23948sdkhjf

Bibehålls företagens konkurrens med hållbara transporter?

Utifrån ett miljöperspektiv är dagens transportsystem ohållbart. Därför har IVL Svenska Miljöinstitutet fått i uppdrag av Miljönämnden i Västra Götaland att ta fram underlag till ett handlingsprogram. Underlaget ska förena exportindustrins behov av konkurrenskraftiga transportmöjligheter med samhällets krav på ett hållbart transportsystem.
– Allting bottnar i att vi vill få fram en projektansökan till EU. Det är olika företag och forskare, främst i Västsverige, som tillsammans med exportföretag vill genomföra ett forskningsprojekt. Men vi måste vara ett större konsortium för att kunna söka, säger IVL:s projektledare Jonas Norrman. För att nå dit gör vi en förstudie, där vi tittar på en hållbar exportlösning med stor miljöhänsyn.
Förstudien har precis i dagarna rullat igång och dialog förs med ett par svenska företag i Västra Götalandsregionen, bland andra Akzo Nobel, Volvo, Stora Enso och Autoliv.
EU har uppsatta mål, såsom att avreglera järnvägstrafiken, utveckla ny teknik, och att ta fram nya typer av förnybara bränslen. IVL:s utredning vill fokusera på det nordiska perspektivet, eftersom EU i stort fokuserar på Centraleuropa och deras transport- och logistikproblem. Dessutom riskerar tillväxten bli hämmad, eftersom transporter i stor utsträckning påverkar ett lands tillväxt.
– Det är lätt att vi här uppe i Norr blir bortglömda. Därför vill vi belysa detta för EU, menar Norrman. Vad kommer hållbara transporter innebära för den svenska exportkonkurrensen och Sveriges tillväxt i framtiden?
Utredningen kommer att försöka knyta ihop de två EU-målen, med transportsektorn, med EU:s lagstiftning och Vitboken som grund. Man kommer intervjua ett tjugotal företag och se på deras transportbehov. Kan man få samma transportkvalité med till exempel järnvägen som på landsväg? Hur ser konkurrensen ut? Säkerheten? Är andra frågor som kommer tas itu med.
– Metoden ska vara flexibelt så att man kan anpassa det till kommunala eller regionala handlingsprogrammet. Detta är viktigt så att man inte förlamar transportsystemet, säger Jonas Norrman.
Infrastrukturprogrammen som kommer tillsammans med den teknikutveckling som sker idag, till exempel biogasforskningen, är också en viktig parameter i vårt underlag.
Men det kommer bli ett långt och mödosamt arbete för Jonas Norrman och de medverkande företagen och forskarna. Det har riktats kritik mot EU:s vitbok. Bland annat menar kritikerna att vitboken avhandlar gods som gods, men att godsen i verkligheten har olika karaktär och utformning.
– Det blir som att lägga ett pussel, siar Norrman. Vi får inte hamna i för komplexa och abstrakta situationer och diskussioner. Istället måste vi fokusera på att räta ut den krokiga vägen, för att uppnå hållbara exporttransporter. Vi måste ställa oss frågan vad som kommer hända inom tio år? Dessutom måste vi strukturera en fungerande metodik, och se hur man kan kombinera hållbara exportlösningar med en effektiv logistik. Transportbranschen är stor, och detta är onekligen ett spännande projekt.

Resultaten från studien ska användas som underlag för en större EU-ansökan med samma inriktning under hösten 2004.

Martin Dyberg

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094