23948sdkhjf

Batteriåtervinning: ”Den stora vågen börjar 2030”

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

När dagens våg av elektrifierade bilar har tjänat ut kommer batterierna att behöva tas omhand. IVL Svenska Miljöinstitutet har studerat vad som händer då.

Antalet elfordon ökar snabbt. Elbilsflottan i de nordiska länderna beräknas växa från en halv miljon förra året till fyra miljoner år 2030. I en rapport till Nordiska ministerrådet har IVL Svenska Miljöinstitutet studerat vad som händer när batterierna har tjänat ut och vilka mängder som man kan förväntas ta omhand.

Läs också: Spillvärme i Europa – unik inblick i industriernas tänkesätt

– Fram till idag har mycket få batterier från bilar och bussar samlats in. Den stora vågen med uttjänta batterier börjar 2030. Då gäller det att vi har väl fungerande återvinning på plats så att vi kan ta vara på de värdefulla metaller som ingår i dessa batterier, säger Lisbeth Dahllöf, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Syftet med studien har varit att bidra med ny kunskap till de nordiska naturvårdsverken för att de ska kunna ge råd till den översyn av Batteridirektivet som pågår.

Enligt institutet är det svårt att säga hur många litiumjonbatterier som samlas in och återvinns i dagsläget, eftersom rapporteringen till Batteridirektivet inte särskiljer mellan olika batterityper. Men med hjälp av data om mängden batterier som når sin livslängdsgräns går det att beräkna hur många batterier som kommer att finnas tillgängliga för återvinning framöver.

De elbilsbatterier som används i dag kommer att finnas tillgängliga för återvinning någon gång mellan 2025 och 2030. Den stora vågen börjar 2030 då runt 50 000 enheter väntas nå slutet av sin livslängd.

Läs också: Byggsektorn ska bli cirkulär

På grund av sin vikt kommer bil- och bussbatterier att dominera flödet vilket gör dem till de viktigaste att se till vad gäller materialåtervinning. Batterier för elcyklar och elsparkcyklar kommer att finnas i stora mängder, men de har så låg vikt att de inte bidrar lika mycket sett ur ett resursperspektiv.

Kina ligger i dagsläget i framkant när det gäller återvinningsteknik, på grund av att landet har betydande batteriproduktion och stora mängder begagnade batterier. Återvinning sker också i Europa av kobolt, nickel och koppar med relativt hög effektivitet. Litium återvinns däremot inte i dagsläget i stor skala på grund av återvinningskostnader, relativt lågt råvarupris och låga volymer inkommande batterier.

Hur många batterier som i realiteten kommer att återvinnas beror på hur många batterier som samlas in och skickas till återvinning. Återbruk där batterierna får ett andra liv i andra applikationer väntas bli vanligare i framtiden.

– Så länge det finns energilagringskapacitet kvar i batterierna kommer de förmodligen inte att skickas till återvinning, eftersom det för närvarande innebär en kostnad, medan ytterligare användning kan innebära intäkter, säger Lisbeth Dahllöf.

Håll dig uppdaterad med Recycling

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Produktnyheter
Kemijätte redovisar CO2-avtryck på alla produkter

Omvärlden
EPS-återvinning flyttar in i övertagen fabrik

Åtta av tio vill att kommunen upphandlar återvunnet

Fler än åtta av tio svenskar, 84 procent, vill att deras kommun aktivt prioriterar varor tillverkade av återvunnet material när de gör upphandlingar.

På nytt jobb
Han blir ny vd på NSR

Storföretag misstänks för miljöbrott

Produktnyheter
Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Säckstopp lyckat för NSR

Vid årsskiftet slutade Nordvästra Skånes Renhållning ta emot säckar med blandat avfall på sina återvinningscentraler.

Arkiv

Renoverar robotar för längre liv

Forskarnytt
Från restprodukt till diesel

Nio av tio vill ha återvunnet material i produkter

En majoritet av svenska folket förväntar sig att tillverkare använder återvunnet material i sina produkter.

Myndighetssamarbete för hållbara batterier

Produktnyheter
Ny pall av återvunnen plast för Systembolaget

Omvärlden
Levererar 44 sopbilar till Belgrad

Nya lösningar för avfall ska bidra till en cirkulär ekonomi

Regeringen har tillsatt en utredning som ska ge förslag på lösningar som ökar möjligheten för yrkesmässiga verksamheter att ta hand om sitt kommunala avfall.

Enviro och Michelin förlänger avsiktsförklaring

Legendarisk bilskrotare död

Omvärlden
Spillvärme i Europa – unik inblick i industriernas tänkesätt

Rötter och grenar blir vårdkläder?

Norrvidinge köper OP Entreprenad

Forskarnytt
Bakterien bryter snabbt ner plasten

Byggsektorn ska bli cirkulär

Forskarnytt
Utvecklar process för återvinning av härdplast

Metoden ger polystyrenavfall från konsument nytt liv

Spillvärme i Europa – unik inblick i industriernas tänkesätt

Nya nationella mål för en cirkulär ekonomi

Återvinning och återbruk ska öka genom nya regler

Produktnyheter
Ny kross- och siktskopa

Produktnyheter
Ny truckvåg på gång

Kräver stöd till plaståtervinnarna

Systemet för spårbarhet skjuts upp

Produktnyheter
Brödöl lanseras på Coop

1

Produktnyheter
Plastbantar kvarg

Produktnyheter
Halogenfritt kompound från havsplast

Ny inriktning för biogasprojekt

Blockchain ska minska matsvinn

Plus

Intervjun
Heltäckande leverantör för rationell avfallshantering

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141