23948sdkhjf

Klimatkompenserad återvinning

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Återvinning är bra för miljön, det vet alla. Vad man i allmänhet kanske inte tänker på är att återvinningsåtgärderna i sig innebär en miljöbelastning i form av koldioxidutsläpp.

En som har tänkt på det är Mattias Malmer, tankar som resulterat i möjligheten att klimatkompensera återvinning av järn- och metallskrot.

Läs också: Recyclingdag tog upp många ämnen

Mattias Malmer är VD i familjeföretaget Järnmalmer i Göteborg, som i snart sjuttio år återvunnit järn- och metallskrot.

- Idén att kompensera för de CO2-utsläpp som återvinning innebär fick jag för några år sedan, i samband med ett middagsmöte där SKF:s koncernchef Alrik Danielson talade om både deras och andra internationella storbolags strävan mot att komma så nära ”zero waste” som möjligt, säger han och fortsätter:

- Många av våra kunder är medelstora och stora bolag som aktivt jobbar med miljöfrågor av det här slaget, så att göra något kring detta kändes både vettigt och utmanande.

Efter att inledningsvis själv funderat kring hur man skulle kunna gå tillväga, kontaktade Mattias Malmer så Chalmers Teknologkonsulter.

Läs också: Techmiljardär hjälper återvinnare växla upp

- Resultatet har blivit ett system där vi dels kan beräkna vilka CO2-utsläpp som återvinningen ger upphov till, dels räknar systemet om detta till det antal träd som behöver planteras för att klimatkompensera utsläppen till 100 %, säger Mattias Malmer.

- I praktiken så fungerar det här som en portal. Om vi tar en leverans som exempel, så kan det antingen vara så att vi hämtar hos kunden, eller så levererar kunden in det till oss. Beräkningen av CO2-utsläppen börjar då antingen med vår hämtning, eller från det att materialet lämnats hos oss. Alla moment, som sortering, pressning, klippning, gasskärning, intern rangering, upplastning och uttransport i sjöcontainer eller med bulkbåt samt omsmältning på verk tas med i beräkningarna och i portalen kan kunden i realtid se hur många ton som behandlats, vad man fått betalt för sin leverans och hur mycket CO2 som återvinningen med alla moment ger upphov till. Systemet talar också om att för att klimatkompensera för denna mängd koldioxid, så behöver si och så många träd planteras. De kunder som verkligen vill klimatkompensera kan också göra det direkt via portalen, genom att vi samarbetar med ett klimatstrategiföretag som heter ZeroMission, berättar Mattias Malmer.

Man ser alltså direkt hur mycket koldioxid som släppts ut i samband med återvinning av material.

- Dessutom presenteras en jämförelse med hur det skulle sett ut om man istället använt jungfrulig råvara. Järnskrot jämförs då med järnmalm, aluminium med bauxit och så vidare. Vitsen med det är att synliggöra miljönyttan med återvinning som sådan och portalen presenterar också konkreta exempel på vad skillnaden faktiskt kan innebära. Det kan exempelvis vara att CO2-besparingen motsvarar fem bilresor tur och retur mellan Ystad och Haparanda. Det blir då lättare att få en uppfattning om vad en viss mängd CO2 egentligen är, konstaterar Mattias Malmer.

Läs också: Citynära återbruk och återvinning

Systemet är alltså utvecklat specifikt för Järnmalmers räkning.

- Men, det är inte utformat enkom för skrotbranschen, utan det här skulle kunna vara applicerbart för hela återvinningsbranschen, eller exempelvis fordonsindustrin, eller rent av fordonsanvändning. Det skulle till exempel kunna visa dig som förare hur mycket CO2 din körning gett upphov till och så kan du klimatkompensera ”live” när du ställer ifrån dig bilen, säger Mattias Malmer.

Kunder som går med får en speciell logotyp som man kan använda i sin egen marknadsföring.

- Vi har gjort det lätt att både ansluta sig, men också att kliva av ifall man av någon anledning inte skulle vara nöjd. Uppsägningstiden är innevarande månad, så kunder som vill testa behöver inte känna sig ”inlåsta”.

Läs också: Ängelholm satsar på återvinning

Konceptet med klimatkompenserad återvinning har rönt en hel del uppmärksamhet, bland annat i Göteborgs-Posten och Mattias Malmer har också varit inbjuden till Chalmers ingenjörsutbildning och föreläst.

- Vi har också fått mycket positiv respons från branschen i stort. Innan vi gick ”all in” med systemet, så hade vi diskussioner med vissa återvinningsföretag så att de fick känna på idén, säger Mattias Malmer och tillägger att man inte har skyddat konceptet.

- Vi vill gärna vara en inspiration inom miljöområdet. Vill någon annan haka på och ta fram något liknande och driva kategorin framåt, så är det bara positivt för branschen, avslutar Mattias Malmer.

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Omvärlden
Pantflaska blir biljett i Istanbul

Nytt logistikcenter nordisk knutpunkt för it-återtag

Återvinningsgalan
Nomineringen öppen!

Nu är nomineringen öppen till nästa Återvinningsgala.

Avfall Sverige tycker till om vägledning

ÅI-synpunkter på vägledning för insamlingssystem

Nyhetsbrev

Tv-kock i nytt svinnprojekt

Arkiv

Debatt
Fri rörlighet bör gälla även avfall

Forskarnytt
Receptet för återvinning av nyttiga metaller

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Fiberbaserat tråg kan ersätta svart plast

Skrottjuvar åkte dit

Erbjuder plockanalyser

Asfaltåtervinning för miljoner

Börjar använda återvunnen PET

Skumglastillverkare nu i samma koncern

80 recept och 70 tips i Paul Svenssons Rädda maten-bok

Fransk matsvinnshjälte får prestigefyllt pris

Lanserar drinkar av matsvinn från hotellfrukosten

Göteborgsmodell mot matsvinn blir rikstäckande

Göteborgs modell för att minska matsvinn har halverat mängden slängd mat. Nu ska Livsmedelsverket införa modellen i hela Sverige.

Biogas från containerbaserad lösning

En containerbaserad lösning för småskalig produktion av biogas är på väg att se dagens ljus strax utanför Enköping.

Intervjun
Weine Wiqvist summerar 25 år som vd

Efter tjugofem år som vd för Avfall Sverige lämnar Weine Wiqvist jobbet vid halvårsskiftet. I den här stora intervjun samtalar Recycling med honom om frågor som varit mer eller mindre aktuella under de här åren.

Visionen: Pendlare på morgonen, varor på dagen och sopor nattetid

Med NTX presenterar Scania ett nytt koncept för flexibla urbana transporter.

Fyrklöver förnyar samarbete för hållbart samhälle

Rester från skogen framtidens flygbränsle

Ni glömmer väl inte följa oss på LinkedIn?

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

Gruvornas roll i en hållbar framtid

Vid Biobase visas ny teknik för tillverkning av ligninolja

Marksanering
Ny teknik ska rena BT Kemiområdet

Samverkan för ökat återbruk i byggbranschen

Avfallsupphandling som främjar innovation

FTI kommenterar avbrutet samarbete

Avfall Sverige fick ny ordförande

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Samlade in 999 kg fett på tre månader

Vill bli möblernas Uber

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178