23948sdkhjf

Digital attack på reklamblad

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Appen Shopgun har siktet inställt mot att ersätta fysiska reklamblad i brevlådorna.

Appen började som en idé 2009 i Aalborg, Danmark. Varför inte ta reklambladen, som läses av allt färre, och samla ihop dem i smarta mobiltelefoner?

Läs också: Shopgun byter till bättre namn

Programmerarna Christian Birch och Morten Bo Rønsholdt skapade med utgångspunkt i denna idé Shopgun som snabbt blev Danmarks mest nerladdade app och som idag laddats ner två miljoner gånger. Den används i Danmark av 100 000 personer varje dag och genererade 2,14 miljarder sidvisningar förra året.

Enligt Christian Birch är reklambladens tid långt ifrån förbi.

– Folk gillar själva innehållet men de ogillar formatet. Det var helt enkelt dags att ge människor möjligheten att kunna söka själva i reklambladen och inte bara läsa av dem, säger han.

Appen möttes från början av viss skepsis av butikerna då de inte riktigt visste om Shopgun var en konkurrent eller inte.

– Många undrade om de som laddade ner Shopgun skulle låta bli att ladda ner till exempel Coops egna app. Men vi har lärt oss att det här inte är en tävling om användarna, utan det viktiga är att ha en gemensam plattform. Alla har sina favoritbutiker och de butikerna kan skapa sina egna unika kundupplevelser som är relevanta för deras kunder. Vi tar en holistisk approach och försöker se hela bilden, i slutändan skickar vi ju kunder till butikerna där de har alla möjligheter att erbjuda dem något annat.

Sedan 2016 har Shopgun funnits också i Sverige. I dagarna har man inlett ett samarbete med hemsidan Nadareklamo, som tillverkar "Ingen reklam, tack"-klistermärken, för att minska på pappersanvändningen.

- Ett klistermärke kostar vanligtvis 45 kronor, men vi gör det möjligt att beställa det gratis då vi står för den kostnaden, säger Shopguns svenske kommunikationsansvarige Lukas Ohlsson och fortsätter: 

- Många reklamkataloger slängs direkt efter att ha tagits emot i brevlådan, eftersom man blir överöst av reklam man inte önskar läsa. Vi tycker att detta är en onödig belastning för miljön. Det går åt många ton papper till att producera pappersreklam och det sker stora utsläpp vid såväl papperstillverkningen som vid transporten och distributionen. Svenska hushåll tar i genomsnitt emot femtio kg pappersreklam varje år och om man lägger ihop alla hushåll motsvarar det cirka tre miljoner träd, enligt Naturskyddsföreningen. 

Mer om: Shopgun
Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Batteriskandalen: Samtliga åtalade döms till fängelse

Idag har domen kommit mot de fyra män som åtalats för att hanterat och grävt ned stora mängder batteriavfall i Örebro, Eskilstuna och Kumla.

Förbundskaptenens nya uppdrag

Med ett inställt fotbolls-EM blev sommaren inte riktigt som många hade tänkt sig.

Brukspecialisten återproducerar tegel

Kör biogasbilar åt Svenska retursystem

Ett steg på väg mot målet om fossilfria transporter om fem år.

Omvärlden
Ny återvinnare mot byggsektorn tar form

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Insamlingen av elavfall ökar

Svenskarna återvinner allt mer elprodukter.

Arkiv

FTI-vd lämnar

Second hand-aktör växer och nyanställer

Produktnyheter
Nytt paket för siktning

Tiptapp vann: Domstol upphäver förbud mot populära appen

I september 2018 förbjöd Stockholms stad delar av den populära återvinningsappen Tiptapp eftersom kommunen ansåg att renhållningslagstiftningen inte tillåter att enskilda hjälper varandra med att köra återvinning till återvinningscentralen.

Corona
Lösning för säkrare återvinningscentraler

Produktnyheter
Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Forskarnytt
Aluminium armerad med återvunnen PET

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Nytt avtal klart med Stockholm Vatten och Avfall

Peab och Ragn-Sells återvinner mer

ÅI om avslag för insamling

Även TMR välkomnar NVV-beslut

TMR kommenterar på sin hemsida NVV:s beslut om att avslå ansökan om att driva fastighetsnära insamlingssystem.

Nya insamlingssystemet: Naturvårdsverket avslår ansökningar

Den nya lagstiftningen ställer höga krav på införandet av ett system med fastighetsnära insamling av förpackningsavfall.

FTI: Vi välkomnar NVV:s beslut

Produktnyheter
Glassburk designad för återanvändning

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Produktnyheter
Svensk stol av återvunnen PP

Mindre utsläpp med flygaska i betongen

Genom att ersätta delar av cementets klinkerinnehåll med flygaska och kalksten har Cementa och stomentreprenören Benders lyckats minska utsläppen av koldioxid med 20 procent vid tillverkningen av drygt 600 meter tunnelelement för Förbifart Stockholm.

Pilotförsök med viktmätning av hushållsavfall

Byter påse för matavfall

Omvärlden
Portugal stoppar avfallsimport

Forskarnytt
Isolera med majskolvar?

Corona
Matsmart hittar nya partners i krisen

Efterlyser mikroplastmärkning

1

På nytt jobb
Han blir ny vd för Pressretur

Gröna innovationer får stöd av SCA

3

Matavfallspåsar i fruktdisken minskar plastanvändningen

Rapsrest framtidens burgare?

Svårt att välja väg kring priser på plastkassar och påsar: ”Vi avvaktar”

Corona
Björkåfrihet varslar 20 tjänster

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11