23948sdkhjf

Samarbete ska få el-produkter att recirkulera

Genom det gemensamma samarbetet "Gröna Kretsen", vill företaget Direktronik, som tog initiativ till samarbetet, att kunderna ska returnera lika mycket elektronik som de tar emot.
"Gröna Kretsen" är ett samarbetsprojekt mellan Direktronik, Azalea Global och Stena Technobox. Azalea rekonditionerar produkter som kan ha ett värde på andrahandsmarknaden. Främst handlar det om nätverksutrustning, servrar och lagringsutrustning. Stena tar hand om sådant som bedöms vara skrot och ser till att råvarorna tas till vara.
- En stor vinst med samarbeten som Gröna Kretsen är att de kan uppmuntra folk att göra sig av med gammalt skräp. säger Lars Eklund, på Naturvårdsverket. Kan vi återvinna skrotet minskar behovet av att bryta nya råvaror, vilket också är bra för miljön.
Direktronik hoppas förstås på att kunderna hörsammar uppmaningen.
- Detta bygger helt och hållet på att vi får med oss kunderna, säger Mats Rydén, vd för Direktronik. Vi kommer att skicka med en lapp med varje försändelse, de kunder som är duktigast på att skicka tillbaka skrot, kommer att belönas med en T-shirt och diplom, berättar han.
Kunderna till Direktronik kan skicka tillbaka all uttjänt elektronik oavsett märke eller ursprung. Trots att producentansvaret funnits sedan 2005 har Direktronik aldrig fått tillbaka en enda pryl hittills, något som man nu vill ändra på genom initiativet Gröna Kretsen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062