23948sdkhjf

H&M i samarbete med framgångsrikt klädlagningsföretag

Repamera, reparationsfabriken för kläder i Malmö, har inlett ett arbete med H&M. Kedjan lyfter fram reparationsfabriken i sin app och erbjuder rabatter till klubbmedlemmar. I januari i år invigdes en ny större lokal för att utveckla verksamheten.

Reparationsservicen har expanderat snabbt sedan starten 2017. Under fjolåret hade företaget 2 500 unika kunder och reparerade 4 000 plagg – vilket skulle motsvara en besparing på 20 miljoner liter vatten, för tillverkning av lika många nya plagg enligt företaget:

– Vi behöver hitta nya sätt att använda kläderna längre istället för att köpa onödigt mycket nytt vilket vi gör i alldeles för stor utsträckning i dag, säger grundaren Henning Gillberg, som har en bakgrund som säljare. Engagemanget i hållbarhetsfrågan ledde även till att han startade initiativet White monday, ett alternativ till shoppingeventet Black friday.

Repamera lagar alla typer av plagg och detaljer, allt från jackor och klänningar till jeans, tröjor och dragkedjor. Kunden köper en lagning via hemsidan och får därefter en påse för plaggen som skickas till Repamera via Postnord-ombud. Lagningen tar 14 dagar med sex månaders garanti.

– Personer i åldern 30–45 år är den största kundgruppen i dag och de flesta kommer från Stockholm med omnejd. Vi har ju också en hel del företagskunder, bland annat modevarumärken och e-handelsbutiker, berättar Henning Gillberg.

I januari startade H&M sin egen klädvårdsservice Take Care i Stockholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078