23948sdkhjf

Svenskt kosmetikföretag utmanar globala skönhetsjättar

Idun Minerals manar nu konsumenter och kosmetikföretag till aktion inom hållbarhet.

Detta genom att lansera den nya hållbarhetskampanjen ÅterVinnare. Det svenska varumärket utmanar nu de stora globala skönhetsjättarna med budskapet: alla förpackningar ska gå att återvinnas.

Bolaget säger att man vill ta ledningen och förändra skönhetsbranschens tänk kring återvinning. Nästan hälften av alla förbrukade plastförpackningar sorteras inte (49 procent enligt Naturvårdsverket), utan slängs direkt i hushållssoporna, inklusive kosmetik- och hudvårdsförpackningar. Idun Minerals har inlett ett samarbete med appen PantaPå för att uppmuntra konsumenter till att återvinna sina använda produkter. 

- Skönhetsindustrin behöver ta sitt miljöansvar hela vägen. Vi som tillverkare har ett ansvar att skapa förutsättningar för cirkulära system där förpackningar är återvinningsbara. Vi ska även informera konsumenterna så att de sorterar på rätt sätt. Vi på Idun Minerals har som mål att alla våra förpackningar ska gå att återvinna till 2025, säger Sofia Abdi, hållbarhetsansvarig på företaget, i ett pressmeddelande.

Idun Minerals arbetar aktivt med att byta ut materialet i sina produktförpackningar till mer miljövänliga material och de flesta förpackningarna (75 procent) är i dagsläget återvinningsbara. Genom samarbetet med PantaPå kan konsumenterna direkt skanna och sortera sina tomma förpackningar vid närmsta återvinningsstation och samla poäng.

- Vi har kommit en bra bit på väg när det gäller källsortering i Sverige, men när det kommer till sortering av hygienartiklar har vi mycket rutiner kvar att arbeta med. Det är inte alltid lika självklart att sortera en ögonkrämsförpackning, mascara- eller schampoflaska när de tar slut. Vi vill uppmuntra alla våra kunder till att bli ÅterVinnare och bidra till en bättre miljö, avslutar Sofia Abdi.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.297