23948sdkhjf

Kaffeföretag vässar målen – mot cirkulär ekonomi

Ett av Sveriges mest framstående kaffeföretag, Löfbergs, lägger fast nya mål för förpackningar. Företaget har länge lett utvecklingen av nya förpackningar för kaffe och det steg man nu vill ta är nog så utmanande som tidigare framsteg för en hållbar förpackning.

Recyclings systertidning Packmarknaden har pratat med Madelene Breiling, Supply Chain Development Manager på Löfbergs, om företagets nästa steg i satsningen på hållbara förpackningar.

Jag förstår att Löfbergs nu reviderar sina mål för förpackningsstrategi?

– Ja, vi fokuserar nu ännu mer på det cirkulära för att fullt ut stödja den europeiska strategin för plast i en cirkulär ekonomi. Det kommer handla såväl om återvinning, återanvändning och förmågan att ta tillvara på restströmmar. Något som är nödvändigt för att vara ännu mer relevanta och kunna erbjuda produkter som är ännu mer hållbara.

Vad har Löfbergs tidigare gjort inom detta område?

– Vi har som företag genom åren gjort betydande framsteg för att åstadkomma hållbara förpackningar. Vi har alltid legat i framkant. Inom företaget finns en stor kunnighet inom förpackningsutveckling och tillsammans med våra leverantörer driver vi på den här området. Vi följer proaktivt utvecklingen och är välinformerade om förändrade förhållanden, lagstiftningskrav, nya förpackningstrender och innovationer.

– Redan i början av 1990-talet började vi fasa ut våra aluminium- och metalliserade barriärer. Vi gick ner i materialtjocklek som resulterade i minskad vikt. Samtidigt implementerade vi innovationer, förpackningar av tunna multilaminat med hög barriär.

– Genom åren har vi utvecklat en process och metodik för hur vi alltid ska vara aktuella och följa med i tiden. För oss är det viktigt att utvärdera effektiva förpackningssystem, genom att värdera olika aspekter för vår produkt när det gäller hållbarhet, kostnad, bekvämlighet och säkerställa produktionskapacitet och kvalitet.

– Vi har lärt oss att det inte finns några snabba vinster när det gäller att välja rätt hållbar förpackning. Det måste vara taktiskt genomtänkt och väl planerat, utvärderat och säkerställt, så att vi tar rätt steg vid exakt rätt tidpunkt. Vi har inte råd att hoppa på snabba lösningar som inte har undersökts ordentligt och säkerställts. Det skulle kunna innebära att vi riskerar produktkvaliteten, förlorar produktionskapacitet eller fattar ett dåligt miljöbeslut.

Vi har hört talas om att ni använder så kallad grön PE för att ersätta fossil plast med förnybar. Är det forfarande aktuellt?

– Ja, det är det verkligen. När vi startade projektet för fem år sedan satt vi upp ett djärvt mål att fasa ut all fossilbaserad plast och ersätta den med ett grönare alternativ tillverkat från förnybara råvaror . Detta var en tuff utmaning, som vi genomförde på nästintill alla våra materialstrukturer samtidigt som vi jobbade med insatser för att minska materialvikten.Vårt val av plast, biobaserad plast, tillverkat av förnybart råmaterial, har varit mycket framgångsrikt. Plasten har samma kemiska och mekaniska egenskaper som fossil plast och lämpar sig därför mycket väl för återvinning, och faller väl in i den cirkulära plastcykeln.

Läs hela intervjun med Madelene Breiling i Packmarknadens senast utgåva, nummer 3 som kommer i dagarna. Inte prenumerant ännu? KLICKA HÄR!

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.062