23948sdkhjf

Vill göra masshantering lika enkelt som att boka resor

En världsunik lösning för att hantera logistiken kring förorenade jordmassor har utvecklats i Sverige.

Det handlar om plattformen Pinpointer och Recycling har intervjuat företaget bakom idén.

Inledningsvis, vad är Pinpointer?

- Pinpointer är egentligen svaret på frågan ”varför behöva välja mellan miljö och en bra affär?”, säger vd Joakim Klintred och fortsätter:

- Verksamheten startade som en idé inom Mewab, som bekant är ett företag som arbetar med avsättning av förorenade massor. Som branschen har fungerat fram tills nu kan det liknas lite vid hur det var att åka på en weekendresa för några år sedan. Man börjar med att titta runt efter info om städer som man kan tänka sig att åka till, sen försöker man hitta ett lämpligt hotell och ett bra sätt att resa dit. Det fungerar, men kanske hade det inte blivit det billigaste hotellet eller den bästa resan med avseende på förbindelser etcetera. Det hade då berott på att man inte kan känna till alla resmöjligheter och hotell osv.

- Det har fungerat likadant med jordhantering. Man känner till några anläggningar och de ringer man, eventuellt efter att ha anlitat en konsult för att tolka analyser av jorden. Det finns ju massor av anläggningar och det är svårt, för att inte säga omöjligt att känna till alla dessa, var de ligger och vilken som är billigast. Det är också mycket att hålla reda på kring hur massorna ska användas, om det är känslig markanvändning, mindre känslig markanvändning eller liknande, konstaterar Klintred.

Allt det här innebär en omfattande pappershantering och administration.

- Det är bland annat avfallsdeklarationer, transportsedlar med mera som ska följa med varje lastbil.

Digitaliserar hela processen

Det Pinpointer nu gör är att digitalisera hela processen och samla allt i en plattform. Parallellen med weekendresan är att det på samma sätt som man nu kan plocka ihop sin optimerade resa på en och samma sajt, går det nu även att hantera jordmassor.

- I vårt system är tanken att alla anläggningar ska finnas med, vilket vi även har kommit långt med i Stockholm med omnejd, där vi har knutit upp de flesta av mottagningsanläggningarna. Det är där samt i Skaraborg och Värmland som vi har börjat lanseringen. Vårt mål är att täcka hela Sverige, säger Joakim Klintred och lägger till att all relevant info om såväl anläggningar som massor finns med.

- Det är info om vilka kemiska beståndsdelar anläggningarna har tillstånd att ta emot och motsvarande info om vilka beståndsdelar som finns i en viss jordmassa. Det fungerar så att en användare skickar in en analys av ett jordmaterial och då matchar systemet det med mottagningsanläggningar baserat på kemiska substanser, typ av massa, kostnaden för att ta emot samt transportpriset. Som kund/användare blir det då lätt att välja om man vill göra den billigaste affären, eller om man till exempel hellre vill göra ett ”Bra miljöval”. I det fallet väljer systemet den närmaste anläggningen, även om det då kanske är dyrare att lämna där. Möjligheten finns också att välja ”Bästa miljöval” och då matchar systemet fram den närmaste anläggningen och transportlösningar med aktörer som kör med alternativa bränslen.

Joakim Klintred konstaterar att många av de förfrågningar man får gäller just ”Bra miljöval”.

- Det är glädjande, det ligger i tiden och jag tror att många har väntat på en sådan här möjlighet. Som beställare blir det väsentligt lättare att väga samman alla aspekter kring såväl kostnader som miljöpåverkan.

Rent praktiskt, ansluter anläggningar och transportörer sig till systemet?

- Ja, så är det. Anläggningarna går med i systemet och vi får kvoter hos dessa enkelt uttryckt. Det som de får av oss är fullständig kontroll, då varenda lastbil kontrolleras med avseende på registreringsnummer och en avfotograferad vågsedel. Så man får statistik på exakt hur mycket som kommer in till anläggningen, varifrån det kommer, när det tippas in och så vidare, fortsätter Joakim Klintred.

Till systemet är kopplat en miljökonsulttjänst.

- Allt i systemet går via en miljökonsult som verifierar att systemet har matchat rätt, att rätt information om såväl anläggningar som massor finns inlagt. Vi tycker det är viktigt att detta görs av en tredje part och inte in house hos oss, vi samarbetar här med ett företag som heter Enrecon.

Konkret går det till så att när en användare gör en sökning så kommer en prisuppgift upp direkt, den berättar vad det kommer kosta att lämna de här massorna, inklusive transport. Man kan i det skedet välja att skicka efter en skarp offert, där vi gått igenom allt för att se så att det stämmer. Offerten får man inom 24 timmar, och är gällande i 30 dagar.

När det gäller transportörerna, så kommer det att finnas ett antal olika i systemet.

- I nuläget är det dock så att vi enbart jobbar med en transportör. Det är ABT och för närvarande är vi ju mestadels igång i Stockholmsområdet. Men framöver kommer vi att vara öppna för flera. Det är kostnadsfritt för såväl anläggningar som transportörer att ansluta sig till vår plattform. Vi förmedlar affärerna och tar en liten provision, berättar Joakim Klintred.

Skänker till klimatforskning

För varje ton som går igenom systemet så skänker man också pengar till klimatforskning.

- Där har vi tänkt så att ju mer du som användare ”ger”, desto mer ger vi. Om användaren väljer den billigaste lösningen så skänker vi 50 öre per ton, väljer man ”Bra miljöval” så skänker vi 75 öre per ton och väljer man ”Bästa miljöval” med biobränslen i transporterna, så skänker vi en krona per ton. Tanken är alltså att man inte ska behöva välja mellan miljö och en god affär. Vi har bara godkända och kontrollerade anläggningar, för närvarande närmare 80 stycken, säger Joakim Klintred.

Branschen inte speciellt digitaliserad

Branschen i sin helhet är ännu inte speciellt digitaliserad.

- Vi tror att vi med detta kan inspirera många andra delar i branschen att bli digitala. Vi har hållit på att utveckla detta under fyra år innan vi lanserade i höstas, säger Klintred och fortsätter:

- Från början var tanken att det skulle bli ett internt verktyg, men vi kom fram till att detta var bra att det skulle kunna fungera också externt. Idag är ju folk vana vid att använda digitaliserade tjänster till många saker. Själva systemet är helt egenutvecklat. Vi har letat rätt ordentligt utan att hitta någon motsvarighet och känner att detta nog faktiskt är världsunikt. Vi är väldigt stolta över det vi åstadkommit, avslutar Joakim Klintred.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078