23948sdkhjf

Visionen: Pendlare på morgonen, varor på dagen och sopor nattetid

Med NTX presenterar Scania ett nytt koncept för flexibla urbana transporter.

Stadens transporter är långt ifrån optimerade. Ofta samsas varutransporter och pendlare vid samma tid på dagen.  Och under natten bullrar de tunga transporterna för mycket för att få köra. 

Det har fått Scania att skissa på ett nytt transportkoncept för staden. Det batteridrivna, självkörande fordonet ska kunna anpassas för olika sysslor och på så vis kunna köras i flera roller under dygnets timmar. 

– NXT är en vision för städernas framtida transporter. Fler av dessa nya tekniker måste fortfarande mogna ytterligare men för oss har det varit viktigt att faktiskt bygga ett konceptfordon för att praktiskt visa vad som ligger inom räckhåll. NXT är konstruerad för 2030 och framåt men innehåller samtidigt flera spetstekniker som är tillgängliga i dag, säger Scanias vd Henrik Henriksson i ett pressmeddelande. 

Framtidsvisionen är skapad med hjälp av ett modulsystem, som gör att fordonets drivmodul kan anslutas till en bussmodul, en distributionslastbilsmodul eller ett sopaggregat. Konceptbilen presenterades på UITP Public transport summit i Stockholm i dagarna.  

– Detta är något nytt, något som verkligen är annorlunda. Samtidigt utgör flexibel konstruktion och modulariserade enheter i hög grad kärnan inom Scania, säger Robert Sjödin, projektledare för NXT. 

NTX är åtta meter lång och byggd i kompositmaterial för att minska vikten. Batterierna har placerats under golvet, vilket ger bättre tyngdpunkt och frigör utrymme för övriga moduler. Vikten landar på under åtta ton, vilket bidrar till räckvidden på närmare 25 mil.  

– Ständiga förbättringar i små steg har alltid kännetecknat Scania. Nu tar vi gigantiskt kliv in i framtiden. Fordonet kommer att ge oss ovärderliga data i vår fortsatta utveckling av elektrifierade självkörande fordon, säger Robert Sjödin. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11