23948sdkhjf

Pantmaskin för människor på rull

Nu tar Reitan Convenience tillsammans med Coca-Cola i Sverige ett steg för att underlätta och öka återvinningen för människor på väg.

En pantmaskin kommer att placeras inne hos Pressbyrån mellan tunnelbanan och Stockholms Centralstation, en plats som många människor passerar varje dag. Om försöket faller väl ut så kommer pantmaskiner att placeras på flera platser. Det framgår av ett gemensamt pressmeddelande.

Under mars kommer det dessutom att skickas ut pantkärl av metall till cirka hundra Pressbyrån- och 7-Eleven-butiker (Reitan äger Pressbyrån, 7-Eleven och PBX) över hela landet. Syftet är att öka pantningen av flaskor och burkar ”on the go”.

– Undersökningar visar att svenskar, allra mest unga, som befinner sig i rörelse mellan olika platser inte återvinner sina inköp i lika stor utsträckning som annars. Vi vill nu utforska om det går att öka pantningen ”on the go” och kunde inte tänka oss en bättre plats än nära en av Sveriges mest trafikerade gångtunnlar, säger Anna Wallenberg, vd Reitan Convenience i Sverige i pressmeddelandet.

Pantmaskinen är en av de idéer som tagits fram tillsammans med Unga innovatörer, som en del i ett projekt för att minska nedskräpningen ”on the go” mellan Reitan Convenience och Coca-Cola i Sverige. Med den nya maskinen blir det enklare att mäta och analysera data kring återvinning, samtidigt som man uppmuntrar konsumenter att panta sina förpackningar. Alla pantpengar kommer att skänkas direkt till Håll Sverige Rent.

Pantmaskinen finns på plats sedan mitten av februari. Om försöket faller väl ut kan fler pantmaskiner i butik bli aktuellt runt om i landet.

– För att nå vår vision att alla förpackningar samlas in och återvinns så måste vi hitta fler lösningar för att göra det ännu enklare för konsumenter att förändra sitt beteende. Särskilt i miljöer där man befinner sig på språng. Därför krokar vi arm tillsammans med Reitan Convenience i arbetet mot en gemensam vision om en skräpfri värld, säger Lisa Wahlström, hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige i pressmeddelandet.

PBX är Reitan Convenience i Sveriges ”living lab” för att testa nya vägar till hållbara val. Därför kommer maskinen att ha samma visuella uttryck som PBX och PBX-butiken i Albano.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156