23948sdkhjf

Återvinningsidéer blir verklighet genom tävling

Sex vinnare med nästan färdiga produkter eller realiserbara idéer inom återvinning. Det är resultatet av den första innovationstävlingen som ordnats av innovationsprogrammet RE:Source.

Syftet med tävlingen var att få in idéer till produkter eller tjänster inom tre områden: insamling för återvinning, påverkan på beteenden samt emballage och transporter. De sex vinnarna får 100 000 kr var för att kunna fortsätta utveckla sina tävlingsidéer.


Två av vinnarna riktar in sig på hushållens matavfall. The Switch från företaget Matavfallssystem har en nästan färdigutvecklad avfallskvarn för flerfamiljhus. Den separerar matavfallet i diskhon och sorterar automatiskt vidare till en uppsamlingstank eller separat avloppsledning kopplad till reningsverket. Diskussioner förs om att använda denna i en ny stadsdel i Helsingborg.


Miljötratten och företaget Ideando arbetar med att få bort matoljan från våra avlopp och i stället återvinna den, bland annat till biodiesel. Lösningen är en specialdesignad tratt, en pet-flaska och ett samarbete med kommunens avfallshantering.


Företaget Green Lizzie har gjort specialanpassade sorteringskärl. Tack vare prispengarna kan materialet nu provas så att kärlen snart kan börja säljas, både på nätet och i affärer.


– Vi har intervjuat många privatpersoner om källsortering. Nästan alla menar att det är viktigt, men ändå är nästan två tredjedelar av avfallet fel- eller osorterat. Vi tror det till stor del handlar om utrymme och smidighet i sorteringen och där kan vår produkt vara en lösning, säger Olov Mattson från Green Lizzie.


Trion pool.farm, Sopköket och Movebybike samarbetar för att ta hand om räddade matvaror. De måste arbeta med större beställningar för att nå ekonomisk hållbarhet, men har nu utvecklat en app som gör att dessa kan delas upp på flera mottagare. På så sätt kan den som bara vill ha två måltider använda Sopkökets catering utan att behöva ta emot minimibeställningen på tio måltider.


Beteendelabbet och Myrorna har gjort ett RE:Use-kit som tydligt visar vilka kläder man använder – eller inte. Det ska göra privatpersoner medvetna om hur oanvänd en vanlig garderob faktiskt är och få dem att mer aktivt se över vilka kläder de kan skänka vidare. Tack vare vinstpengarna kan en testgrupp få prova en första version av kitet för att se vilken effekt det ger på garderobens innehåll.


I många länder som nya svenskar kommer från finns inställningen att man inte kan lita på myndighetsinformation, om den så bara handlar om avfall. Därför planerar Jan Furom att i samarbete med Upplands Väsby kommun identifiera nya sätt att nå ut med avfallsinformation i olika kulturella och geografiska sammanhang, och därigenom förhoppningsvis öka graden av återvinning.


– Att bara översätta informationen tror jag inte är hur man får våra nya svenskar att förstå hur återvinning och avfallshantering fungerar i Sverige. Det krävs nya sätt för att nå dem och det kan vi med hjälp av dessa pengar börja arbeta fram, säger han.


Det kom in 28 bidrag till innovationstävlingen, varav tolv fick presentera sin idé för juryn.


- Att välja ut vinnarna var inte lätt men just dessa sex hade det där lilla extra i form av realiserbarhet, enkelhet och konkreta lösningar på faktiska problem, säger Carl Arvid Dahlöf från RE:Source och Inno AG, som hållit i tävlingen.


I juryn ingick, förutom Carl Arvid Dahlöf, Coralie Chasset från Energimyndigheten, Ingrid Näsström, Renova, Jon Nilsson-Djerf, Avfall Sverige, Hans Folkesson från BilRetur ABC AB samt Catarina von Matern, SVID (Stiftelsen Svensk Industridesign).



Bild: Ett av tävlingsbidragen, sorteringskärlet Green Lizzie.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078