23948sdkhjf

Ny teknik för kostnadseffektiv LBG-produktion

I ett nytt projekt ska JTI, SLU, BioMil, SBI och Biogas Öst testa och analysera ny teknik gör mer kostnadseffektiv LBG-produktion.
Eftersom de tunga transporterna i Sverige har få utbyggda, välfungerande alternativ till diesel, så är biogasen en möjlighet och speciellt är då flytande biogas (LBG) det mest intressanta alternativet.

Sveriges enda LBG-anläggning finns i Lidköping. Därtill finns idag sex stycken tankställen för flytande bio- eller naturgas. För att fler produktionsanläggningar ska komma till krävs både fortsatt utveckling av marknaden samt av teknik för LBG-framställning i en skala som passar dagens biogasanläggningar.

I det nya projektet som finansieras av Vinnova, ska JTI, SLU, BioMil, Swedish Biogas International och Biogas Öst undersöka nya kostnads- och miljöeffektiva vägar för ökad LBG-produktion i Sverige. Via tester av ny teknik i laboratorieskala samt analyser av nya koncept hoppas projektgruppen ta flera steg på vägen mot lönsam, inhemsk produktion av LBG för fossilfria tunga transporter.

- Vi ska bland annat undersöka en ny metod för polering av biogas som innebär att vi använder ett askfilter som JTI och SLU utvecklat i första hand för småskalig uppgradering av biogas, säger Johan Andersson, JTI, som är koordinator för projektet och huvudansvarig för de försök som ska genomföras.

För att kunna använda biogas som fordonsbränsle måste gasen uppgraderas, vilket innebär att koldioxid separeras från metan. Vid produktion av LBG uppgraderas biogasen i två steg, först höjs metanhalten till 97 procent, vilket kan göras med konventionell uppgraderingsteknik, och sedan "poleras" resterande mängd koldioxid bort. Därefter kyls den uppgraderade gasen till -162°C och övergår då i flytande form, LBG. Poleringen är ett viktigt - men ack så kostsamt steg i processen och det finns därför behov av att utveckla ny och mer kostnadseffektiv teknik för detta steg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109