23948sdkhjf

Elbussbatterier ska lagra solenergi

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Batterier från elbusslinje 55 i Göteborg återanvänds och får därmed ett andra liv som lagringsplats för solenergi. Det sker genom ett forskningsprojekt där Volvo Bussar, Göteborg Energi, Riksbyggen och Johanneberg Science Park ska undersöka lagring av el i bostäder som har egen elproduktion från solceller.

Återanvändning och återvinning av batterier är en nyckelfråga när allt fler städer nu planerar övergå till eldrivna transporter. Volvo Bussar deltar i ett forskningsprojekt där begagnade elbussbatterier får ett andra liv när de används för att lagra solel. Forskningen sker i Riksbyggens bostadsrättsförening Viva på Guldheden i Göteborg, ett boende som har som mål att bli Sveriges mest innovativa och hållbara boendeprojekt och där hyresgästerna nu börjat flytta in.

I Brf Viva har Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi och Johanneberg Science Park skapat ett unikt system där energi från solceller på byggnadernas tak lagras i begagnade elbussbatterier från linje 55. Energilagret används för att kapa fastighetens effekttoppar, och lagra eller sälja överskott på egenproducerad solel. Det kan även användas för att köpa och lagra el från nätet när den är billig och grön, för att användas senare. Därmed effektiviseras Brf Vivas eget energisystem, liksom det omgivande elnätet i staden.

– Vi vet att elbussbatterier har god prestanda för andra applikationer såsom energilagring när de har använts färdigt i bussen. Exakt hur bra ska vi nu undersöka. Genom att använda batterierna som energilager får de ökad livslängd och innebär bättre utnyttjande av resurser och mindre miljöpåverkan. Inom Volvo tittar vi på olika möjligheter att återanvända bussbatterier som energilager, och Viva är ett exempel. säger Ylva Olofsson, projektkoordinator på Volvo Bussar.

Batterilagret består av 14 begagnade elbussbatterier litiumjon. Batterierna har installerats i ett batterirum och kopplats samman till ett energilager på 200 kWh. Energilagret möjliggör att större andel egenproducerad el kan användas inom Brf Viva.Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. Målet med Riksbyggens Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing.

FAKTA/Energilagret i Riksbyggens Brf Viva

  • Energilagret består av 14 stycken begagnade elbussbatterier från Linje 55 av typen litiumjon

  • Energin som lagras i batterierna kommer från solceller på fastigheternas tak. Batterierna kan också laddas med förnybar el från det omgivande elnätet när priset är lågt

  • Energilagret används till att kapa fastigheternas effekttoppar. Den egenproducerade solelen kan användas, lagras eller säljas beroende på vilket som är mest fördelaktigt för tillfället.

  • Energilagret (200 kWh) innebär att endast fyra procent av den egenproducerade solelen behöver säljas jämfört med 20 procent utan energilager

  • Ett fullt energilager räcker till att ladda ungefär 4,5 elbilar (á 40 kWh), 30 elcyklar (á 0,5 kWh) och köra fem tvättmaskiner (á 1 kWh)

FAKTA/Riksbyggens Brf Viva 

Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. Målet med Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing, (PFH). Solcellsanläggning, energilagring, återvinning av värme från ventilation (FTX), bil- och elcykelpooler, ungdomsettor, distansarbetsplatser samt resurssnålt byggande i klimatsmart betong visar vägen mot framtidens hållbara boende.

PFH är tvärvetenskaplig forskning för helhetstänkande kring innovativ hållbar bostads- och stadsutveckling. Projektet ska resultera i ökad miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet där vunna insikter och lärdomar får sin första praktiska tillämpning i Brf Viva. Projektet är initierat av Riksbyggen i samverkan med bland andra Johanneberg Science Park, Chalmers, Göteborgs universitet, Göteborg Energi, Göteborgs Stad och RISE.

Vissa delar, som exempelvis energilagring i begagnade bussbatterier, sker med stöd från EU-projektet IRIS Smart Cities. IRIS är ett femårigt Light House-projekt, finansierat av EU:s HORIZON 2020. Inom IRIS ska sju städer, varav Göteborg är en av dess, ta fram och testa smarta, hållbara lösningar inom energi, mobilitet och IKT, samt sprida lösningarna över Europa.

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Tillbaka från semestern"-erbjudande: Halva priset på Recycling!

Ni glömmer väl inte följa oss på LinkedIn?

Omvärlden
Franskt insamlingsalternativ för pappersmuggar

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Ragn-Sells stänger produktion

Uppdaterad: Så gick det i Recycling Cup!

Idag spelades årets upplaga av golftävlingen Recycling Cup.

Nyhetsbrev

Enkla åtgärder minskar take away-skräp

Arkiv

Återvinningsföretag får böta 400 000

En felkopplad slang ledde till att en arbetare istället för luft fick kvävgas i sin friskluftmask.

Han blir ny vd för Stena Recycling

Stena Recycling Sverige får 1 september ny vd.

Omvärlden
De sätter stopp för avfallsexport….

I tider när många länder inför importstopp för avfall gör ett land tvärtom, typ….

Han blir ny hållbarhetschef på Sweco

Debatt
”Ett skifte krävs i designen av produkter”

Svenska regeringen och våra nyligen valda EU-parlamentariker måste driva på för ökade krav på hållbar design av produkter och infrastruktur inom EU.

Forskarnytt
Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Svensk Plaståtervinning finalist i Dagligvarugalan

Rekordmängder i storpantarautomater

Under årets sju första månader har mängden pant som passerat en storpantautomat (Pantamera Express) ökat med omkring 46 procent jämfört med samma period förra året.

Bygger anläggning för kemisk återvinning

Minskande avfallsmängder trots högkonjunktur

Avfall Sverige presenterar ny statistik över hushållsavfallet i Sverige.

Vill se EU-mål för återvunnen plast i elektroniska produkter

Elektroniska produkter borde vara EU:s nästa stora fokusområde för att etablera en cirkulär ekonomi menar Nordiska ministerrådet.

Produktnyheter
Cykel av återvunna kaffekapslar

Nu lanserar Nespresso tillsammans med det svenska cykel- och livsstilsvarumärket Vélosophy cykeln RE:Cycle. Den är gjord av Nespressos återvunna aluminiumkapslar.

Dammsuger efter fosfor

De vill göra allt pantbart via app

Nu rullar Älskade stad i Malmö

Två år efter starten i Stockholm går man in i skarpt läge i sin andra svenska stad.

Älvstädare letar mikroplast

Forskarnytt
Magnetiska kolnanorör bryter ned mikroplaster

Nu kommer pant på brödpåsen

Omvärlden
Tusen ton städmaskiner återvunna

Omvärlden
Tyskt förbud mot plastkassar?

Produktnyheter
Papperssugrör på dryckeskartonger

Produktnyheter
Återvunnet hos Svenskt Tenn

Omvärlden
Norsk sockerskatt ökar svensk pant

Produktnyheter
Sportsko av återvunnet material

Ska omvandla blött bioslam till biobränsle

Matsmart växer kraftigt - ökar med 75 procent

Produktnyheter
Första böjbara träsugröret snart i handeln

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

Uppdaterad: Granat hittad på återvinningscentral

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146