23948sdkhjf

Växande intresse för återtag av mobiler

Redeem är ett brittiskt bolag som i mer än 20 år hållit på med olika typer av återtag av elektronikutrustning. Genom åren har verksamheten expanderat genom att köpa upp olika bolag inom samma bransch runt om i Europa.

Det bolag som nu är Redeem Nordics, med säte i Estland, köpte man 2013.

- Det var startat av studenter. Därifrån har det utvecklats det till det som är Redeem Nordics idag, säger VD Peter Ekström och fortsätter:

- Redeems största verksamheter finns i Storbritannien, samt i Skandinavien och Baltikum. Vi är även verksamma i centraleuropa, mellanöstern, Sydafrika och Kanada. Huvudsakligen handlar det om att ta in mobiltelefoner och andra mobila enheter, främst läsplattor. Vi tar även in datorer i de fall kunderna har det behovet och då jobbar vi med samarbetspartners. De ser till att datorerna kan säljas igen, eller att de återvinns, säger Peter Ekström.

 

Hur ser fördelningen mellan återanvändning och återvinning ut när det gäller de telefoner man återtar?

- Vi räknar med att upp mot 95 % av de produkter vi tar tillbaka går att återförsälja igen. Så det är 5 % som plockas isär och återvinns i olika former, separering av plast, batterier, elektronik och så vidare. En del av produkterna återförsäljs till serviceorganisationer, som kanske plockar delar ur dem för att reparera andra enheter som vi inte själva hanterar. Men 95 % kan säljas i ett andra led. 85 % av dessa enheter går till Europa och resterande 15 till Afrika och vissa länder i Asien.

 

Var i kedjan kommer man in? Tänker stora organisationer på återtag redan vid inköp?

- Det är väldigt olika beroende på organisation. Redeem jobbar mycket med de stora teleoperatörerna och andra distributörer som jobbar mot företag/organisationer. Många av dessa har olika leasingprogram där man från början bestämmer att man kanske ska ha telefoner i två år. Då tar man tillbaka de gamla och i den logistikprocessen är vi med. Våra kunder är ofta teleoperatörer, men vi har också direktkontakt med företag och byter in telefoner den vägen också. Teleoperatörerna är dock den stora källan både vad gäller konsumenter och företag. Det är ganska sällsynt dock att det i upphandlingar finns krav på återtag och att ta hand om enheterna. Det förekommer, men inte ofta. Men, vi ser att det ökar. Det man kanske kan tycka är att det är för lite, och att det definitivt borde förekomma mer i offentlig upphandling, säger Peter Ekström.

 

Det finns ett värde kvar i de mobila enheterna, men kunskaperna om detta är begränsade. Är det för att gemene man inte ser vad en telefon egentligen kostar? De ingår ju ofta i abonnemang och liknande lösningar.

- Precis så är det nog. Vet man att den nya telefonen man har i handen kostar mellan 8000 till 9000 kronor, så inser man att det är ett stort värde och även att det inte kan vara nere på noll efter bara ett par år, säger Ekström.

Ofta är det programvaror som gör att det inte går att använda en telefon längre.

- Både programvaror och batterier kan ställa till det lite. Men samtidigt, vi får kontinuerligt in exempelvis iPhone 4 som ju har ett tag på nacken och de kan vi sälja vidare, så fem års livstid är egentligen inga konstigheter, konstaterar Peter Ekström.

 

 

Hur ser marknaden generellt ut för återtag?

- Vi jobbar ju med mobila enheter och där finns det både globala och lokala konkurrenter i olika länder. Men det är fortfarande en ganska fragmenterad marknad. På datorsidan har detta funnits betydligt längre än för mobiler. För några år sedan var telefonen inte så dyr och eftertraktad att ta hand om som den blivit de senaste fyra, fem åren kanske. Så det är delvis drivet av produktutveckling kan man säga. Telefonen har blivit ett mycket viktigare redskap, både i arbetet och för konsumenten, säger Peter Ekström.

 

Efterfrågan på begagnade enheter, växer den?

- De siffror vi själva har tyder på att den marknaden växer betydligt mer än vad marknaden för nya telefoner gör. I och för sig från en låg nivå, men relativt är det fler och fler både konsumenter och företag som är intresserade av att köpa återanvända telefoner. Ett företag som ska ha 1000 telefoner kan spara mycket pengar på att köpa två år gamla enheter. Ju dyrare de nya telefonerna blir, desto intressantare blir det att titta på begagnat. Ekonomin är viktig, men nu börjar även fler och fler företag titta på att medvetet köpa begagnat, både möbler och IT, av hållbarhetsskäl. Det lovar gott för återtagsmarknaden i framtiden, avslutar Peter Ekström.

Peter Olofsson

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079