23948sdkhjf

Lanserar retursystem för engångsförpackningar

Restaurangkedjor först ut – service- och dagligvaruhandel står på tur.

Burkar har man kunnat panta sedan 1984. Nu lanserar det nystartade företaget &Repeat ett pant- och sorteringssystem även för engångsförpackningar. Fyra restaurangkedjor blir först ut, men tanken är att nå ut brett i restaurangbranschen, servicehandeln och dagligvaruhandeln.

Med i start i dag, den 1 december, kan kunder på kedjorna Panini, Lett, Zocalo och Mahalo få fyra kronor i pant på förpackningar som lämnas till återvinning. Totalt är ett 40-tal restauranger med vid lanseringen.

Systemet fungerar både för take away och för de som äter på plats. Restaurangerna har egna returpunkter där insamling av förpackningarna sker separat och skapar förutsättning för ett cirkulärt system.

– Vi utbildar restaurangkunden och ger dem ett ekonomiskt incitament att återvinna och sortera bättre. Dessutom kan vi i vårt separata system säkerställa att mer material återvinns och används flera gånger. Vi ska få engångsartiklar att bli flergångsartiklar, säger Tor Espen Steinvik, vd och grundare på &Repeat. 

Även inom dagligvaruhandeln används en stor mängd engångsförpackningar och ”food on the go” blir en allt större del av sortimentet. 

– Retursystemet för PET-flaskor och aluminiumburkar har varit framgångsrikt i att öka återvinningsgraden, men det är bara en liten andel av den stora mängden engångsförpackningar som finns i de flesta butiker. Genom att göra det enkelt för konsument att panta sin förpackning samtidigt som vi ger ett starkt incitament att återvända till butiken vill vi skapa värde både för handlaren, konsumenten och miljön, säger Tor Espen Steinvik.

I dag återvinns en femtedel av alla engångsförpackningar. Målet är att inom tre till fem år komma upp på samma nivåer som för aluminiumburkar där 85 procent återvinns i dag.

På Panini Internazionales restauranger i Stockholm kommer gästerna att informeras via skyltar, stickers och annan kommunikation.

– Vi är säkra på att svenskarna vill göra mer för att pappers- och plastförpackningar ska kunna bli nya förpackningar och att vi därmed sparar på naturens resurser. Nu förenklar vi för våra kunder att återvinna på ett smart sätt, säger Ricard Constantinou, konceptansvarig och grundare av Panini Internazionale.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094