23948sdkhjf

Ruttplanering med AI

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Omnigon i Skövde har utvecklat ett verktyg för optimering av rutter vid avfallsinsamling. Potentialen för systemet är stor.

Vid högskolan i Skövde har man forskat kring opimering av processer under de senaste 20 åren.

Läs också: ÅI kommenterar hållbarhetsmärkning

- Vi har gjort väldigt mycket tillsammans med med bland andra bilindustrin som har väldigt mycket komplexa problem, framförallt inom produktion. Men, när det gäller svårighetsgrad, är tillverkningsindustrins problem liksom ingenting jämfört med avfallsinsamling. Detta är ett extremt komplext område utifrån ett optimeringsperspektiv, säger Anna Syberfeldt vid avknoppningsföretaget Omnigon.

- Man talar om ruttplanering, men det handlar om så mycket mer. Just rutt handlar oftast om kortaste vägen mellan A och B och i vilken ordning hämtningsplatser/punkter ska besökas. Men, avfallsinsamling handlar om mycket mer än så.

 

Det är många olika parametrar som måste optimeras samtidigt.

- Man ska otimera sin fordonsflotta, man ska opterima frekvenser, kärlkonfiguration, kärlstorlek, man ska minimera miljöbelastningen, det ska kosta så lite som möjligt exempelvis. Dessutom bedrivs verksamheten ute i ”verkligheten” där det ibland är snöstorm, blixthalka, trafikomläggningar, vägbyggen etc. Det med andra ord väldigt komplext, säger Anna Syberfeldt och fortsätter:

- Att ändra på alla parametrar samtidigt brukar inte vara bra när man ska optimera. Det är i så fall svårt att säga vilken ändring det var som fick genomslag. När det gäller system för avfallsinsamling är det ofrånkomligt att man vill ändra på många saker på en gång, och en del av dessa är dessutom motstridiga. Konflikter mellan optimeringsmål är en svårighet, utöver att det rent matematiskt är väldigt komplext.

 

Avfallsinsamling är alltså extremt komplicerat ur många olika perspektiv.

- Det som är lite ”magiskt” för mig är hur det kommer sig att man försöker lösa denna extremt komplicerade uppgift för hand i avfallsbranschen. Det känns så att säga lite fel när man som jag kommer från den tekniska sidan. Det ska självklart vara så att man har verktyg som hjälper en att lösa det här, känner jag, säger Anna Syberfeldt.

 

Upprinnelsen till det som lett fram till Omnigons etablering är att Avfallshantering Östra Skaraborg, ett kommunalförbund mellan nio kommuner, kontaktade högskolan i Skövde 2009.

- De hade insett att ruttplanering är komplext och att man nog behövde ha någon form av verktyg för detta. Efter forskning och utveckling insåg vi för ett par år sedan att vår lösning nog skulle kunna bli kommersiellt gångbar. Då bildades företaget Omnigon i den science park som finns knuten till högskolan. Så nu bedrivs det både som forskning och i kommersiell form, även om den senare sidan inte är jätteoffensiv så här långt, förklarar Syberfeldt.

 

Hur fungerar då systemet?

- Själva optimeringen, kärnan i det hela, baseras på evolutionära algoritmer. Det handlar om en optimeringsteknik inspirerad av naturlig evolution, som ju innebär att saker och ting automatiskt utvecklas och förfinas över tid. Man behöver därmed inte ha någon egentlig initial kunskap, utan kan börja från kaos i stort sett. Sedan ittereras det fram lösningar som förfinas över tid. Systemet efterliknar de biologiska mekanismer som finns i verklig evolution.

Till detta kopplas en simulering med uppgift att efterlikna verkligheten.

- Om optimeringen föreslår ett ruttupplägg är det simuleringens uppgift att se hur detta skulle fungera i praktiken. Man kan exempelvis antingen tala om för optimeringen att ”jag har sex sopbilar, tala om för mig hur jag använder dem bäst” eller säger man ”tala om för mig hur många sopbilar jag behöver för att lösa det här problemet”. I simuleringen tas det hänsyn till bärighetklasser på vägnät, hastighetsbegränsningar, vägtullar och allt möjligt. Simuleringen är med andra ord väldigt verklighetstrogen. Det är sådant som GIS-data, Nationell Vägdatabas från Trafikverket med mera som ligger till grund för detta, säger Anna Syberfeldt vidare.

 

Från ett användarperspektiv så har man försökt att bygga ett verktyg som ska vara så enkelt som möjligt.

- Systemet ska användas av personer som kanske inte är jättevana vid avancerade IT-system. De är duktiga på avfallsinsamling och därtill kopplad verksamhet. Vi har försökt göra det väldigt enkelt i två steg. I princip ska det vara så enkelt att man talar om för systemet: Här är hämtplatserna som ingår, jag har de här bilarna att tillgå, arbetsschemat för chaufförerna ser ut så här. Sedan trycker man på knappen ”opimera” och så löser verktyget resten. Ett fåtal steg för användaren som i princip inte ska behöva kunna någonting om optimering, säger Anna Syberfeldt.

 

Hur stor är optimeringspotentialen?

- Besparingen där vi testkört det är ungefär 25 % mindre arbete. Optimeringen tillser också att det inte körs med överlast, något som är olagligt helt enkelt. Verktyget tillser att man inte hamnar i de situationerna. 25 % arbetsbesparing uan överlast, det är vad testerna har visat är möjligt att uppnå, konstaterar Anna Syberfeldt.

 

Artificiell Intelligens, AI, är ju ett synnerligen aktuellt begrepp. Är detta system ett exempel på AI?

- Ja, det är precis vad det är. Vi har de senaste åren haft kontakt med ganska många aktörer runt om i Sverige, både kommuner och privata aktörer. Rent generellt så välkomnas den här typen av verktyg och många har insett att det här med ruttplanering är väldigt svårt och det är snudd på omöjligt att göra det bra manuellt. Så vi är väldigt positiva inför framtiden, avslutar Anna Syberfeldt.

Peter Olofsson

Mer om: AI | ruttplanering


Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Följ oss på LinkedIn!

Flyttpizza med återvinningsinstruktioner

Fett från stekpannan kan bli bränsle

Fettproppar i avloppsrören är ett vanligt och kostsamt problem i dagens samhälle. Nu testar Mölndalsbostäder och tekniska förvaltningen på Mölndals stad ett nytt sätt att samla in gammal matolja och annat flytande matfett för återvinning.

Årets julklapp återvunnen

Forskarnytt
Svampar omvandlar restprodukter

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Egna brödavdelningar ska minska matsvinn

Arkiv

Statliga pengar för läkemedelsrening

Återvinningsgalan
Finalisterna klara!

Juryn har nu sammanträtt och det står klart vilka finalisterna är till årets Återvinningsgala.

Trioplast i internationellt projekt om plaståtervinning

Sex av åtta återvinningsmål för förpackningar uppfyllda

Sverige klarar sex av åtta nationella materialåtervinningsmål för förpackningar och tidningar, visar statistik från Naturvårdsverket för 2017.

Matavfallsmål nått

FTI digitaliserar ÅVS

I ett pilotprojekt testar FTI just nu en interaktiv skärm i anslutning till en återvinningsstation.

Samarbete räddar prylar och kläder till välgörenhet

Omvärlden
Varutransporter med butikers eget bioavfall

Låg kunskap om nedskräpning

Få svenska kommuner vet hur mycket skräp som slängs utanför papperskorgarna och som riskerar att hamna i vattendrag och hav.

Produktnyheter
Lanserar ny betongsax

Produktnyheter
Bättre återvinning av PET-flaskor

Produktnyheter
Nya kapsyler av ÅV-plast

Produktnyheter
Hög kvalitet på returträ i ett steg

Produktnyheter
Liten trumsikt

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Marksanering
Sorteringsverk att hyra

Ett samarbete ökar möjligheterna att hyra sorteringsverk.

Forskarnytt
Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

All insamling av burkar och PET-flaskor är bra och alla insamlingssystem är gynnsamma för miljön och klimatet.

Avfallsförbränning
Brexit = slut med sopimport?

Förbundsdirektör avgår

Kylskåp för minskat matsvinn

Skärpta krav = längre liv för elektronik?

Vill ha vite för defekt sopbil

Får agenturen för två maskinjättar

Stort och smått på miljökonferens

De investerar för att främja återvinning av textilfibrer

FTI får interims-vd

Forskarnytt
"EU behöver en gemensam strategi för testbäddar"

Engångsplast i EU-parlamentet

Matavfallsprojekt gav rekordökning

Lyckat hållbarhetsinitiativ till Göteborg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.196