyggnation, finns det krav på att reducera CO2-värdena, säger Johan Andersson, produktchef på Plannja.

 Företaget har redan levererat de första taken, en av det första kunderna är småhusföretaget XN-villan.

– XNvillan strävar efter att bygga miljösmarta lågenergihus med hållbara och sunda klimatskal. Vi bygger redan idag med återvunnet material, bland annat isolerar vi husen med cellulosa vilket kommer från återvunna tidningar och kartonger, säger Martin Erixon, grundare och delägare för XNvillan, i ett pressmeddelande.

Förväntningen är att de nya produkterna framförallt kommer att användas till nybyggnationer.

– Det är den primära marknaden, även om det inte är en stor marknad i dag med tanke på att det byggs lite. Men vi tror att den även inom renovering och tillbyggnad kan få sitt berättigande, om produkten blir mer allmänt tillgängligt, säger Johan Andersson som tror det blir svårare att nå privatpersoner genom distributörer.

– Det tror vi är en lite längre resa. Men hustillverkare har vi en direktkontakt med och de har kanske också en bättre förståelse för hur det fungerar när man räknar CO2 i verkligheten.

Ståltypen passar dock inte för alla användningsområden, där det till exempel krävs en mjukare plåt.

– Den här produkten passar mer för profilerade plåttak och därför har vi också lagt den bland premiumprodukter. På det sättet blir också skillnaden mellan ett "vanligt tak" och ett fossilfritt tak mindre än om man lagt det i ett lågprissegment, säger Johan Andersson.

Plannja är inte unikt med erbjuda fossilfritt stål, men som en del av Rukki Construction och SSAB har dotterbolaget vissa fördelar.

– Prismässigt tror jag inte att vi har någon fördel men vi har fått ta del av ett tonnage som jag inte tror att någon annan har i nuläget. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.473