23948sdkhjf

Dags att återvinningsbranschen industrialiseras på allvar

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Färre, större och mer industrialiserade. Det är en utveckling vi kommer att få se när det gäller framtidens återvinningsanläggningar. Det menar Stena Recyclings VD Kristofer Sundsgård i vår stora intervju, där vi också talar om plast, bilåtervinning och inte minst det kinesiska importstoppet.

Som återvinningsbolag har Stena Recycling hela industrin som kunder.

Läs också: Bättre återvinning av PET-flaskor

- Vi samlar in restprodukter, materialåtervinner dessa och i väldigt stor utsträckning jobbar vi med att förädla fraktionerna själva till nya råvaror som industrin sedan köper, säger Kristofer Sundsgård och fortsätter:

- Historiskt sett är det industrikunder vi arbetar med, och det kommer vi att fortsätta med, inom alla branscher. Det finns ett tydligt ökande intresse inom industrin för hållbara återvinningslösningar.

- Vi pekar på möjligheterna att jobba proaktivt med våra kunder, inte minst via avfallshierarkin. Inom materialåtervinning gäller det att hela tiden titta på möjligheterna att få ut en högre förädlingsgrad ur materialet. Via erfarenhet och den kunskap vi besitter samt de tekniska processer vi förfogar över kan vi ofta hitta omfattande förbättringsmöjligheter konstaterar Kristofer Sundsgård.

Positivt överraskade

Läs också: Återvinner brödrester i Finland

Inser kunderna vilka värden de sitter på, eller blir de överraskade?

- Vi sätter ju upp mål tillsammans och ofta blir kunderna positivt överraskade över vad som går att åstadkomma när man tar tag i detta, säger Kristofer Sundsgård. Han påpekar också att det är värt att konstatera att väldigt många kunder idag tar hållbarhetsfrågan på stort allvar och sätter upp konkreta mål för sitt arbete inom området.

- Däremot kan man behöva hjälp med att bryta ner dessa mål till konkreta aktiviteter. Där kommer vi in när det gäller återvinning och erbjuder de lösningar som krävs för att kunderna ska nå sina mål.

Vad betyder Kinas stopp för avfallsimport?

Läs också: Världens mest cirkulära material

Påverkas man av det aktuella kinesiska importstoppet för diverse avfallsslag?

- Kinas ”National Sword” är ju egentligen ett tidigare program, där man nu skärpt tolkningen och efterlevnaden och därmed slutat importera ett antal avfallsfraktioner. Detta kommer att bli en katalysator för utvecklingen av återvinningsapplikationer, både i Europa och USA. I klartext: man måste utveckla något själva istället för att skicka det till Kina som man tidigare varit van vid, säger Sundsgård och fortsätter:

- Återvinningsbranschen som sådan har legat några år efter konventionell industri, både när det gäller produktionssystem och hur man industrialiserar verksamheten. Det krävs en viss skala på saker och ting för att man ska kunna investera och det har så här långt i stor utsträckning skett lokalt. Det har inneburit att man inte har haft råd att investera tillräckligt i teknik och processer för att kunna återvinna alla avfallsfraktioner. Det vi nu kommer att se i återvinningsbranschen framöver är en mer långtgående industrialisering, vilket innebär att branschen kan investera i större och fler återvinningsanläggningar på en helt annan nivå än vad som sker idag.

En katalysator för investeringar

Läs också: Byggplåt väl lämpad för återbruk och återvinning

- Så det Kina gör blir en katalysator för Europa i att börja investera i fler egna återvinningsanläggningar. Men, alla aktörer kommer ju inte att göra detta överallt, utan jag bedömer att ett i sammanhanget litet antal större aktörer kommer att upparbeta en stor del av materialet, medan det i steget före kommer att samlas in av flera, mindre aktörer. Det som sker i Kina är alltså i grunden positivt. Det blir en positiv effekt för miljön, och kommer också att skapa bra affärsmöjligheter med ökad förädlingsgrad och skapande av värden. Investeringarna kommer att vara attraktiva helt enkelt, konstaterar Kristofer Sundsgård.

Bilen en bra testbädd

Stena har ju själva byggt en jätteanläggning i Halmstad, Stena Nordic Recycling Center, som varit igång i två år.

- En gigantisk satsning där vi snart investerat en miljard kronor och som innebär återvinningsmöjligheter på en helt annan nivå än vad som tidigare var möjligt. Vi kommer självklart att fortsätta investera både i Halmstad och i andra anläggningar runt om i Sverige. Just nu tittar vi till exempel på att bygga ut vår aluminiumförädling i Jönköping, säger Kristofer Sundsgård.

Läs också: Process återvinner allt - två anläggningar byggs

Anläggningen i Halmstad är bland annat omtalad för att Stena Recycling i och med de processer som sker där når EU-kraven på 95 procents återvinning av bilar.

- Volymmässigt utgör bilarna bara mellan sju och åtta procent av det som passerar anläggningen och i och med EU-kravet på 95 procents återvinningsgrad, var det lätt att sätta upp det som en målsättning. Bilen som sådan är också en bra testbädd att arbeta med genom alla processer. Vi kan se att de koncept som fungerar för att återvinna bilar också fungerar bra för många andra produkter, säger Kristofer Sundsgård.

Samtidigt står hela segmentet fordonsindustrin inför stora förändringar.

- Det är ju ett teknikskifte på gång med en allt snabbare omställning till eldrift bland annat. Det kommer så småningom att påverka vad som sedan ska återvinnas, och kanske också hur, säger Sundsgård.

Plastfrågan

På senare tid har Stena Recycling engagerat sig i plastfrågan, bland annat genom att gå in som hållbarhetspartner i Volvo Ocean Race och ÅF Offshore Race. Varför?

- Vi tar redan hand om många ton plast hos våra kunder men vi känner att vi har potential att göra mer med materialet och att det nu finns en större efterfrågan på vår kunskap och våra möjligheter att förädla ett material som har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Volvo Ocean Race hade den här gången ett fokus på plast i haven och många av våra stora kunder säger att ”ni måste återvinna mer plast”. Samtidigt är det få av dessa som hittills själva efterfrågar mer återvunnen plast. Det måste skapas en efterfrågan för att vi ska kunna återvinna mer. Vi har kunskapen, logistiken och kan tekniskt lösa detta på ett bra sätt. Men om ingen efterfrågar materialet finns det inget syfte med att plocka fram det. Det senaste året har vi dock sett ett större intresse i att ta tillvara på plasten och skapa ny råvara och genom vårt engagemang som hållbarhetspartner i seglingstävlingarna har vi möjlighet att sprida kunskap och peka på vilka värden som industrin faktiskt sitter på. Vi investerar också just nu i Halmstad i en lina som ska hantera blåsplaster (LDPE) för att göra granulat av och där ska vi också ta hand om mer hårdplast i elektroniska produkter, säger Kristofer Sundsgård.

Kopplingen till Volvo Cars och plaster handlar dock om mer än sponsring av Volvo Ocean Race.

- I samband med att seglingstävlingen kom till Göteborg i somras, så lanserade Volvo Cars sin plan att 25 procent av plastmaterialet i en bil om några år ska utgöras av återvunnen plast. Genom att vi nu satsar hårdare på just plaståtervinning, så kommer vi att kunna få till ett cirkulärt flöde där vi återför materialet till samma industri som en gång försett oss med det, konstaterar Kristofer Sundsgård.

- Ett konkret exempel på hur det kan komma att se ut finns hos ett av bolagen i Stena Metallkoncernen. Det gäller Repur som tillsammans med Volvo Car och underleverantörer har tagit fram en underhuvsisolering baserad på förbrukade bilsäten. I samband med Volvo Ocean Race visade man upp en Volvobil med ett antal olika detaljer framställda av återvunnen plast och där fanns denna detalj med, avslutar Kristofer Sundsgård.



Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Följ oss på LinkedIn!

Återvinningsgalan
Finalisterna klara!

Juryn har nu sammanträtt och det står klart vilka finalisterna är till årets Återvinningsgala.

Sex av åtta återvinningsmål för förpackningar uppfyllda

Sverige klarar sex av åtta nationella materialåtervinningsmål för förpackningar och tidningar, visar statistik från Naturvårdsverket för 2017.

Matavfallsmål nått

FTI digitaliserar ÅVS

I ett pilotprojekt testar FTI just nu en interaktiv skärm i anslutning till en återvinningsstation.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Samarbete räddar prylar och kläder till välgörenhet

Arkiv

Omvärlden
Varutransporter med butikers eget bioavfall

Låg kunskap om nedskräpning

Få svenska kommuner vet hur mycket skräp som slängs utanför papperskorgarna och som riskerar att hamna i vattendrag och hav.

Produktnyheter
Lanserar ny betongsax

Produktnyheter
Bättre återvinning av PET-flaskor

Produktnyheter
Nya kapsyler av ÅV-plast

Produktnyheter
Hög kvalitet på returträ i ett steg

Produktnyheter
Liten trumsikt

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Marksanering
Sorteringsverk att hyra

Ett samarbete ökar möjligheterna att hyra sorteringsverk.

Forskarnytt
Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

All insamling av burkar och PET-flaskor är bra och alla insamlingssystem är gynnsamma för miljön och klimatet.

Avfallsförbränning
Brexit = slut med sopimport?

Byter läder mot papper

Uppmaningen: Återvinn allt matavfall!

Det behövs en heltäckande reglering av utsortering och insamling av matavfall oavsett om matavfallet lyder under kommunalt avfallsansvar eller avfallsinnehavarens ansvar.

Minskat klimatavtryck för returlådor

Tar plats i expertråd om avloppsslam

Nyligen sammankallade regeringen sitt nya expertråd gällande kommittédirektivet om giftfri och cirkulär återinföring av fosfor från avloppsslam.

”Cirkulära tvätterier” får Vinnovafinansiering

Avfallsförbränning
Inför klimatavgift för plast

Fossilfri avfallsförbränning är en omöjlighet så länge det tillverkas produkter bestående av fossilbaserad plast. En ny rapport pekar på vägar att nå målet om fossilfri avfallsförbränning.

Förbundsdirektör avgår

Kylskåp för minskat matsvinn

Skärpta krav = längre liv för elektronik?

Vill ha vite för defekt sopbil

Får agenturen för två maskinjättar

Stort och smått på miljökonferens

De investerar för att främja återvinning av textilfibrer

FTI får interims-vd

Forskarnytt
"EU behöver en gemensam strategi för testbäddar"

Engångsplast i EU-parlamentet

Matavfallsprojekt gav rekordökning

Lyckat hållbarhetsinitiativ till Göteborg

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194